Random Article


Nout’s Pre-Orders: aanraders voor januari 2020

 

Posted 09/11/2019 by

Elke maand verschijnt een intimiderende catalogus met alle comics erin die 2 maanden later in je favoriete comicshop verschijnen. Elke maand staat die boordevol Marvel, DC en Image-comics, maar die catalogus bevat ook elke maand een metaforische shit ton aan veel minder bekend maar vaak even leesbaar voer.

Maar hoe scheidt de gemiddelde Marvel movie-fed nerd het power ring kaf van het soul stone koren? Wat dacht je van een beetje assistentie? Comicsveteraan en professionele leuteraar nout baant zich een weg door die comics jungle met een Adamantium machete. Hij vindt misschien niet de comicbookequivalenten van Macchu Picchu die je zou willen hebben, maar zeker degene die je zou moeten hebben. Dat zijn ook meteen meer dan voldoende vermangelde metaforen.

Neem een kijkje in al dat lekkers voor de eerste maand van een nieuw decennium.

Marvel:

MARVEL THE END. Een hele tijd geleden probeerde Marvel dit al eens (met wisselend succes) voor een aantal grote reeksen. Soms was het een miniserie (zoals FF of Wolverine) één was een eindeloze reeks onbegrijpelijkheden (X-Men) maar de beste resultaten haalden ze uit de one-shots, zoals Punisher en Hulk.

Die les lijkt alvast geleerd en deze keer zijn de creator-keuzes ook soms… opmerkelijk. Eerst heb je wat usual suspect creators met een lopende associatie met het betrokken personage: Leah Williams pent het einde van DR. STRANGE, Saladin Ahmed de laatste dagen van MILES MORALES  en Kelly Thompson stuurt CAPTAIN MARVEL naar de lijmfabriek.

Dan strikken ze de echte DEADPOOL-creator Joe Kelly en Deadpool veteraantekenaar Mike Hawthorne voor zijn fat lady singing. Tenslotte de left-field creators: Erik Larsen pakt de laatste dagen van CAPTAIN AMERICA aan, Adam Warren en iemand die Chamba heet tonen ons het finale moment van VENOM. Elk deel heeft zo wel iets verrassend, of het juiste gewicht van voorgeschiedenis dat die hogere coverprijs misschien wat verzacht.

MARVELS X #1. Dit jaar belooft ook de terugkeer van Alex Ross en zijn Marvel-creaties. Eerst en vooral pennen hij en co-creator Jim Krueger een prequel voor Earth X, getekend door iemand die Well-Bee heet. No he/she isn’t. Hoe dan ook, de laatste jongen (zonder krachten) op Aarde is op de vlucht van alle tot monsters getransformeerde mensen, dus gaat hij op zoek naar Cap en de andere helden in NY. Het valt te bezien of we deze prequel nodig zullen hebben. Color me… apprehensive. Zo lijkt het me geen toeval dat deze Earth X prequel toch de titel (van het veel populairdere en evergreenere) Marvels opgespeld krijgt. Ten andere vormt dit misschien een brug tussen die 2 ideeën? Pure speculatie.

AVENGERS OF THE WASTELAND #1. Het lijkt op een sub-atomisch niveau onmogelijk voor Marvel om een concept of idee gerust te laten. Zo (zeker) de Old Man Logan tijdlijn (zullen we dat maar noemen) waar deze ongevraagde mini uit springt. Old Man Quill & Dead Man Logan waren ook… successen? Dus kijk, hier heb je nog meer mild herkenbaar en pseudo-subversieve afkooksels van die instant-nostalgische voorgangers. Yep, noutie is in one of those moods.

Over nostalgie gesproken, als we nu eens Alan Davis een miniserie lieten schrijven over het eerste Avengers-team tegen de Defenders. Je weet wel, die met Dr Strange, Hulk, Namor en Silver Surfer. We noemen het TAROT, dat zal Jim Balent leuk vinden. Doen, toch gewoon?

Image:

PROTECTORS #1. Humans, be silent! Als sci-fi wonderkind Simon Roy, u maar beter welbekend van obscure epen als Prohet (de Brandon Graham-versie) en Habitat, eindelijk naar comics terugkeert (hij verschuilt zich tegenwoordig op Patreon) dan moet je gaan rechtzitten en luidkeels scanderen: JA, SIMON, VOED ONZE BREINEN MET JE VISIE! In een Noord Amerika van de verre toekomst bouwt hij alweer een boeiende, gebroken wereld vol vernielde beschaving en boeiende conflicten tussen half-barbaarse stammen. De tekeningen van Artyom Trakhanov passen perfect bij de stem die Simon (die hier samen met Daniel M. Bensen schrijft) als eerder liet horen en voelen in bovenvermelde werken (en ook Jan’s Atomic Heart, Tiger Leung en meer van dat lekkers). Can you tell I’m a bit of a fan?

THE CLOCK #1. Een virulente vorm van kanker lijkt op weg om de helft van de bevolking uit te roeien. Als de vrouw van een onderzoeker eraan bezwijkt en zijn dochter hetzelfde lot lijkt toebedeeld, moet hij de samenzwering achter de pandemie zien te ontrafelen en WO III tegenhouden. We hebben het allemaal wel al wat eerder gehoord, maar dit is getekend door Colleen Doran, so all of your arguments are invalid.

THE COMPLETE WITCHBLADE VOL 1. Om eerlijk te zijn, mijn herinneringen van Witchblade (en ik heb er een boel van gelezen) roepen voornamelijk veel stop/start-pogingen op om een concept een langer leven te geven dan het beschoren was, vooral steeds in hetzelfde poeltje ploeterend van semi-supernatural en pseudo-mysterie, gekoppeld aan hawt chixxx. Maar de aantrekkingskracht is zeker een feit en er waren ongetwijfeld een paar geslaagde pogingen, maar in een Complete verzameling zal het wat zwoegen zijn om tot die parels in de bagger te geraken. Ik wens je veel succes.

Dark Horse:

JIA AND THE NIAN MONSTER TP. Het lijkt soms bijna alsof Dark Horse het opzettelijk doet. Ze stoppen een interessante titel in hun aanbod, maar laten ‘m passeren met amper poeha, hoogst wat solicit tekst en een paar prentjes. Elk jaar terroriseert hetzelfde monster een bergdorp en Jia, wiens moeder 5 jaar eerder door het monster werd gedood, heeft er genoeg van. Zij en haar vriendje Deshi gaan in de tegenaanval. Wil je daar geen  graphic novel van 80 pgs, prachtig geïllustreerd door Megan Huang, van lezen? Tsk!

NOTES ON A CASE OF MELANCHOLIA OR: A LITTLE DEATH HC. Nog eentje, vooruit dan maar. Een psycho-analyst die zelf een verlies te verwerken heeft, krijgt Pietje de Dood als patient, omdat die verveeld zit met zijn veel te vrolijke kind, dat geen interesse toont in zielen oogsten. Donkere humor en prachtig tekenwerk van Nicolas Gurewitch in een handzame harde kaft. Bol het af, superhelden, we hebben iets beter!

GRAFITY’S WALL HC. Een wel heel bijzondere kijk in het hectische, ongewone leven van 4 jongeren in de amper gecontroleerde chaos van Mumbai. Geschreven door rijzende ster Ram V, met tekeningen van Anand Radhakrishnan, die bij je nederige dienaar een belletje deed rinkelen omdat hij mijn best frenemy Tony VR (je hopelijk welbekend als mijn betere helft tijdens de panel-recordings op FACTS) van een cover voorzag voor zijn hoogsteigen eerste comics anthology, binnenkort van die Tony af te nemen, voor de luttele prijs van je eerstgeborene. Yes, this turned into a plug for my friend’s comic. Sue me.

WE’LL SOON BE HOME AGAIN GN. Getuigenissen van de brutaliteiten, onmenselijke situaties en beestachtige horror die holocaust-slachtoffers moesten doormaken. De getuigen, toen kinderen, leven nog en berichten over wat ze moesten meemaken, wat ze verloren en hoe ze, ondanks alles, toch verder kunnen. Niet de meest vrolijke lectuur, maar een interessante toevoeging. Tekeningen van de erg onder-gewaardeerde Peter Bergting.

HELLBOY WINTER SPECIAL 2019. Ooit heette dit Christmas Special maar dat mogen we niet meer zeggen (schijnt). Helaas dit keer, wat vroeger wel het geval was, geen nieuwe Mignola tekeningen (en ook niks van Adam Hughes). Voor het overige een selectie Hellboy-ige kortverhalen zoals we ze gewend zijn, telkens in een winterse setting. And a me-he-herry Christmas!

APOCALYPTIGIRL: AN ARIA FOR THE END TIMES HC.  Een prachtige luxe second edition van het debuut van Andrew MacLean. Een verhaal dat vrolijk zijn toon en thema’s van Miyazaki en Nausicaa in het bijzonder leent, perfect weet hoe dit mini epos op 80 pagina’s te vertellen zonder de weg of de visie te verliezen en er meteen ook een eigen stem aan te geven. Ga mee met Aria en haar kat Jelly Beans, die op zoek zijn, in een vernielde wereld, naar een object dat de balans kan herstellen, iets waarvoor ze bereid is alles op te geven!

DC

BIRDS OF PREY #1. Meteen het enige deel van de pas voorgestelde ongoing series, nu gereduceerd tot een one-shot collectie van het equivalent van 4 à 5 comics. Een all-star team als Azzarello & Ema Lupacchino volstaat blijkbaar niet om voldoende buzz op te wekken rond wat toch wel de populairste female characters this side of Wonder Woman moeten zijn? Met wat geluk valt het als miniserie evenzeer te pruimen.

DAPHNE BYRNE #1. De volgende titel in het Hill House-horrorimprint. Of dacht je dat ik een titel, getekend door de Kelley Jones zonder opmerking zou laten passeren? Imprint-curator Joe Hill noemt het The Omen in petticoats (dat zijn van die traditionele rokken). Daphne wordt bezocht door een demon en er gebeuren vreselijke dingen, maar Daphne kan zelf die kracht ook manipuleren, dus ze is zeker geen slachtoffer, integendeel. Er wordt vaak gezegd dat comics niet het ideale medium voor horror zou zijn, maar al elke Hill House titel lijkt zijn best te doen dat tegen te spreken.

ORACLE CODE GN. De volgende in de lijn young adult graphic novels spitst zich toe op wellicht het beste personage in DCU: Barbara Gordon. Als een soort Killing Joke-epiloog, gaat dit over hoe ze leert omgaan met verlamming en revalidatie. Om te beginnen is het alweer verrassend dat KJ zo diep ingeworteld zit, dat het de drijvende kracht achter deze YA GN is, maar more power to them! Vervolgens is dit duidelijk (gezien de relatieve leeftijd van Barbara en de het onderwerp) niet meteen gericht op aging nerds, maar het klinkt alvast boeiender dan de doorsnee hate porn die DC de laatste tijd uitbraakt. Zowel schrijver Marieke Nijkamp als tekenaar Manuel Preitano rinkelen (nog) geen bellen, maar Preitano toont alvast shades of Mazuchelli/Lark en andere luminaries, alsof het bijna niet beter kon!

DOLLAR COMICS: BATMAN ADVENTURES #12. Voor het geval je toch geen zin had meer dan €100 neer te tellen voor de 1st appearance van Harley Quinn in comics, stelt DC je een $1.00 reprint voor van die bewuste comic. Niet voor de echte verzamelaars.

BOOM Studios:

FOLKLORDS#1. Meestal vertrekt de held van een verhaal uit de gewone wereld naar een magische, bijzondere, buitengewone plek. In Folklords wordt de held in zon’ magische wereld echter geplaagd door visioenen van technologie en maatpakken. Hij wil er het fijne van weten, maar dat kan niet zomaar! Matt Kindt zou zo’n premisse wel eens eer kunnen aandoen. Matt Smith die tekent is nog eenvoudiger verkocht.

IDW:

H.G. WELLS’ ISLAND OF DR MOREAU GN. Oorspronkelijk had ik dit werk als nog maar een adaptatie van één van die literaire klassiekers afgedaan en links laten liggen. Maar dan raak je aan de praat met tekenaar/bezieler Gabriel Rodriguez en raak je bedwelmd door zijn passie voor het onderwerp en de grafische mogelijkheden en experimenten die hij erin uitvoert. IDW zijn op dat vlak ook nooit blind geweest en maken meteen van de gelegenheid gebruik om de potloodtekeningen mee te reproduceren in het 2e deel van deze collectie, zoals een Artist’s Edition! De conclusie is dat we dat ding van dichtbij moeten gezien hebben. Verder ga ik niemands intelligentie beledigen (or lack thereof, whoopsie, did I type that out loud?) met een synopsis van Dr Moreau.

PARKER MARTINI EDITION VOL 1. Darwyn Cooke, reïncarnatie van de 50’s esthetiek, maakte voortreffelijke bewerkingen van de Parker misdaadromans van Richard Stark (of Donald Westlake). IDW hebben die sindsdien in print gehouden en ze het IDW-deluxe treatment gegeven met de Martini Editions: groter formaat, een slipcase en een uitpuilende sectie vol productie-illustraties, schetsen en een uitgebreid interview over Westlake. Ik zeg niet dat je precies deze editie moet aanschaffen, die individuele HCs zijn ook oké, maar voeg het toe aan je permanente collectie. No need to thank me later.

Insight Comics:

BOWIE HC. Een zogeheten graphic memoir van het ultieme pop-icoon van de 20ste eeuw: muzikant, superheld, filmster, kunstenaar en bodemloze inspiratie, zowel tijdens zijn leven als nu hij al even dood is. Surrealisme, mystiek, visuele vernieuwing, muziek en nog veel meer in dit uitgebeeld overzicht van zijn leven en carrière. Tekeningen van Mike Allred, die als geen ander van het Bowie-vaatje tapt in zijn eigen visualisatie en publieke persona.

Little Brown Book for Young Readers:

THE PLAIN JANES GN. Er is een YA-revolutie aan de gang, maar deze titel is al een paar jaar oud. Indertijd kwam het bij DC op om een imprint op te starten met verhalen specifiek geboetseerd voor jonge, vrouwelijke lezers. Ze gaven het de naam Minx (noone knows why, still) en lanceerden o.a. Water Baby, Re-Gifters & NY Four, telkens in digest (of manga) sized graphic novels. Ze waren wellicht zowel hun tijd wat vooruit als naast het publiek aan het mikken (er was o.a. zo goed als geen vrouwelijke creator bij het imprint betrokken). Toch zit er waarde in de titels en een aantal ervan hebben een 2e thuis gevonden, zoals nu dus Plain Janes, de verzameling van 2 eerder verschenen GNs en een onuitgegeven derde luik, door Jim Rugg van Street Angel en Cecil Castelucci. Een groepje meisjes met dezelfde voornaam stichten een guerilla art club om hun slaperige stadje mee wakker te schudden en voor één Jane is het zelfs haar bewijs dat vrienden en passie je kunnen redden van high school hell. Fighting back with art!

Magnetic Press:

NILS: THE TREE OF LIFE. Er was best wat opschudding in het uitgeverslandschap. Waar Lion Forge nog niet zo heel lang geleden als een nieuwe force to be reckoned with opkwam, splitsen er nu enkele onderdelen zich weer af, zoals deze Magnetic Press. In deze GN wordt SF en Fantasy gecombineerd tot een winterwereld Nausicaa-verhaal: Nils gaat uitzoeken waarom de grond onvruchtbaar blijkt, en stoot op een samenzwering tussen magische wezens die eeuwig leven beloven en een hoog-technologische rivaalstam. Zijn zoektocht naar Yggdrasil werpt vragen op over mens versus natuur, feiten versus fictie en leven of dood! Als de beschrijving ook in de praktijk kan worden waargemaakt (en dit een afgesloten verhaal is, en niet alweer deel 1 van x), zit hier zeker wat in.

THE COLLECTED TOPPI VOL 3. Geen moment te vroeg krijgt het oeuvre van illustratie-legende Sergio Toppi een retrospectief overzicht in deze collecties. Voor dit volume krijg je historische verhalen over Centraal en Latijns Amerika voorgeschoteld. Feast your eyes and brainhole!

Oni Press:

Het Lion Forge brand zit dus vanaf nu ingepakt bij Oni Press, die plots een boel meer titels aanbieden dan gebruikelijk. Ik ga het kort(er) houden, maar ik vermeld wel snel even een paar interessant ogende volumes voor de jongeren van hart. Opmerkelijk ook, tussen Magnetic, Oni en nog enkele kleine uitgevers, lijkt er weer een beweging naar GN zonder de tussenstop van singles gemaakt te worden. I don’t mind it. Ook: hardcovers. De uitschieter deze maand, lijkt mij THE SUNKEN TOWER. Dig wordt gevangen gezet door een sekte die ‘m als offer wil gebruiken. Hij ontmoet 2 medegevangenen die heel blij zijn dat hij er is, want als tovenaar krijgt hij hen er probleemloos uit, maar Dig heeft een geheim en daardoor geraakt hij misschien nooit meer vrij. Ik ervaar shades of Headlopper, Adventure Time en meer van dat lekkers. Tait Howard (want er waren nog niet genoeg Howards actief in comics) schrijft en tekent.

Rebellion:

THIRD WORLD WAR. Zeg me nou niet dat als je de namen Pat Mills en Carlos Ezquerra leest, je nog echt meer info nodig hebt? Both legends, only one still living! In 3WW merk ik parallelen met Martha Washington: een jonge student zonder werk wordt als soldaat ingelijfd in het bedrijfsleger van een multinational die Zuid Amerika uitbuit. Daar komt vast punk-stijl rebellie van!

Scout Comics:

RED WINTER GN. Eli Winter, een ex-flik uit NY werkt nu voor een Russische maffioso. Als hij een aanval op één van diens meth-labs onderzoekt, ontdekt hij dat zijn vervreemde zoon erachter zit, die nu zijn hulp nodig heeft, want hij zit in diepe problemen met een rivaliserende bende. Kiest Winter voor zijn zoon, of blijft hij toch bij zijn bloeddorstige baas trouw?

CRUCIFIED. Een sluipschutter krijgt de opdracht een kogel door een man te jagen die zich voordoet als de nieuwe Messias. Niks anders dan nog een job, tot hij oog in oog staat met zijn doelwit en het licht ziet. Misschien is hij echt de Messias? Nu is de huurmoordenaar het doelwit. Kan zijn nieuwe Messias hem redden?

Valiant:

QUANTUM & WOODY #1. Het meest incompetente superheldenduo ter wereld is weer helemaal terug! Professionele grappenmaker Christopher Hastings en indie comics powerhouse Ryan Browne vertellen hun versie van Q&W, die het op hun heel eigen manier opnemen tegen een groep mad scientists die de wereld willen vernielen. KLANG! KLANG! Mo’fos!

Viz:

THE WAY OF THE HOUSEHUSBAND vol 2. “The Immortal Dragon” is een legendarische yakuza die besloten heeft een veel grotere uitdaging aan te gaan: die van huisman! Hij doet boodschappen, kookt en poetst en hij zal erin slagen ook, als hij het overleeft! Dat klinkt als het soort komedie die perfect in manga kan werken. Het valt te bezien na hoeveel volumes het repetitief wordt (als dat gebeurt) maar tot dan kunnen we even goed wat lachen met een yakuza tough guy die razend wordt van een te lange rij aan de kassa van de supermarkt. KONO-YAROOO!

One Peace Books:

I CAN HEAR THE SUNSPOT GN. Niet meteen een genre dat binnen mijn interesse valt, maar soms spreekt beeldtaal zo helder, zo duidelijk over grenzen van genre en vooringenomenheid heen, dat ik er toch even blijf bij hangen. Als dan ook nog eens blijkt dat deze manga erg goed onthaald werd, er een film van is en het een blik werpt op Kohei, een jongen met een hoorstoornis die langzaam doof wordt (one of my worst fears) en zijn relatie met Taichi, een heel extroverte jongen die toch tot hem kan doordringen en waarbij subtiel gekeken wordt naar wat een dove mens allemaal moet doorstaan en ondergaan, verborgen in de centrale plot, dan denk ik dat hier met voldoende nuance gewerkt wordt om mijn aandacht te houden, ook al gaat het om (eikes) gevoelens tussen jongens. MANNEN HEBBEN GEEN GEVOELENS!

Seven Seas Publishing:

MY ADROGYNOUS BOYFRIEND Vol 1. Als we het dan toch over subtiliteit hebben, met zo’n titel kan je deze manga dat alvast niet meteen verwijten. Wako heeft een vriendje die zich voornamelijk met mode en make-up bezighoudt, terwijl zij in de uitgeverswereld werkt. Hij doet het om mooi te zijn voor haar. Over ‘andere’ relaties, haaks staan op tradities liefde en romantiek. Als je even genoeg hebt van punching capes.

Tot volgende maand, voor meer ontdekkingen!

Comments

comments


nout

 
avatar
I do comics. All. The. Time.