Review: Trees – Three Fates #1

Coverprijs: $ 3,99

Schitterende setting. Boeiende personages. Knap tekenwerk.

Weinig variatie in de gelaatsuitdrukkingen.

Schrijver Warren Ellis en artiest Jason Howard brengen een sterke nummer één van de derde arc van Trees op de markt. Deze keer een locked room mystery in een klein Russisch dorpje…

Posted 16/09/2019 by

Quote: There’s a dead body.

Schrijver Warren Ellis (Planetary, Lazarus Churchyard) en artiest Jason Howard (Horizon, Cemetery Beach) startten bij Image een nieuwe verhaallijn van hun scfireeks Trees. De serie heeft als subtitel Three Fates en zal vijf nummers tellen. Net als in In Shadows (de eerste arc uit 2014) en Two Forests (de tweede arc uit 2016) volgen we de gebeurtenissen op een bepaalde locatie waar tien jaar geleden een reusachtige buitenaardse ‘Tree” op aarde terechtkwam.

Deze keer gaat het verhaal niet over de impact van de Trees’ aanwezigheid op grote wereldthema’s (politiek, economie en wetenschap); we krijgen hier een blik op Toska, een klein Russisch dorp van 63 inwoners. Centraal staat politieagente Klara Voranova, die haar geliefde verloor op de dag waarop de Trees op aarde kwamen. We volgen haar tijdens het onderzoek naar een vermoorde man, die teruggevonden werd aan de voet van de Tree. Het motief voor de moord is onbekend en Klara moet de identiteit van het slachtoffer zien te achterhalen.

Tegen de achtergrond van dit onderzoek brengt Ellis allerlei intriges en spanningen tussen verschillende dorpsbewoners naar voren. Ongeveer elk personage in Toska is getroebleerd en heeft iets te verbergen. Een aantal keer gebeurt dit expliciet: wanneer bijvoorbeeld personages doorpraten achter elkaars rug of dingen zeggen die niet in het verlengde van hun acties liggen. Maar het schrijfwerk van Ellis is subtieler dan dat. Een mooi voorbeeld hiervan is de sterke start van dit nummer: in deze flashback – naar het moment waarop de Trees in Toska aankwamen – laat Ellis ons voelen dat Klara niet helemaal zo zuiver is.

Knap ook is de setting van dit mysterie. Toska houdt het midden tussen een futuristisch decor (inclusief hightechvoertuigen en robots), een westerndorp en een boerengemeenschap: zo is de trein het enige reismiddel om er te raken, helpen robots bij het onderzoek en levert een zonnepaneel geen energie op omdat er een geit op lag te slapen.

Het tekenwerk van Howard is subliem. De panels zijn zorgvuldig opgebouwd uit korte, harde lijnen die het lijnperspectief en de diepte in de tekeningen enorm benadrukken. Bij de weergave van de personages levert dit gezichten met harde trekken op, wat perfect aansluit met hun dwarse karakter en de norse manier waarmee ze met elkaar omgaan. Zowel in het verhaal als in de tekeningen komt de Tree prominent in beeld, als een stille, altijd aanwezig schaduw die over de gebeurtenissen van dit locked room mystery hangt.

Dee Cunniffe (Redneck, The Wicked + The Divine) verzorgt de inkleuring en maakt opvallend gebruik van twee verschillende paletten: de meeste scènes worden ingekleurd met rustige blauw- en grijstinten. Wanneer de focus ligt op actie en dramatiek worden rood en fel oranje gebruikt. Dit contrast – knap verspreid over verschillende pagina’s – werkt ongelooflijk en zorgt dat belangrijke gebeurtenissen echt naar voren springen.

Lezers die de vorige twee volumes kennen, kunnen deze miniserie zien als een derde arc. Noodzakelijk is deze voorkennis echter niet: Ellis en Howard geven heel organisch mee wat je als lezer moet weten om te kunnen volgen. Nergens staat een vervelende introductie, nergens wordt het verhaalverloop onderbroken om onnodig achtergrondinformatie te geven. Hierdoor staat het verhaal helemaal op zichzelf, waardoor het ook een schitterend instappunt kan zijn voor nieuwe lezers die nog niet vertrouwd zijn met Trees.

Trees: Three Fates #1  is een interessante start van de derde Trees-reeks. Ellis brengt een boeiend locked room mystery met sterk uitgewerkte en uiterst getroebleerde personages. De dialogen zijn sterk, het tempo zit goed en het verhaal nodigt uit om verder te lezen. De korte, harde lijnen van Jason Howard leveren knappe panels met veel diepte op. Dit is een reeks die een heel breed publiek zal aanspreken.

Trees: Three Fates #1 bij Archonia