Review: In the Home of a God

Coverprijs: $ 4,99

Artistiek tekenwerk. Boeiende verhaalopbouw. Knappe allegorie.

Het einde is te moraliserend. Wisselend verhaaltempo.

Deze review lees je waarom we ongelooflijk weg waren van ‘In the Home of a God’, een knappe independent comic van Britse schrijver-tekenaar Rudi Okasili-Henry, die we deze week op Comixology terugvonden.

Posted 20/10/2019 by

For a God, life is easy to recreate

Elke woensdag bladeren we door de oogst op Comixology. Onze bestelde nieuw uitgekomen single issues en trades liggen in de lokale winkel te wachten, maar dit is een manier om het overzicht te houden op wat er uitkomt. Zaken die we tijdens het doornemen van de previews over het hoofd zagen, vallen nu extra op.

Tussen de lopende titels van de grote uitgeverijen, staan ook steeds losse nummers die door beginnende tekenaars of hobbyisten te koop worden aangeboden. Je herkent ze doorgaans aan de belachelijk lage prijs. Meestal is de plot een herkauwd verhaal en – als je dan toch verderkijkt – overleeft het tekenwerk zelden een eerste blik. Een uiterst zeldzame keer val je achterover van een parel die zelfs de uitgepuurde en nagenoeg exhaustieve lijst van collega nout niet kon voorspellen.

Deze review bespreekt zo’n uitzondering: In the Home of a God, een knappe comic van Britse schrijver-tekenaar Rudi Okasili-Henry, die hij onder zijn eigen uitgeverij ShinyNomad op de markt bracht.

Puur uit verveling vernietigt een god aan de start van dit verhaal planeten. Omdat hij zonder enig probleem gemakkelijk nieuw leven kan maken, heeft het verdwijnen van deze werelden voor hem geen enkele betekenis. Hij houdt één wezen over en neemt het alles af. Uit nieuwsgierigheid laat hij het daarna verschillende keren sterven om het telkens opnieuw tot leven te wekken. Het wezen groeit en bouwt door al deze ervaringen een eigen identiteit uit.

Het hele verhaal is een dialoog tussen deze twee hoofdpersonages rond dood en leven, creatie en verandering, opgroeien, doel en vrijheid. Dit gesprek is poëtisch, doet nadenken en trapt nergens in de val van het cliché. Door het gebruik van korte zinnen, laat Rudi Okasili-Henry de lezer zelf verbanden leggen en vermijdt hij dat het geheel te belerend of zweverig wordt. Als we de personages en hun woorden grondig bekijken, dan zou het ons niet verbazen mocht de maker Neil Gaiman als een van zijn grote inspiratiebronnen noemen.

Het tekenwerk – eveneens door Rudi Okasili-Henry – in deze comic is subliem! Op de laatste pagina’s na is het geheel zwart-wit, waarbij parallel aan de groei van het hoofdpersonage gaandeweg één steunkleur toegevoegd wordt. De grafiek in dit werk is prachtig en doet sterk denken aan de getekende kortverhalen van Dave McKean in Pictures That Tick. De personages hebben een heel knap design en alle tekeningen wekken een gevoel van diepte en detail op.

Twee elementen geven prijs dat dit verhaal een debuut is: het tempo van het verhaalverloop is wisselend en het einde is te moraliserend. De dialoog tussen wezen en godheid duurt net iets te lang en zwakt naar het einde toe af. De pagina’s die hierna volgen, steken enorm af tegen de poëtische en filosofische stijl van de dialoog.

Over de maker is online weinig terug te vinden. Zijn Instagram, Deviantart en Facebook tonen boeiend materiaal en na wat doorklikken kwamen we uit bij www.rainacomic.com, een onsuccesvolle Kickstarter-campagne van vorig jaar die daar (voor zover het verhaal klaar is) te lezen is. Het hoofdpersonage is een blinde vrouw in een futuristische wereld. De start is mysterieus maar geeft onvoldoende prijs wat nu werkelijk de plot van het verhaal is. Misschien toont dit aan dat Okasili-Henry zijn verhalen (voorlopig nog te) weinig vooraf plant en ze laat ontwikkelen terwijl hij ze uitwerkt.

In the Home of a God is een sterk kortverhaal. De grafiek van de eerste 37 pagina’s is ronduit schitterend; de toon is poëtisch en de inhoud doet nadenken. Zowel voor de inhoud als voor de vorm, neem je dit verhaal met plezier een aantal keer door. Dat de moraal te expliciet aanwezig is en dat het verhaaltempo te sterk daalt naar het einde toe, vergeven we Okasili-Henry graag.

Koop deze comic, stuur een bericht naar de maker, steek hem een hart onder de riem en hoop dat hij verder groeit en blijft vertellen. Hier ligt enorm veel potentieel!

In the Home of a God op Comixology