Review: Manor Black #1

Schrijver: ,

Coverprijs: $ 3,99

Visueel bijzonder aantrekkelijk. Sterke inkleuring. Hoog tempo.

De verhaallijn rond Roman Black (opvolging, familierelaties) is onduidelijk.

Dark Horse brengt het creatieve team rond Harrow County opnieuw samen voor Manor Black. In deze review bespreken we de nummer 1 van de nieuwe miniserie van schrijver Cullen Bunn en Brian Hurtt en tekenaar Tyler Crook.

Posted 03/08/2019 by

You’re never gonna get to sleep tonight.

Dark Horse brengt het team rond Harrow County weer samen voor een nieuwe reeks. Schrijvers Cullen Bunn (Deadpool, Wolf Moon) en Brian Hurtt (The Damned, Silver Surfer) brengen deze maand samen met tekenaar Tyler Crook (Harrow County, Petrograd) de nummer 1 van hun nieuwe gothic-reeks Manor Black.

Deze miniserie start in volle actie: een groep van vijf mensen probeert tijdens een wilde rit in een bestelwagen een magisch ritueel uit te voeren. Een mysterieus personage doet de wagen van de baan afwijken en helemaal uitbranden. De lokale politie onderzoekt de crash en krijgt onmiddellijk te maken met bovennatuurlijke verschijnselen.

Parallel krijgen we het verhaal van Roman Black, een magiër die een opvolger moet aanduiden. Verschillende mensen uit zijn onmiddellijke omgeving solliciteren openlijk, maar Black maakt – ondanks aandringen van overleden voorgangers – voorlopig nog geen keuze.

Cullen Bunn houdt het tempo in deze nummer 1 bijzonder hoog. Dit werkt goed bij de actiescènes en het politieonderzoek, maar de verhaallijn rond de opvolging van Black boet hierdoor aan duidelijkheid en aan kracht in. De dialogen (een sterktepunt in het schrijfwerk van Bunn) zijn ook in dit verhaal sterk: de gesprekken tussen de politie-agenten zijn natuurlijk en grappig, zonder te vervallen in kolder, waar het taalgebruik van Black en zijn overleden voorgangers heerlijk ouderwets aandoet.

Toch is deze comic op zijn best wanneer er niets gezegd wordt: de sprekende close-ups, het inzoomen op details en de sequenties waarbij we één personage volgen tijdens een wandeling of ontsnapping. Het tekenwerk van Tyler Crook is voortreffelijk. Vooral de manier waarop conversaties met de doden in beeld worden gebracht, is bijzonder sterk gedaan. Ook de magie in dit nummer wordt knap en origineel in beeld gebracht.

De inkleuring van dit nummer (eveneens van de hand van Crook) springt in het oog. Heel wat scènes spelen zich in de schemering of in donkere bossen en kelders af. Crook geeft grijs echter nooit helemaal als grijs weer en toont zich een meester in het toepassen van invallend licht. Knap is dat op elke pagina één kleur een prominente plaats krijgt, waardoor de scènes duidelijk van elkaar te onderscheiden zijn én er nergens louter grijze pagina’s in dit nummer te vinden zijn.

Is er op dit nummer dan niets aan te merken? Op het tekenwerk alvast niet. Het verhaal zelf is voorlopig heel vaag en deze opener biedt minder weerhaken dan Harrow County van hetzelfde team een aantal jaar geleden. En toch, wanneer aan het einde van dit nummer de twee verhaallijnen samenkomen zonder echte cliffhanger, doet het geheel toch uitkijken naar het vervolg.

Manor Black opent sterk. Waar Harrow County meer verrassing had en van bij de start inzette op horror en het bizarre, brengen Bunn, Hurtt en Tyler hier een veel traditioneler verhaal. De humor werkt, de dialogen zijn sterk en visueel is dit prachtwerk. Een aanrader die heel dicht aanschurkt bij de opzet en format van een tv-reeks. Ook bij Dark Horse solliciteren ze dus openlijk.

Manor Black bij Archonia