Random Article


Nout’s Pre-Orders: Aanraders voor Februari 2020

 

Posted 11/12/2019 by

Elke maand verschijnt een intimiderende catalogus met alle comics erin die 2 maanden later in je favoriete comicshop verschijnen. Elke maand staat die boordevol Marvel, DC en Image-comics, maar die catalogus bevat ook elke maand een metaforische shit ton aan veel minder bekend maar vaak even leesbaar voer.

Maar hoe scheidt de gemiddelde Marvel movie-fed nerd het power ring kaf van het soul stone koren? Wat dacht je van een beetje assistentie? Comicsveteraan en professionele leuteraar nout baant zich een weg door die comics jungle met een Adamantium machete. Hij vindt misschien niet de comicbookequivalenten van Macchu Picchu die je zou willen hebben, maar zeker degene die je zou moeten hebben. Dat zijn ook meteen meer dan voldoende vermangelde metaforen.

Kijk niet met je ogen, maar met je hart naar de aanraders voor… Februari!

Marvel

WOLVERINE #1. Wolverine is back, bub! De held van de ‘90s, het icoon in adamantium, de beste in wat hij doet, de Canadese sigaarstomp! Kan hij opnieuw dezelfde populariteit oproepen als 20 jaar terug, toen hij letterlijk overal uithing? Niet als je voor nummer 1 $8 aanrekent, Marvel! 72 pagina’s is niet kwaad maar hoeveel daarvan zijn effectief door (laten we eerlijk zijn) de echte ster van deze announcement: Ik-kan-Logan-niet-gerustlaten zelf: Adam Kubert! Schrijver Ben Percy zullen we nog even uittesten, maar: Wolverine! Logan! Patch! Bitchiz!

GIANT-SIZED X-MEN: JEAN GREY & EMMA FROST. De eerste in een rij one-shots die bijzondere tekenaars in de bloemetjes zet. Russell Dauterman en Jonathan Hickman die samen X-Men comics maken! Jean & Emma moeten Storm uit de penarie redden. Dat gaat gemuteerde vonken geven!

MARVEL’S VOICES #1. Deze one-shot is het resultaat van de Marvel podcast: unieke, diverse stemmen van het Marvel Universe vertellen een boel kortverhalen en wat een talent: Vita Ayala, Brian Stelfreeze, Method Man, Kyle Baker, Sanford Greene en nog een pak meer!

GWEN STACY #1. Blijf het zeker doen, Marvel, publiceer de verhalen die dingen van een andere kant bekijken, met personages die niet mannelijk/blank/hetero/etc. zijn. Mik op die andere doelpublieken, zoals jonge lezers, meisjes/vrouwen, niet-blanken. Personages die niet in de schaduw van een (over het algemeen mannelijke, blanke) held leven: nog zoveel te beter, zolang het Mary Sue-gehalte niet te zeer de pan uitswingt. Chris Gage & Todd Nauck (and I love ‘em) zijn dan weer wel die stereotype creators, in grote lijnen. Niet dat Gwen door een vrouw moet geschreven zijn, maar is dat al eens gebeurd? I just wonder.

BLACK PANTHER & THE AGENTS OF WAKANDA #6. Ik heb niet echt een idee (of bijster veel interesse) waarover deze titel gaat, maar op de cover en in de solicits hebben ze ’t wel over de terugkeer van Livewires! Weet je nog, Marvel Tsunami? Nee? De nieuwe personages en titels roll-out, waarbij onder andere een Venom, Mystique en Human Torch solo serie verscheen? Die laatste was meteen ook het debuut van Skottie Young. Maar bon, naast die titels hadden we ook Runaways, … (met Mike Carey), Sentinel (Iron Giant in MU, later nog teruggezien in Avengers Arena) en Livewires! De laatste keer dat ik Rick Mays comics wist tekenen, op scripts van de immer vermakelijke en (ooit zelfs door mij) zwaar ondergewaardeerde Adam Warren. We all loves Adam Warren. Hij heeft niks met deze retour te maken, maar Livewires was wel een uiterst lollige spy-titel over een groep next gen black ops LMDs die andere black ops te grazen namen. Bol van lollige ideeën,  non-stop actie en dijenkletsende humor. Wablief? Black Panther? Nee, geen idee. Maar als ze retro-actief een nieuwe collectie van Livewires produceren: get on that.

GHOST RIDER #5. Nostalgia alert! In tegenstelling tot de meeste Ghost Rider titels sinds die van de jaren ’90, focust deze nieuwste outing wel op Dan Ketch, die toen, samen met Punisher en Wolverine veruit de meest populaire personages van Marvel Comics waren. Op een zeker moment verzamelden ze die triade in een one shot, getekend door John Romita Jr. op het toppunt van zijn kunnen en geschreven door… enfin bon. Iemand. Dat kon beter, maar hoe dan ook, die vereniging had hoe dan ook nerd-gewicht (zeker in een tijdperk waar niet alles met de grond gelijk gemaakt werd op het moment dat het verscheen). In dit nummer van GR start Hearts of Darkness II. I’m all-in.

Ook al lijkt het erop dat Savage Sword of Conan in dit volume slechts 12 nummers beschoren was, de Conan-trein rolt verder bij Marvel. Eerst een herdruk van 2 nummers Uncanny X-Men onder de noemer SAVAGE AVENGERS #0, met een nieuwe framing sequence die dat verhaal met Kulan Gath een nieuwe context geeft. In SAVAGE AVENGERS #10 loopt de coolste team-up ooit dan weer af (Doom, Conan en Strange tegen Gath! Kom aan!). Saladin Ahmed zet zijn tanden voor het eerst in CONAN: THE BATTLE FOR THE SERPENT CROWN #1 waar de barbaar op zoek gaat naar de Serpent Crown of Atlantis (da’s uit het Kull-tijdperk!) in Las Vegas (da’s dit tijdperk). Allerhande Marvel helden en vijanden beloven de revue te passeren en die zullen getekend worden door Luke Ross, waar ze zeker in goeie handen zijn.

In een heel ander deel van de Robert Howard mythos zet Becky Cloonan haar tanden in DARK AGNES #1, een 16e eeuwse Franse huurling en haar partner op zoek naar fortuin, maar ten prooi aan allerlei duistere krachten. Goed van Marvel om ook de andere ideeën van Howard niet onbenut te laten. Cloonan zorgt voor het script, de tekeningen zijn van Luca Pizzari. Tenslotte begint er een nieuw verhaal in CONAN THE BARBARIAN #13 geschreven door Jim Zub, die de barbaar richting Khitai (het verre Oosten van de Hyboriaanse tijd) stuurt. Conan komt als deelnemer in de Crucible terecht, waar hem uiterst onaangename dingen te wachten staan. Het lijkt erop, want dat is nu hoe comics werken, dat ook deze flagship toch geen langdurige consistente creator run zal krijgen. Jammer, want Aaron had dat wel een beetje zo opgebouwd. Zub is zeker geen povere vervanging, maar vervanging nonetheless. Conan in een vreemd land, als een soort pit-fighter, kan zeker voor vonken zorgen. Op artistiek vlak zetten ze met Rôge Antônio de stijl van Asrar (en een aantal andere tekenaars uit de huidige Marvel stal) stevig verder.

DAWN OF X VOL 2 & VOL 3 TP. Marvel wil iedereen er duidelijk van overtuigen dat de hele post-House of X, Powers of X mutant saga interconnected is, en geeft je dus alle #2 van hun huidige lineup onder één kaft en vervolgens alle #3. Ik geloof volledig in de plannen van Hickman, maar in mijn ervaring is een dergelijke opdeling quasi onleesbaar, op het randje van mentaal masochisme. Ik kan dit dus onmogelijk aanraden (en zie het vervolgens ongetwijfeld een bestseller worden).

WOLVERINE: THE DAUGHTER OF WOLVERINE TP. Ten tijde Death of Wolverine leek Soule wel te weten waarmee hij bezig was. Het was een turbulente tijd voor Wolverine, zijn ongoing was van een povere kwaliteit, Marvel had duidelijk ingezet om hem tijdelijk op ijs te zetten, dus waarom niet zo? Zelfs toen dan uiteindelijk The Return of Wolverine onvermijdelijk aangekondigd werd, was de lancering daarvan nog niet eens zo slecht, maar al snel raakte het compleet verstrikt in nonsensicale geheime organisaties zonder duidelijke motivaties en idiote aanpassingen zoals de Wolverine Hot Claws die letterlijk nergens anders nog ter sprake zijn gekomen (maar man, was die McNiven art oogbal-exploderend goed). Wolverine keerde echter niet terug naar een ongoing, maar nam de pole positie in de zoveelste Marvel Comics Presents relaunch (spoilers, het heeft niet lang geduurd). In die titel was er nog meer van dat incoherent gewauwel, dit keer met de implicatie van een dochter, één of andere taak die hij zichzelf elke 10 jaar oplegt en nog meer van die onnodige bagage. Ik mag hopen dat dit een snellere en stillere dood sterft dan Daken.

Image

SAVAGE DRAGON #250. Voor de 2e keer in de geschiedenis van Image Comics, de eerste keer met de originele creator die instaat voor het schrijf-  en tekenwerk voor alle 250 nummers. De rechte lijn naar #300 is getrokken. Veel gepraat over climaxen in dit nummer, wat de reguliere lezer ondertussen gewoon is van SD. Them characters looooove to fuck! Je weet nooit wat er in deze titel zal gebeuren en zijn verjaardagsnummers zijn legendarisch, dus zet je maar schrap!

TARTARUS #1. Een comic beschrijven als Breaking Bad drama in een Mos Eisley sci-fi setting (wellicht omdat je met een rechtstreekse SW-ref je de Disney-lawyers op de hals haalt) schept natuurlijk wel veel verwachtingen. Een veelbelovende cadet moet op de vlucht als ze erin geluisd wordt voor misdaden tegen het Empire. Haar enige uitweg is misschien wel de oorlogskroon van haar moeder torsen. Een extra-dik nummer om mee te starten, een 1st-time schrijver (Johnnie Christmas) die zich wel als tekenaar bewees op Alien 3, maar hier de tekeningen overlaat aan supertalent Jack Cole. Color me… intrigued.

100%. You can’t keep a good man down. Na een periode bij Vertigo, dat nu ofwel ter ziele gegaan is, of tegenwoordig Black Label heet (volgens wie je’t vraagt) is Paul Pope en zijn back-catalog bij Image geland. Een paar Previews terug hadden we al Heavy Liquid, nu dat ander boek. Ik heb zelf de PP-hype nooit goed gesnopen, maar ik zie wel waarom heel veel tekenaars zijn inktlijnen aanbidden en zijn stijl vereren.

DEAD EYES VOL 1. Het heeft wat bloed, zweet, tranen en doorzetting gekost, die nieuwe misdaad-serie van Gerry Duggan & John McCrea. De naam Dead Rabbit bleek een slechte keuze, waardoor ze vriendelijk verzocht werden om van naam te veranderen, met allerhande vertragingen (en ik neem aan, financiële impact) tot gevolg. Uiteindelijk zijn we toch 4 nummers verder, en kan je voor een klein bedragje nagaan of het allemaal wel de heisa waard was (spoilers: yes.)

Dark Horse

ABRAHAM STONE GN. Een vergeten werk van de meester Joe Kubert, eerst uitgegeven door Epic in de jaren ’90 en eindelijk opnieuw in print gebracht bij Dark Horse. Abraham is een getuige van enkele vroeg 20ste Eeuwse opvallende gebeurtenissen op zijn trektocht doorheen de VS, op zoek naar zijn plaats in de wereld. Twee woorden, twijfelaar: Joe. Fucking. Kubert.

ALIENS VS PREDATOR: 30TH ANNIVERSARY—THE ORIGINAL COMICS SERIES HC. Ik heb er ongetwijfeld een gekleurde kijk op, want dit verhaal, dat uitkwam jaaaaaren voor Hollywood zich aan die team-up waagde, bewandelde het perfecte pad tussen al mijn toenmalige interesses obsessies: Aliens, Predators, comics, tough-as-nails women. Die eerste kenden ongeziene populariteit en de productie van Dark Horse toen, tussen Star Wars: Tales of the Jedi, Dark Empire, Grendel Tales en Sin City, was van een ongekende kwaliteit. De corporate oversight was van een hoger laissez-faire niveau, en dat resulteerde in deze onmogelijk leesbare serie. Deze uitgave is niet voor de kleine portemonnee, maar het verhaal is in veel andere formaten ook nog te vinden en blijft een complete aanrader.

BLACKWOOD: THE MOURNING AFTER #1. De 2e miniserie in deze Magical College-reeks, uiteraard met een zweem van Buffy of Harry Potter, maar door het onmiskenbare Evan Dorkin-prisma geeft dat een uniek, eerlijk en compromisloos sterk verhaal dat, wellicht omdat het bij de vergeten uitgeverij verschijnt, door veel te weinig mensen wordt gelezen. Er zit nochtans de belofte van Necromancy en magical mayhem in de sollicits. En wie is er niet dol op een goeie portie necromancy? Zombies, yo!

HIDDEN SOCIETY #1. Een verborgen genootschap van magie en bovennatuur waar een groep gevormd wordt, zeg maar een League van bijzondere talenten, ja, zelfs Extraordinary, die het moeten opnemen tegen een groep nihilisten die het einde van alle leven op aarde in de hand proberen werken. We hebben het allemaal wel ergens al gelijkaardig gelezen, maar hier is het Rafael Albuquerque, van American Vampire die de visie heeft, de visuals voorziet en (mogen we aannemen) voor de nodige originaliteit zorgt.

TOMORROW #1. Vertigo is niet echt dood als je Milligan bij Karen Berger laat aankloppen (yes, it may have been vice versa). Na een virus is de volwassen bevolking uitgeroeid en hebben snel gevormde tienerbendes het voor het zeggen. Tweelingsbroer en –zus zijn op zoek naar elkaar vanuit 2 uitersten van het land, maar vinden ze elkaar nog ooit terug? Het is allemaal zo Milligan, een nerd zou nog gaan denken dat er effectief Vertigo Voices op de cover zal staan.

DC Comics

BATMAN: PENNYWORTH R.I.P. #1. Zeker in comics klopt het dat je pas gewaardeerd wordt na je dood (toi toi toi, Rob!). DC heeft ook maar door dat Alfred meedeed tot hij ‘dood’ ging. Spoilers: hij is niet dood. Ze maken er uiteraard een hele heisa van, maar dat is alleen omdat ze comics te verkopen hebben. Vorige keer toverde Alfred zijn hand magisch terug, denk je echt dat hij niet uit de ‘dood’ zal herrijzen? Remember Damien?

DC CRIMES OF PASSION #1. In februari zal de lucht weer zwanger zijn met Valentijnsaankondigingen. Voor deze editie van de Valentijnsspecial worden de verhalen vol mysterie, passie, moord en intrige aaneengepraat door Slam Bradley (van Brubakers Catwoman), wat cool is. DC die amper de helft van het betrokken talent vermeldt en de rest met ‘others’ labelt? Not so cool.

HARLEY QUINN & THE BIRDS OF PREY #1 (OF 4). Het bestseller husband & wife team Jimmy & Amanda is terug voor een Black Label vervolg op hun run. So, suck it, Azzarello! Harley keert terug naar Gotham, waar haar ex meteen alle mogelijke villains op haar afvuurt. More boom-boom than ever, puddin’!

PLUNGE #1. Joe Hill. Stuart Immonen. Hill House. Buy it, or all nerd-privileges will be revoked.

POWERS: THE BEST EVER HC. Kijk gewoon op de doos. Bendis die iets het beste ooit noemt, dat hebben we nog nooit meegemaakt. Maar kijk en ziedaar: dit is het beste, meest climaxiserende Powers-verhaal in de geschiedenis. De character-arc van Christian Walker bereikt zijn explosieve finale. [insert dick-jokes about monkey fucking] Afgetopt met nog meer extra’s en een diepgravend interview over all things Powers.

SUPERMAN: VILLAINS ONE-SHOT. Er is een ingrijpende aanpassing in de status quo van Superman en de villain community heeft daar zo zijn zegje over. Ook al ben ik een niet-Superman lezer, ik weet wat er gaande is (not a fan) maar het zelf ontdekken blijft veel interessanter dan het domweg spoilen.

BATMAN CITY OF CRIME DELUXE ED. Dit voortreffelijke, jaarlange verhaal uit de pen van meester-misdaadschrijver Dave Lapham is lange tijd over het hoofd gezien. Echter, de manier waarop Gotham in deze versie een deel van het verhaal wordt en de rol van een eigen personage opneemt is du jamais vu. Het tekenduo van Ramon Bachs & Nathan Massengill produceren een stijl die perfect bij de tijd paste, zelfs de gedempte kleuren waren heel doeltreffend. Eindelijk komt DC nu met de luxe-editie aangezet, om het euvel te verhelpen en klassieke, vrijstaande, evergreen verhaallijnen in de verdiende luxe-uitvoering met hardcover.

BATMAN: CREATURE OF THE NIGHT HC. De thematische opvolger van het geliefde Superman: Secret Identity volgt Bruce Wainwright die zijn ouders verliest en in een spiraal van verdriet en ongeluk terechtkomt, tot er zaken gebeuren die heel erg doen denken aan wat er in de comics staat die Bruce al zo lang heeft. Maar kan deze Bruce even goed worden als die in die strips?

JUSTICE LEAGUE THE NAIL COMPLETE. Het is klassieker-maand bij DC, dus gooien ze er meteen maar, en ik durf te zeggen voor de eerste keer, een complete verzameling van The Nail & Another Nail door Alan Davis tegenaan. Wat als de Kents een nagel in hun autoband hadden en daardoor niet degene waren die Kal-El vonden? Hoe draait het DCU uit als er geen Superman is die het pad vereffent? De rest van de big guns verschijnen wel (gemakshalve), maar missen hun lichtend voorbeeld. Een Elseworlds die de tand des tijds goed doorstaat en het tekenwerk van Davis, dat is altijd schransen met je ogen.

ROBIN: YEAR ONE TP. Als 2e klassieker deze maand, kan deze zeker tellen. De Year One verhalen van Chuck Dixon, geproduceerd op het toppunt van zijn Bat-carrière, kunnen vaak over het hoofd gezien worden, maar zijn voortreffelijke onstaansverhalen voor Robin, Batgirl en Nightwing, respectievelijk, telkens met Dick Grayson in een belangrijke/hoofdrol.  Met beide voeten in de wereld van Year One geplant, zowel grafisch als narratief, zijn die verhalen elke keer weer een glorieus leesfeest.

Boom!

ALIENATED #1. Kijk, jongens, Si Spurrier schrijft een nieuwe comic. One, please. 3 tieners, zelf outcasts ontdekken een buitenaards wezen op het moment dat het ontluikt. Die unieke gebeurtenis schept een band, maar al snel blijkt dat het wezen bloeddorstig is en prooi nodig heeft om te overleven. Ze willen helpen, maar geraken vast in hun eigen donkere verlangens en oude vetes. Het soort concept waar Spurrier zijn naam mee maakte, met een knappe tekenaar en de belofte op onverwachte wendingen. *insert Fry-meme*

IDW

CROW: LETHE #1. Een circus performer die geen pijn voelt, maar buiten zijn optredens geen persoonlijkheid heeft wordt plots het middelpunt van een reeks brute moorden. Hij kan zich niks herinneren van zijn leven voor het circus, maar langzaam komen de herinneringen terug. Moord, bloed en zwarte vleugels… Lethe verwijst overigens naar die andere rivier in de onderwereld (niet de Styx) die je alles deed vergeten van je leven als je van het water dronk. Iliyas Kyriazis is een getalenteerde tekenaar die dringend een groter publiek verdient en Tim Seeley maakt goeie (horror)comics (als hij ze niet zelf tekent). Je kent ‘m ongetwijfeld van Hack/Slash, Revival en meer van dattum.

THE MUELLER REPORT. De graphic novel adaptatie van het onderzoek naar de collusion van Trump, door Too Much Coffeeman Shannon Wheeler en journalist Steve Duin, die het geheel analyseren, een tijdlijn opstellen en het eindeloze geleuter van langs beide kanten onder de loep houdt. Het hele malle circus komt aan bod, in de vorm van een klassiek detectiveverhaal en alle idiote feiten, misdaden en absurde voorvallen staan erin opgelijst. Het perfecte valentijnscadeau voor fans van democratie en gerechtigheid!

Ablaze

VAMPIRE STATE BUILDING HC. De vampierreeks van Charlie Adlard, eerst voor een Franse uitgever, nu in één harde kaft. De vampieren die het Empire State Building belagen en de vampiergod die erin sluimert, moeten tegengehouden worden voor ze de hele stad inpalmen. Gaat het enkele bezoekers lukken?

Aardvaark-Anaheim

THE SILVER CEREBUS ONE-SHOT. Het is niet elke dag dat levende legende, razende kluizenaar en indie-comics icoon Dave Sim nieuw werk produceert. Nog minder dat het een opvallende pastiche is van Origin of the Silver Surfer als allegorie voor huidige negatieve maatschappelijke gebeurtenissen, specifiek gericht tegen Tesla en Facebook, mega-corps en de verkochte overheid. De solicits zijn bizar, gepassioneerd en 100% Sim. Tijd voor een goeie veeg uit de pan.

Aftershock

THE MAN WHO EFFED UP TIME #1. Een doodgewone gast werkt in een kantoor waar een prototype van een tijdmachine staat. Hij probeert die uit, aangemoedigd door een bezoek van zijn toekomstige zelf en dan verneukt hij de tijd compleet. Nu kan hij ze aar beter herstellen. Van de schrijver van Chew en een nieuwkomer tekenaar, komt een ongetwijfeld hilarische en onvoorspelbare time caper. Toch: het is teleurstellend dat net dat de titel is geworden. Als je dan op die manier stoer will doen: go balls to the wall, or go home. Motherfuckers.

GODKILLERS #1. Een Arabisch-Amerikaanse folklore professor die soldaat werd, met een angst voor de dood omdat hij niet weet of er een hiernamaals is. Hij wordt ingelijfd in een speciale eenheid die vecht tegen terroristen die mythologische wezens als massavernietigingswapens gebruiken. Op het eerste gezicht vinkt het vooral een boel pitch-ideeën aan, triggers om je baas over de schreef te trekken. Zou Mark Sable ook een publiek over de schreef krijgen? Zijn tekenaar, met de onwaarschijnlijke naam Maan House, is alvast niet slecht.

Albatross Funny Books

THE GOON #9. Eric Powell, de bezieler van The Goon houdt zich met een andere titel bezig, dus vraagt hij ander talent om zich met ol’ pugface onledig te houden. Roger Langridge, die ooit nog Muppets comics maakte die soms beter waren dan de show zelf en Mike Norton, die pugs tekent als geen andere, maken een vierdelig verhaal. Dat kan alleen lonen om eens uit te proberen. Oh ja: Goon moet voorkomen dat rivaliserende bendes de boel kort en klein slaan. KNIFE TO THE EYE!

Antarctic Press

OFFWORLD DOUBLE FEATURE #1. Twee SF-verhalen onder één cover en nog wel een flipbook! Een intergalactische gevangenisrel onder één cover en het nieuwste lid van een anti-terreur cel die wil tonen dat ze’t beter kan onder de andere. Could be a thing.

:01 First Second Books

ASTRONAUTS: WOMEN ON THE FINAL FRONTIER. Wist je dat de eerst vrouw in de ruimte uit Rusland kwam? En dat er in de VS een eerste gemengde groep astronauten werd opgeleid, maar dat ze voor erg complexe puzzels komen te staan om effectief het hele menselijke ras (en niet alleen de mannen) de ruimte in te sturen. Een grappig, aandoenlijk en meeslepend relaas voor jongere lezers, maar het gaat over de ruimte en die menselijke ambitie om er te geraken. That’s good shit.

First Comics Inc.

DOG WITCH OMNIBUS. Creator Dan Schaffer ploegt zich al decennia een weg doorheen de comics industry, maar nooit met kaskrakend succes. Toen de uitgeverij Sirius nog bestond, verscheen daar Schaffer’s langstlopende reeks, deze Dog Witch, over een getalenteerde, rebelse, uitdagende Dog Witch die de grenzen van haar kunnen aftast en haar exploten filmt. De meest geinige, brute en toch sexy sfeer hangt over deze cult titel. Uit de tijd dat je nog letterlijk alles met de hand en helemaal alleen klaarde, komt deze ultieme verzameling zwart-wit alles-kan-tour-de-force comics.

Rebellion

KINGDOM: ALPHA & OMEGA TP. Ondertussen is dit de 4e collectie van de voortreffelijke maar compleet ondergewaardeerde post-apocalyptische sci-fi epic over mens/dier hybride soldaten die nog steeds hun geprogrammeerde instincten volgen, ook al is de samenleving die hen creeërde compleet in verval. Via kleine mysteries en verpletterende verhaalwendingen weeft Dan Abnett het epos van Gene the Hackman, de aanvoerder van zo’n soldatentroep op zijn tocht door deze dystopsiche wereld. Samen met Rich Elson produceren ze hier het werk van hun carrière (en dat is voor beide mannen een serieuze bewering).

Scout Comics

CANOPUS #1. Een astronaut heeft geen idee hoe ze lichtjaren ver op een vreemde planeet is terechtgekomen. Samen met haar robot-compagnon gaat op zoek naar materiaal om haar ruimteschip aan de praat te krijgen, maar haar meest pijnlijke herinneringen manifesteren zicht als monsters en belagen haar. Beschreven als Castaway meets Annihilation met een vleugje Philip K. Dick. Getekend en geschreven door Dave Chisholm, die het een persoonlijk verhaal over vergiffenis, loslaten en wrok noemt. 4-delige mini, daar ga je nu ook je broek niet aan scheuren. Tussen ons, ik vind het allemaal erg Jeff Lemire.

Source Point Press

THE COMPLETE SHAMNIBUS TP. Een leuke palate cleanser: oude comics uit de jaren ’40 en ’50 die in het publiek domein zijn terechtgekomen en dus met hilarische resultaten kunnen herschreven en hertekend worden. Eerder hadden we al eens gelijkaardige experimenten (zoals het legendarische Deadpool #11 of Mars Attacks Classics Illustrated). Ik weet niet of het 6 delen lang ook grappig zal blijven, maar er is ook maar 1 manier om daarachter te komen.

THE SAVANTS TP. Op het eerste gezicht lijkt de setup van dit verhaal wat op het idee van super power activation zoals het gebruikt wordt in Harbinger bij Valiant (een drug activeert een latent aanwezig genetisch talent). Bovendien is de hoofdrol een rebelse tiener (zoals in Harbinger) en wordt ze samen met lotgenoten in een centrum geplaatst (zoals in Harbinger). De overheid heeft plannen voor hen. Amy (de hoofdrol van dienst, die er op de cover wat als Kris uitziet (je raadde het al, van Harbinger) moet niet zo weten van haar lotgenoten, ook al moet ze accepteren dat ze erbij hoort. Ik denk dat ik je vooral Harbinger probeer aan te smeren. Savants zou goed kunnen zijn, hoor.

TwoMorrows Press

KIRBY & LEE: STUF’ SAID! GN. Een nieuwe editie, afgewerkt net voor de dood van Stan the Man, met daarin het meest complete chronologische kijk op de relatie van Stan Lee & Jack Kirby, met enkel hun eigen woorden (uit fanzines, interviews op radio en tv): wat er werkte, wat er knelde en hoe het uiteindelijk allemaal misliep. Daarbij krijg je ook nog eens de herinneringen van hun collega’s Ditko, Romita Sr., Wood en meer. Tenslotte is er een overzicht van beider carrières na hun split, de lastige tijd voor Kirby in de laren ’70 en zijn uitputtende strijd om zijn originelen terug te krijgen. Hun herinneringen en ervaringen worden vergeleken om een antwoord te vinden op de vraag: “wie heeft het Marvel Universe uitgevonden?” En als je dat niet wil weten, wat doe je hier dan feitelijk?

Valiant

DOCTOR TOMORROW #1. Veel om op te mastiqueren krijgen we niet van Valiant voor deze titel: redacteur van de sterren Alejandro Arbona probeert het schrijven ook eens, met een tekenaar waarvan ik nog niet hoorde, maar een fan-fave blijkt. Hij heeft in 2017 een Youngblood-reeks getekend, dan verdien je alvast sympathie. Hij bleek ook niet van Rob-creaties te kunnen wegblijven en tekende ook wat Deadpool/Spider-Man. Dan is het concept ook nog eens een topatleet die superheld wordt (of zichzelf als superheld ontmoet?), niet meteen een concept waarvan ik in de herfst van mijn leven warm loop. Ja ja, het is Valiant, maar toch…

BLOODSHOT #0. Die hebben ze al eens gemaakt, maar bij een van de andere volumes. Deze, met tekeningen van Marc Laming, is bedoeld om de appetijt van filmkijkers (BLOODSHOT KOMT UIT ALS FILM MET RIDDICK IN DE HOOFDROL!) te stimuleren. Entry-level, yo!

Vault

FINGER GUNS #1. Daar heb je toch wel weer een concept om je (just look at what I’m doing, mom!) vingers bij af te likken: 2 tieners ontdekken dat ze andermans emoties kunnen manipuleren door met vingerpistolen op hen te schieten. Lachen, gieren, huien en dan… chaos! Daar kan je wel al eens een minietje mee vullen.

THE PLOT VOL 1. Chase wordt onverwacht voogd van zijn neef en nicht als hun ouders, zijn vervreemde broer en schoonzus, vermoord worden. Hij keert met hen terug naar zijn ouderlijk huis, dat uitkijkt over een donker moerasland vol familiegeheimen. Griezelen en gruwels! Interessant tekenwerk, ervaren schrijvers en heel complimenterende opmerkingen van Snyder en Bendis.

Zenoscope Entertainment

CONSPIRACY: AREA 51. Here’s a first. In voorgaande artikels sloeg ik deze uitgever nogal opzettelijk over, maar ik hou het telkens in de gaten en hier zag mijn lodderig oog de naam Hans Rodionoff, die oudere fans (you know who you are, yes, just me then) misschien nog kennen van de fictieve Lovecraft biografie, in 2003 verschenen bij Vertigo. Nee? Nou, die was degelijk, geduigde van diepgaand onderzoekswerk en is schandalig onbekend. Zijn co-writer Adam Goldberg is een Hollywood mainstay (o.a. producer voor Community). Deze one-shot zoekt uit of we alleen zijn in het universum en of de overheid vanalles voor ons verzwijgt. Als ik het goed heb, zal elke Conspiracy one-shot een andere samenzwering aanpakken. Maar misschien niet telkens met Hans Rodionoff?

Viz

DOWNFALL. Een nieuwe one shot manga van Inio Asano. Heb je dan echt nog iets anders nodig? Goodnight Pun-Pun, Girl on the Shore… Hier pakt hij een wel erg persoonlijk gevoel aan: Manga moet verkopen, maar je reeks is net afgelopen en niet alleen heb je geen idee van wat nu, je huwelijk loop op de klippen, je liefde voor manga is verpest door de harde realiteit van de industrie en je kijkt recht in de afgrond. Maar als je gewoon een idee hebt voor de perfecte nieuwe manga, komt alles in orde. Toch? JUIST?

GOLDEN KAMUY VOL 14. Uw nederige dienaar is pas later met deze titel begonnen en heeft nog wat in te halen, maar dit verhaal in post-Meiji Japan (zoek het op) over een ex-soldaat en een Ainu meisje (dat is de oorspronkelijke bevolking van Hokkaido) op zoek naar een verborgen goudschat, waar ook een gedeserteerde legerkapitein, een oude shinsen gumi leider en tal van andere bizarre gegadigden achteraan zitten is een lust voor het oog. Bovendien gaat er geen volume voorbij of ze proberen wel een of andere Ainu jagerdelicatesse. De personages zijn heerlijk complex, de toon avontuurlijk, historisch accuraat en met dat oh-zo-verfrissende vleugje unieke Japanse humor, ik kan ‘m niet hoog genoeg aanprijzen, zo goed is het.

Kodansha Comics

BEYOND CLOUDS VOL 1. Kodansha verkoopt zijn manga graag als like a Ghibli movie, en bij deze Beyond Clouds is het weer van hetzelfde: een mechanicus in een industriestad ontdekt een meisje zonder geheugen met vleugels, recht uit die  ene Miyazaki-geregisseerde videoclip. Hij kan haar gebroken vleugel met zijn talenten herstellen, maar dan beginnen ze aan het avontuur om haar thuis te vinden, voorbij de wolken en verder dan ze ooit hadden durven geloven. Of het die beloftes kan waarmaken? Does the pope shit in the woods?

SWEAT & SOAP VOL 1. Een kantoor-romcom die schippert tussen romantiek en ongemakkelijke situaties: zij is zo blij om voor een cosmetica-bedrijf te werken, want ze zweet heel erg en hun zeep is het enige dat werkt. Hij, haar parfum-ontwikkelaar collega, krijgt maar niet genoeg van haar unieke geur! Tenenkrullende, te echte situaties, ongemakkelijke gevoelens en vooral hete voorvallen. Dat is wat anders dan nog maar eens superhelden.

Seven Seas Publishing

GIGANT VOL 1. Een nieuwe manga van Hiroya Oku, u welbekend van Gantz & Inuyashiki! Stop the presses! De premisse is alweer te gek (en genant) voor woorden, maar suffice to say, het draait uiteindelijk om een adult film star die door bovennatuurlijke gebeurtenissen reusachtig wordt, en niet (alleen) daar. Getcher mind outta the gutter! Tegelijkertijd, dit IS een manga van Hiroya I do love to draw an ample bosom Oku. Nerd is gewaarschuwd!

Square Enix Manga

A MAN AND HIS CAT VOL 1. De top verkochte en besproken manga over een dikke kat die door niemand in de huisdierenwinkel uitgekozen wordt, tot hij, tot zijn grote ontsteltenis, door een oude man, net voor hij 1 jaar is en officieel te oud, wordt meegenomen. Vinden de 2 vreemde kwieten in elkaar waarnaar ze in het leven op zoek zijn. SO. GODDAMN. MANGA!

BLOOD ON THE TRACKS VOL 1. Van de auteur van Flowers of Evil, komt een verhaal over moederschap dat te ver gaat. Een thriller over een jongen wiens mama door een zomers voorval plots compleet verandert. Psychologische horror en vrees ik, heel veel gruwelijke gebeurtenissen.

Volgende maand: hopelijk een kleinere lijst. Ow, my hand (that’s what she said).

Comments

comments


nout

 
avatar
I do comics. All. The. Time.