Review: Girl With No Name

Schitterend tekenwerk. Boeiende inkleuring. Interessante thema’s.

Te herkenbare verhaalelementen. Weinig inleving in de personages.

Na een geslaagde Kickstarter-campagne bracht Legion M ‘Girl With No Name’ op de markt; de adaptatie van Alex Ranarivelo’s screenplay met artwork van DaNi. In deze review bespreken we dit westernverhaal.

Posted 24/09/2019 by

Be strong

Alex Ranarivelo (Dirt, Ride) schreef met Girl with No Name het screenplay voor een western met een sterke vrouwelijke hoofdrol. Omdat het project bij geen enkele studio voeten in de grond kreeg, lanceerde Legion M – de succesvolle fan driven studio achter o.a. Colossal, Bad Samaritan en Jay and Silent Bob Reboot – het via Kickstarter als comic met art work van artieste DaNi (Coffin Bound, Black Beth). De campagne haalde in geen tijd het beoogde bedrag én zelfs een aantal bonussen.

Het verhaal begint met de aankomst van een jonge vrouw in Dos Cabezas, een onguur westerndorp. Bij een pandjeshuis verkoopt ze een oud en kostbaar geweer aan een veel te lage prijs; de opbrengst gebruikt ze om een maaltijd te kopen in een nabijgelegen saloon. Daar komt een groep huurlingen binnen die met veel lawaai en gortige opmerkingen de boel op stelten zetten.

Parallel met deze gebeurtenissen krijgen we het achtergrondverhaal van ons hoofdpersonage. Ze verloor haar ouders op jonge leeftijd en werd opgevoed door haar oom die van haar een zelfstandige vrouw én uitmuntend schutter maakte. Wanneer hij vermoord wordt door een bende, zint het meisje op wraak. Naar het einde van deze comic worden beide verhalen knap in elkaar verweven.

Ook zonder voorkennis van de ontstaansgeschiedenis van deze comic, merk je tijdens het lezen regelmatig dat het gaat om een adaptatie van een screenplay. Legion M brengt dit verhaal dan ook als eerste stap op de markt om later een doorstart naar een tv-reeks of film te maken. Of deze volgende stap er ooit komt, betwijfelen we ten zeerste. Het verhaal is eenvoudigweg niet sterk genoeg .

De plot centreert zich eigenlijk rond één scène (een schietgevecht in een saloon), die dan nog eens in ongeveer elke western te vinden is. Wanneer een auteur hier creatief mee omgaat, nieuwe toevoegingen doet of een verrassende wending geeft, is daar op zich niets op tegen. Dit gebeurt echter niet. Ook de twist die na de afloop gepresenteerd wordt, is er een die we regelmatig in westerns tegenkomen. Dat zorgt er dan ook voor dat het open einde wat vreemd aandoet: de lezer verlaat het verhaal met de belofte van dood, spanning en dreiging, na een lange scène van 40 pagina’s.

Boeiend is dan weer wel dat tegen de achtergrond van dit westernverhaal een aantal thema’s worden uitgediept: vooral de relatie tussen man en vrouw staat centraal, maar ook wraak en schijn zitten als rode draad door dit verhaal.

Ondanks alle kanttekeningen blijft deze comic overeind: het tempo zit goed, de inleving met het hoofdpersonage ligt hoog en de sfeer is bijzonder grimmig; allemaal de verdienste van artieste DaNi. De comic bevat heel wat grote afbeeldingen, splash pages en dubbele pagina’s die stuk voor stuk knappe posters zijn met een hoge graad van afwerking en schitterende details. Ook de structuuruitbouw is knap: de afwisseling tussen heden en verleden wordt door een consequente opbouw in de pagina-indeling heel sterk uitgewerkt.

De stijl is onmiskenbaar die van DaNi, vakkundig ondersteund door de inkleuring van Gloria Caeli (X-treme X-men, Mind the Gap). Zij gebruikt hoofdzakelijk bruintinten wat het verhaal een doffe uitstraling geeft. De flashbacks krijgen een helder kleurenpalet waardoor de jeugdscènes van het hoofdpersonage ondanks alle geweld bij de lezer een heel positief gevoel opwekken.

Girl with No Name is de adaptatie van een traditionele western met te veel herkenbare verhaalelementen. Waar de inhoud weinig vernieuwend is, zitten de sfeer en het tempo goed. Knap is ook dat tegen de achtergrond van het verhaal boeiende thema’s uitgediept worden. Het artwork van DaNi is zoals steeds prachtig, de inkleuring gebeurde ook bijzonder vakkundig. Vormelijk een heel knap geheel dus, jammer van de te vertrouwde invulling.