Review: Count Crowley

Coverprijs: $ 3,99

Knap kleurengebruik. Boeiend hoofdpersonage. Sterke combinatie van horror-komedie en drama.

Soms warrige pagina-opbouw. Een aantal scènes duurt te lang. De intro geeft de cliffhanger prijs.

Acteur David Dastmachian zette in zijn carrière al verschillende comicpersonages neer. Deze maand brengt hij samen met artiest Lukas Ketner bij Dark Horse een eigen comic uit: de horror-komedie Count Crowley – Reluctant Midnight Monster Hunter.

Posted 27/10/2019 by

Quote: I know I’ve always been a Joke to You.

Acteur David Dastmalchian zette in zijn carrière al verschillende comicpersonages neer. Bij het grote publiek is hij misschien het meeste bekend als Kurt, de sympathieke Russische helper van Ant-man. Deze maand brengt Dastmalchian bij Dark Horse een eigen comic uit samen met artiest Lukas Ketner: de horror-komedie Count Crowley – Reluctant Midnight Monster Hunter.

Jerri Butler is verslaggeefster bij een lokaal tv-station. Ze heeft het hart op de tong, wat in combinatie met haar overmatig drankgebruik niet altijd garant staat voor gestructureerde en gezinsvriendelijke uitzendingen. Tijdens een reportage van een plaatselijke renaissance fair, loopt het echt helemaal fout: ze beledigt de organisator, brengt fraude aan het licht en maakt zichzelf belachelijk. Haar oudere broer, die aan het hoofd staat van het tv-station, probeert haar een hand boven het hoofd te houden en biedt haar als laatste kans de rol van Count Crowley aan, een personage dat de horrorfilms op zaterdagavond inleidt en becommentarieert.

Dastmalchian neemt in dit eerste nummer rustig de tijd om Jerri en de verschillende personages van het tv-station/familiebedrijf uit te werken. Dit levert een hoofdpersonage op dat – inclusief alle foute keuzes die ze maakt – bij de lezer op heel wat sympathie kan rekenen. Ook de relatie met haar broer, de schaduw van hun ouders die over het familiebedrijf hangt en de vete met Candace, een vrouwelijke collega, komen heel sterk uit de verf. Deze start roept ook heel wat vragen op: zo komen we te weten dat vorige Count Crowley plots verdween en heeft Jerri in de eerste scène van deze comic een aanvaring met een mysterieuze weerwolfman.

Het tekenwerk van Lukas Ketner (Kill the Minotaur, Witch Doctor) en de inkleuring van Lauren Affe (Buzzkill, The Ghost Fleet) vullen elkaar perfect aan. De verschillende panels zijn zorgvuldig opgebouwd en bevatten heel wat details zonder dat ze overladen zijn.

Over de pagina-indeling waren we minder enthousiast: deze is heel klassiek en bij momenten zijn de overgangen tussen panels niet helemaal duidelijk. Affes kleurenpalet brengt een mooie hommage aan de klassieke horrorcomis. De kleurwisseling naar felle pasteltinten in het decor wanneer Jerri in de rol van Count Crowley kruipt, zijn dan weer verfrissend en laten de lezer voelen dat ze hier volop tot haar recht komt.

Dastmalchian brengt een horror-komedie die echt werkt en vermengt deze met de sterke elementen van een tragikomisch portret. De humor zit goed en uit de portrettering van Jerri spreekt een heel grote betrokkenheid bij haar problematiek. Wat we wel jammer vonden is de start van deze comic: de confrontatie tussen Jerri na haar eerste optreden als Count Crowley geeft al heel veel prijs en zorgt ervoor dat de cliffhanger aan het einde van dit nummer helemaal niet verrassend was.

Ook duurden sommige scènes te lang, waardoor de comic bij momenten op een storyboard begon te lijken. Ligt het aan de ervaring van de auteur in de filmwereld of droomt hij nu al een adaptatie van dit werk?

Count Crowley #1 brengt een tragisch hoofdpersonage binnen het genre van de horror-komedie. Zowel de humor in dit verhaal als de relaties tussen de personages zijn goed uitgewerkt. Het tekenwerk en de inkleuring zijn bijzonder degelijk; vooral de gedetailleerde tekeningen en de hommage aan het kleurenpalet van de klassieke horrorcomics valt op. Hoewel sommige scènes iets te lang duren en de pagina-opbouw klassiek en de overgangen tussen panels warrig zijn, was dit eerste nummer een sterke opener. Als de volgende 3 nummers van deze beloofde miniserie even sterk zijn, dan hoeft het ons wat daar betreft zeker niet bij te eindigen.

Count Crowley op Archonia