Review: Crow Song

Tekenaar: , , ,

Inkleuring: ,

Coverprijs: € 5

11 total ratings

Sfeervol uitgewerkte verhalen. Thematische samenhang in de bundel. Veel oog voor afwerking en detail.

Niet alle overgangen tussen panels zijn even duidelijk.

Tony Vanraes, wiens recensies je hier nog las, lanceerde zaterdag in Mekanik Strip zijn bundel Crow Song, een anthologie van vier korte verhalen. We maken kennis met personages in verschillende werelden die zich allemaal in een uitzichtloze situatie bevinden. In deze review bespreken we dit knappe geheel.

Posted 04/12/2019 by

But not Without Consequence

Zaterdag vond de lancering van Tony Vanraes’ eerste comic plaats in Mekanik Strip. Gastheer Jens Lambrigts gaf Vanraes en artiest Theo Brenni, een van de tekenaars die aan dit debuut meewerkte, de ruimte om Crow song aan het publiek voor stellen. Dat Vanraes een meer dan gezonde interesse heeft in comics, was ons niet nieuw: zijn expertise in genres, titels en namen is gigantisch breed, samen met Brainfreeze-redacteur nout verzorgt hij de artist panels op FACTS en onlangs won hij de Halloween-schrijfwedstrijd van The Awesome Comics Podcast.

Met Crow Song brengt Vanraes nu zijn eerste eigen werk uit. Deze anthologie bevat vier op zich staande korte verhalen. Vanraes zet telkens de personages centraal door te focussen op de crisis die ze doormaken of hun relaties uit te diepen. Toch krijgen we ook een goed beeld van de wereld waarin ze leven. De vier verhalen schetsen een ruwe, harde setting; de personages zijn gedeformeerd en bevinden zich in uitzichtloze situaties. Veel hoop is er niet en de overwinningen die ze behalen, zijn enkel een volgende stap in de richting van vernietiging of het verlies van menselijkheid. De relaties tussen personages worden bovendien getypeerd door machtsonevenwicht: haat tegen minderheden, blind egocentrisme en (verplichte) afhankelijkheid.

De bundel start met The Immolated Lady, een wraakverhaal waarin de personages nog het meeste menselijkheid overhouden. De duidelijke voice-over en de rechtlijnige verhaalopbouw zorgen voor een helder instappunt. Het tekenwerk van Theo Brenni bevat bijzonder veel details en het design van de personages is sterk.

Ook Squires, het vierde verhaal van de bundel, is helder opgebouwd. We volgen Jack en Danny, die om te overleven in een apocalyptische wereld tegen wil en dank schildknaap worden van Wolfgang Bloodstorm. Het bombastische taalgebruik van deze supervechter en de klungelige manier waarop de twee helpers zich een weg door het slagveld banen, leveren een over-the-top en grappig eindverhaal op. De drukke pagina-invulling van artiest Chris Anderson en de felle kleuren van Darren Stephens zorgen voor een heel geslaagde combinatie en brengen de plot echt tot leven!

Voor het derde verhaal van de bundel, Hatchling, kon Vanraes een beroep doen op Justin Mason voor het tekenwerk en Dee Cunniffe voor de inkleuring. Visueel is dit het sterkste verhaal van de bundel, ook het schrijfwerk is hier bijzonder gedoseerd. Vanraes gebruikt weinig woorden, maar daardoor komt het einde het hardst binnen.

Het sterkste geheel is voor ons toch The Contract, het tweede verhaal van Crow Song. Vanraes verweeft hier verschillende momenten meesterlijk door elkaar, slaagt erin om op 6 pagina’s een hele geschiedenis uit te werken én laat lezers verwachtingen opbouwen om ze dan om te gooien. Rasartiest Benti Bisson leidt de lezer met zijn inkleuring en levert een gestileerd en sfeervol geheel af. De knapste splash page van de bundel zit in dit verhaal en ook de pagina-opbouw is bijzonder interessant.

Vanraes levert met Crow Song een sterke prestatie: hij schreef vier bevreemdende verhalen, kon sterke en gewaardeerde artiesten strikken om deze uit te werken en gaf alles in eigen beheer uit. De kwaliteit van het eindresultaat is visueel en inhoudelijk sterk: bijna alle verhalen van deze bundel kunnen een plaats krijgen in een 2000AD prog. De thematische rode draad zorgt voor een eenheid tussen deze bevreemdende, maar bijzonder sfeervol uitgewerkte verhalen.

Wij wensen Tony bijzonder veel succes bij zijn volgende werk en kijken nu al uit naar de lancering van nummer 2.

Binnenkort meer op de website van Tony Vanraes