Review: Wolverine – The Lost Trail

Boeiend stemmenwerk. Knappe montage. Overtuigende soundscape. Sterke dialogen.

Eerder cliché verhaal. De monologen zijn geknutseld. Warrige gevechtsscènes.

Wolverine: The Lost Trail is de tweede podcast van Marvel en het podcastplatform Stitcher. Deze keer volgen we Wolverine op een stevige queeste door de moerassen van Louisiana.

Posted 19/09/2019 by

Een jaar na het eerste seizoen The Long Night brengen Marvel en podcastplatform Stitcher een tweede podcastreeks uit rond Wolverine, Wolverine: The Lost Trail. De reeks bevat opnieuw 10 afleveringen van ongeveer 30 minuten waarin we een niet eerder verschenen verhaal te beluisteren krijgen. Deze keer is de setting niet het koude Alaska, maar volgen we Wolverine op zware tocht door de moerassen van Louisiana.

Aan het begin van dit seizoen treffen we Logan alleen en verloren aan. Zijn ex-geliefde Maureen is nergens te vinden en neemt ook geen contact met hem op. Tegelijkertijd maken we kennis met Marcus Baptiste, een tiener die Logan tegenkomt en hem vertelt dat zijn moeder samen met verschillende andere mutanten verdwenen is. Wanneer ze – aanvankelijk zwaar tegen de zin van Logan – samen op onderzoek uitgaan, komen ze er snel achter dat ze opgejaagd worden door Weapon X.

Tijdens hun queeste moeten ze het opnemen tegen agent Sally Pierce (die we nog kennen uit het eerste seizoen van deze podcast), krijgen ze te maken met de bende van Bonnie Roach en werken ze met en tegen Gambit. Het verhaal bouwt op naar een confrontatie tussen Wolverine en Jason Wyngarde, die er heel eigen ideeën op nahoudt om mutanten hun krachten te laten bundelen en zo de wereld over te nemen.

Het verhaal bouwt verder op seizoen 1, maar is even goed apart te beluisteren. Ook deze keer neemt Richard Armitage (The Hobbit) de rol van Logan voor zijn rekening. Zijn stemmenwerk is ook nu knap: Armitage sluit aan bij de eerdere incarnaties van Wolverine, maar geeft er toch een eigen, iets menselijkere invulling aan. Een sterke verbetering aan dit seizoen is dat Wolverine een pak meer te horen is. Deze keer luister je naar een verhaal met Wolverine, waar het in het vorige seizoen vooral over hem ging.

De dialogen in dit audiospel zijn natuurlijk en de invulling die de verschillende acteurs aan de personages geven is sterk. Vooral Bill Irwin (Legion, South of Hell) zet een sterke villain neer. De Gambit die Bill Heck brengt, viel ons dan weer het meeste tegen: zijn vertolking is eerder statisch en – op zich niets tegen een eigen interpretatie – heeft weinig van de Cajun die we uit de comics kennen.

Knap in deze podcast is de montage: er wordt gewerkt met een hoofdverhaal, maar regelmatig wordt er gespeeld met de tijd of worden voicemails of (voorgelezen) brieven in het verhaal verweven. Hoewel het verhaal eenvoudig is en zeker niet uitblinkt in originaliteit, zorgt de vertelvorm er wel voor dat het een boeiend geheel wordt, waar de luisteraar zijn hoofd moet bijhouden.

De afleveringen zijn kort en meestal zit het tempo goed. Enkel in het midden is er een tweetal afleveringen waar het tempo heel traag komt te liggen. De soundscape van dit audioverhaal is over de hele lijn overtuigend: met beperkte middelen wordt een rijk beeld opgeroepen, waardoor het verhaal echt tot leven komt.

Minpunten zijn dan weer dat een aantal geluidseffecten te veel gerecycleerd wordt en dat de interne monologen die de personages voeren heel gekunsteld overkomen. Ook niet alle gevechtsscènes zijn even sterk en duidelijk uitgewerkt.

De samenwerking tussen Marvel en Stitcher zorgt ervoor dat we in nog maar eens een ander medium van onze comichelden kunnen genieten. De kwaliteit van deze podcast ligt nog een pak hoger dan bij het vorige seizoen, al blijft het verhaal cliché. Het sterke stemmenwerk van de hoofdacteurs en de overtuigende soundscape vielen ons positief op. De downloadcijfers zitten goed en beide partners geloven in de samenwerking; zo werd onlangs een adaptatie van Busieks Marvels aangekondigd.

Beide seizoenen van Wolverine zijn gratis te beluisteren via deze site. Als je het verhaal zonder reclame wil beluisteren, dan kun je dit doen via een abonnement op Stitcher.

Wolverine: the podcast op Stitcher