Review: Marvel Comics #1000

Schrijver: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Tekenaar: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Coverprijs: $9.99

3 total ratings

Een verbazingwekkende collectie talent, uiteenlopende visie, magnifieke verjaardagswensen

Sommige pagina's zijn heel standaard.

Hark! The monster approaches! Onduidelijk waar die andere 999 gebleven zijn, maar Marvel heeft ook recht op een onverdiende numerieke mijlpaal. Hoe zit het, veel belangrijker, met het verhaal? Vis het hier uit!

Posted 01/09/2019 by

It’s all about the mask.

DC produceerde monsterverkopende one-shots Action Comics en Detective Comics #1000. Marvel, zelfs zonder hun hernummeringsziekte en creatieve boekhouding, geraakte nooit zo hoog, behalve als ze 80 ononderbroken jaren doortelden op Marvel Comics #1, het nummer dat The Human Torch introduceerde, maar al decennia-lang niet meer gepubliceerd was. Nu zit het voor de gelegenheid, toch aan #1000.

Dit bijzondere nummer, voornamelijk bedacht door Al Ewing, die ook de grotere verhaallijn erin schrijft, ging altijd een oddball zijn. In de Marvel-traditie is het een erg leesbare oddball, ook al is wat geschiedenis, voorkennis en een gevoel van verwondering ook vereist.

Laten we beginnen met naar de make-up van dit boek te kijken: op 1 uitzondering na gaat het hier telkens om 1 pagina telkens geschreven en getekend door 1 schrijver(scollectief) en 1 tekenaar (en inkter, en kleurder). Elk van die pagina’s is voorzien van een kleine noot naar overbekende of eerder onbekende Marvel geschiedenis: de eerste verschijning van de grote namen, monumentale gebeurtenissen, de start van titels zoals de toevoeging van Conan en Star Wars aan de Marvel stal.

Telkens gaat het om 1 pagina vignettes, de ene al bevlogener dan de andere, telkens met de meest ronkende namen. Meestal wordt de pagina overgoten met humor, zoals de origin van Spider-Man of Hercules, bij momenten is het erg straightforward, zoals de Iron Man pagina, soms is er een tekstpagina met een illustratie en nog wat andere permutaties, en als dit #1000 alleen had bestaan uit alleen genomen weven de creators hier een prachtig lappendeken dat op de best mogelijke manier eer betoont aan die 80 turbulente jaren ononderbroken fictionele geschiedenis.

Alex Ross op Hulk, Mike Allred en Joe Hill op Dr Strange, De Immonens op Hellcat en nog veel meer om op te noemen, ook al is het maar die ene pagina, toch weegt het vaak voldoende door, graaft het zo overtuigend naar de ziel van het personage of weten de creators er iets uiterst memorabel mee uit te halen, dat er maar weinig (misschien zelfs geen) middelmatige pagina’s tussen zitten. Telkens zie je het grote respect voor de personages, de geschiedenis, ja zelfs het medium zo duidelijk in prenten van Alan Davis op Night Raven of John Cassaday op Captain America (opnieuw, om er maar een paar te noemen).

Hier blijkt dat er wellicht een editoriaal verzoek was: antwoord op de vraag “Why do you do what you do?” Soms was er zelfs een interviewer, wat opname-materiaal of micro zichtbaar, maar in sommige gevallen wordt het zodanig als een grap gespeeld, dat de klik met het groter verhaal pas aan het einde komt.

Dat overkoepelende verhaal draait om de wetenschappers die een mysterie trachten te ontrafelen. Het blijkt zelfs dat die wetenschappers effectief 80 jaar voordien in dat eerste nummer MC zaten en achter de schermen op zoek bleven naar een zwart masker dat al die tijd van eigenaar naar eigenaar overging. Tegelijk blijkt er ook een verband tussen de wetenschappers, Human Torch en Adam Warlock.

Net als de vignettes die 80 jaar Marvelgeschiedenis herbekijken, vieren en er vanzelfsprekend op verderbouwen, pakt Al Ewing het ook groots aan met zijn introductie van een nieuwe schaduw-organisatie en hun obsessie met enkele artefacten. Hij geeft een nieuwe context aan een aantal minder bekende of minder beroemde personages, maar betuigt ook hetzelfde respect voor het bronmateriaal.

Deze verjaardagskaart van ongeveer alle huidige grote Marvel namen voor het Marvel Universum, de lezers en fans en (een beetje) zichzelf is een ware tour de force en moet ervaren worden. Het bevat ongeveer alle elementen die Marvel Marvel maken, en wie is daar niet dol op?

Marvel Comics #1000 is nu verkrijgbaar, met miljoenen covers in alle mogelijke comicshops EN bij Archonia.

Marvel #1000 bij Archonia