Random Article


Review: Once & Future #1

 
 
Overzicht
 

Uitgeverij:
 
Schrijver:
 
Tekenaar:
 
Inkter:
 
Inkleuring:
 
Lettering:
 
Covertekenaar:
 
Coverprijs: 3.99
 
Score
 
 
 
 
 


User Rating
no ratings yet

 

Op zijn best


Een lichtvoetig script met vlotte dialogen, prachtig, meeslepend tekenwerk

Op zijn slechtst


Hoofdpersonage overtuigt nog niet helemaal


Engeland gaat naar de haaien, we hebben het allemaal al mogen zien. Is Excalibur zijn redding of betekent het de ondergang?

Posted 19/08/2019 by

 
Full Article
 
 

We Want England Back.

Kieron Gillen heeft de gewoonte om zijn creator-owned werk te bevolken met erg Engelse concepten: Phonogram spendeerde bijvoorbeeld veel tijd met Britpop en Britse muziekscenes. Niks roept meer vergane Engelse glorie op dan de legende van Excalibur en de Once and Future King of England, Arthur. En die legendes, en Gillens intieme kennis ervan, is waarover Once & Future gaat. Maar uiteraard, omdat het Gillen is, moeten die dingen wat op hun kop gezet worden.

De hoofdrol wordt gesplit tussen Duncan Maguire en zijn grootmoeder Bridgette. Die laatste steelt wel alle glorie in elke scene (en terecht) als een no-nonsense harde tante, een soort bejaarde Buffy the Vampire Slayer, maar dan in het Verenigd Koninkrijk. Haar kleinzoon krijgt een minder dan flatterende introductie tijdens een date op restaurant die danig verkeerd loopt door zijn klunzigheid. Dit zorgt voor een grappig moment of 2, maar wat later blijkt Duncan toch heel erg fysiek behendig, om niet te zeggen op het randje van superheld-sterk.

Zijn oma vertelt hem een paar moeilijk te geloven waarheden over de wereld, je weet wel, zoals de Arthuriaanse legenden die waar zijn, dat ze vroeger een vampieren-jager was, maar die zijn nu allemaal op en nog een paar zaken die je even goed zelf kan ontdekken. Uiteraard heeft Duncan het er moeilijk mee, maar komaan, denk je als lezer, dit is je heel-erg-vitaal-voor-haar-leeftijd oma, die help je als ze’t vraagt. Toch vindt zij het nodig om op ‘m te schieten en ook nadien haar wapen op hem gericht te houden. Waar is het familiaal vertrouwen? Waar is de liefde, oma?

Laten we in dit alles wel Dan Mora niet vergeten. Niet zo heel lang geleden bestormde hij de comics-scène aan de zijde van Grant Morrison voor diens Kerstman-origin Klaus. Toen al was hij een frisse wind door de teken-stallen van Boom! en dat is er alleen maar op verbeterd. Zijn gezichtsuitdrukkingen zijn levendig en vol expressie, zijn storytelling is helder en meeslepend en hij kan duidelijk alles moeiteloos en aantrekkelijk tekenen, óók een monster dat een slang door een hertenlijf met een buik vol blaffende honden is.

You heard me. Er zijn enkele praterige, of tenminste actie-vrije scenes die hij altijd helder en uiterst leesbaar maakt.

Uiteindelijk gebeurt in #1 niet eens zoveel meer dan er uit de sollicitations af te leiden was: De terugkeer van Arthur wordt ingezet, maar door een groepering die letterlijk over lijken gaat en zoals Bridgette zegt: that means they’re up to no good. Dus zet zij samen met haar kleinzoon (onder dwang) de tegenaanval in. Omdat zij twee wel een goeie intro krijgen, voelt de comic toch niet te leeg aan.

Once & Future belooft een originele en boeiende interpretatie te zijn van de Arthur-legende en vooral de dubbelzinnigheid van wat zijn terugkeer zou kunnen betekenen. De personages zijn geloofwaardig en interessant genoeg om de plot des te aantrekkelijk te maken & met Dan Mora tekeningen is het geheel een winnaar.

Once  Future bij Archonia

Comments

comments


nout

 
avatar
I do comics. All. The. Time.