Review: Atlantis Attacks #1

Coverprijs: $ 3,99

Goede aftrap. Focus op emotie. Coole invulling van Namor.

Rommelige pagina-indeling.

In de vijfdelige miniserie Atlantis Attacks werken schrijver Greg Pak en artiest Ario Anindito de verhaallijn rond de New Agents of Atlas verder uit. In deze reeks moet het team onder leiding van Amadeus Cho het opnemen tegen Namor en zijn leger.

Posted 30/01/2020 by

Didn’t Seem Like a Risk to Me

In de vijfdelige miniserie Atlantis Attacks werken schrijver Greg Pak en artiest Ario Anindito de verhaallijn rond Marvels New Agents of Atlas verder uit. In deze reeks moet het team onder leiding van Amadeus Cho het opnemen tegen Namor en zijn watermonsters. De inzet van de strijd is het voortbestaan van de portaalstad Pan.

Aan het begin van dit nummer bikken Silk en Amadeus Cho verward terug op het gevecht met Atlantis. Het eigenlijke verhaal is een flashback waarin de New Agents of Atlas de stad Pan, die door portalen verschillende grote Aziatische steden samenbrengt, beschermen. Deze stad heeft alle allures van een utopia, maar we komen al snel te weten dat het concept en zijn stichter – de rijke Mike Nguyen – niet volledig zuiver op de graat zijn.

Pak (Alpha Flight: Fear Itself, Dr. Strange, Agents of Atlas) bouwt de crisis goed op en laat ons zien hoe de stad wordt belegerd en hoe de New Agents of Atlas mensen in veiligheid proberen brengen. Hij doseert hierbij heel goed tussen genoeg achtergrondinformatie geven en een stevige aftrap voor de reeks brengen. Pak laat ons aan de hand van concrete actiescènes zien hoe Pan werkt en vermijdt lange exposities of vervelende tekstkaders. Ook de teamleden rond Cho krijgen allemaal aandacht, al lopen ze (onvermijdelijk bij de grote aantallen die Marvel op zijn teams blijft plakken) elkaar weer wat voor de voeten en komen enkele helden slechts in een beperkt aantal panels in beeld. Pak voert Cho op als centraal personages en focust – vooral dan in dialogen met Silk als zijn klankbord – op zijn twijfels en gevoelens.

Het verhaal boeit, bevat veel actie en biedt ook de nodige humor. Het geheel is licht, maar raakt ook actuele thema’s aan zoals internationale samenwerking en het statuut van vluchtelingen. Ook Cho’s centrale dilemma van deze missie – de mensen van Pan helpen, hoewel hij weet dat Nguyens uitgangspunt fout is – biedt een boeiende premisse voor dit verhaal.

De individuele panels van Ario Anindito (Hulkverines, Hyperion) zijn knap uitgewerkt. Vooral de gezichtsuitdrukkingen van de personages komen tot hun recht; ook de splash-pages in dit nummer werken goed. Anindito kiest hoofdzakelijk voor close-ups en medium shots, waardoor emotie zowel in de gesprekken als in de actiescènes centraal staat. Opvallend is dat in de tweede helft van de comic het decor nagenoeg helemaal wegvalt.

Voor de inkleuring gebruikt Rachelle Rosenberg een helder pallet met veel schakering en contrast. Dit komt de dynamiek van het geheel ten goede. De samenwerking tussen Anindito en Rosenberg levert een heel coole Namor op: de donkere, ruwe invulling deed ons denken aan wat Chris Bachallo destijds met Dr. Strange deed aan de start van de Jason Aaron-run. Over de pagina-indeling zijn we minder enthousiast: Anindito kiest er op de meeste pagina’s voor om afbeeldingen op en over elkaar te stapelen, wat vaak een rommelig geheel oplevert en vooral stoort naast de splashpagina’s.

The Serpent in the Tower, de nummer 1 van Atlantis Attacks doet wat je verwacht: de context en crisis voor het verhaal worden duidelijk geschetst, er is een missie en de dreiging is bekend. We krijgen een actievolle start en de emoties van tegenstanders Cho en Namor staan centraal. De individuele panels zijn knap uitgewerkt, de pagina-indeling is echter rommelig. Atlantis Attacks #1 is een zeer behoorlijke start, de volgende vier nummers halen we zeker binnen.

Atlantis Attacks bij Archonia