Review: Sentient #1

Verrassende wendingen. Heel boeiende start. Knap tekenwerk.

Geen originele personages.

Schrijver Jeff Lemire en artiest Gabriel Walta brengen in de tweede golf TKO-comics samen Sentient uit. In deze recensie bespreken we de sterke start van deze zesdelige sci-fi thrillerserie…

Posted 21/11/2019 by

This is the story of our mother…

TKO Studios bracht vorige week zijn tweede golf comics op de markt. De sci-fi/thriller Sentient van Jeff Lemire (Gideon Falls, Descender) en Gabriel Hernandez Walta (The Vision, Magneto) trok al in de aankondigingen meteen onze aandacht.

Aan de start van deze comic is de U.S.S. Montgomery al 745 dagen op een ruimtemissie. De bemanning verliet de aarde en is onderweg naar een ruimtekolonie. We leren alle personages kennen op het moment dat ze de ‘black zone’ binnentreden, een stuk ruimte waar ze een jaar doorheen moeten en waar alle communicatiekanalen met hun moederplaneet en de nieuwe kolonie afgesloten zijn. Tegelijkertijd is het de verjaardag van de jonge Lil, die tegen wil en dank het hoofdpersonage van deze reeks wordt.

Lemire slaagt er sterk in om ons de verschillende personages te leren kennen en een beeld van de politieke en sociale situatie op aarde weer te geven. In het jaar 2105 is onze planeet een woelige plaats om te wonen met veel aanslagen. Schepen die vertrekken naar ruimtekolonies worden gekaapt of vernietigd door separatisten. We verklappen niets als wanneer we vermelden dat de U.S.S. Montgomery een soortgelijke aanval te wachten staat.

Lemire brengt een actievol eerste nummer dat heel goed het midden houdt tussen de personages voorstellen en het verhaal op gang brengen. We krijgen een duidelijk beeld van de bemanning van de U.S.S. Montgomery door hun acties en de gesprekken die ze voeren. Via een teammeeting en een verslag over de ruimtekolonies krijgen we ook een gedetailleerd beeld van de wereld(en) buiten het schip.

Ook Valerie, het besturingssysteem dat samen met Lil de reeks verder zal dragen, komt heel knap tot bij de lezer. De mogelijkheden en beperkingen van deze A.I.-toepassing zijn misschien niet heel verrassend, maar passen heel mooi in het verhaalverloop. Het geheel roept de sfeer en relaties van een donkere aflevering van Star Trek The Next Generation op; maar dan wel een heel erg sterke aflevering.

De tekenstijl van Gabriel Hernandez Walta brengt het verhaal knap tot leven. Op nagenoeg elk panel staan de personages centraal. Walta wisselt hele figuren af met close-ups en brengt zo de emotie en verbazing van de personages duidelijk naar de lezer over. Zijn kenmerkende grote ogen spreken ook in dit nummer boekdelen. Het decor is ondersteunend: met beperkte lijntekeningen schetst hij het interieur van het ruimteschip, enkel de computers en de kinderopvang worden met meer details vormgegeven.

Ook de inkleuring is van zijn hand. Walta maakt hoofdzakelijk gebruik van een palet van oker en groen waarbij de binnenkant van de U.S.S. Montgomery mooi contrasteert met het donkerblauw van de ruimte. Knap is ook de afwisseling tussen de warme invulling van dit palet voor de vertrekken van de crewleden en de kinderopvang, tegenover de koude variant die gebruikt wordt bij de gangen en de vergaderruimte.

Aan het einde van het nummer blijven we net als resterende personages verweesd achter. De relaties zijn scherp afgetekend, het eindpunt van de missie ligt vast. De volgende vijf nummers vertellen ons hoe de hoofdpersonages er zullen raken en daar kijken we enorm hard naar uit.

Het eerste nummer van Sentient is een bijzonder sterke introductie op een donker sciencefictionverhaal. Het verhaal en de personages worden gelanceerd in een comic die een boeiende introductie geeft en al stevig wat actie bevat. Het tekenwerk brengt dit knap tot leven. De reeks belooft een donkere mengeling van Star Trek en Lord of the Flies te worden. We halen deze reeks alvast zeker binnen. Als dit verhaal representatief is voor de tweede golf, dan brengt TKO opnieuw enorm knap materiaal op de markt.

Sentient #1 bij Archonia