Random Article


Review: Powers Of X #1

 
 
Overzicht
 

Uitgeverij:
 
Schrijver:
 
Tekenaar:
 
Inkter: ,
 
Inkleuring:
 
Lettering:
 
Covertekenaar:
 
Universum: ,
 
Coverprijs: 3.99
 
Score
 
 
 
 
 


User Rating
3 total ratings

 

Op zijn best


Indrukwekkende tijdlijn, verfrissende injectie SF,

Op zijn slechtst


Voelt niet als een #1,


De X-Men, of tenminste die herkenbare, unieke X-Men wereld is terug! En hoe!

Posted 02/08/2019 by

 
Full Article
 
 
Do try to find it in your heart to forgive me.

We hadden het al over de relaunch/reboot van de X-Men franchise toen vorige week deel 1 van House of X verscheen. Uit de reading order (en de nota: two series that are one) blijkt dat deze #1 van Powers of X, door Jonathan Hickman, RB Silva en Marte Gracia, in feite deel 2 van een 12-delige reeks is. Daarover wat later meer. Op een korte scene na, was dit nummer wel op zichzelf leesbaar.

De volgende affirmatie is al vaak gebruikt, maar is van toepassing en het kan geen kwaad gewaarschuwd te zijn: zoals bij veel Jonathan Hickman-comics krijg je indicaties van grootse plannen, decennia (en in dit concreet geval millennia)lange verhaallijnen die vaak via foreshadowing worden geïntroduceerd. Van bij de eerste pagina is het hier niet anders: met exponenten 1 tot 3 krijgen we zicht op X-Men jaren 0 tot 1000, telkens met opvallende titels voor elk tijdperk:

De opener is niet echt veel nieuw, een toevallige ontmoeting tussen Xavier en (zo kunnen we enkel afleiden uit een citaat vroeger in de comic) Moira McTaggart, iets wat we al vaker hebben gezien, maar het mag zeker niet vergeten worden dat Moira vitaal is in de X-Men-ontstaansgeschiedenis.

Vervolgens springen we vooruit naar Mystique en haar USB-stick, geïntroduceerd in House of X. Veel meer vertelt dit ons niet, al helemaal niet wat er op de stick staat, maar wel dat alle X-Men (of zelfs alle mutants?) aan dezelfde kant staan, en het niet ging om een covert op van Xavier of Magneto, maar allebei.

Sprong voorwaarts naar de echte meat van dit nummer: X², the War. Een toekomst gelijkaardig aan de tijdlijn die ooit (làng geleden) Rachel Summers & mutant Hounds introduceerde. Dat zijn mutants speciaal gekweekt om andere mutants op te jagen. Uit de dialoog kunnen we afleiden dat Homo Sapiens en machines (Nimrod en Sentinels) versmolten zijn tot een Man-Machine Supremacy die het op de mutants gemunt heeft. In enkele infodump-tekstblokken komt een hele intrige met Mr. Sinister aan het licht, die de grote manipulator achter de hele zaak zou zijn. Niet meteen de meest boeiende manier om dat als lezer te ontdekken, maar tegelijk, als er zoveel ander verhaal te vertellen is, dat dit naar de opening crawl expositie verwezen wordt, mag evenzeer hoopvol zijn.

Tenslotte eindigen we in het Ascension-vak, waar een revelatie over de relatie sapiens/Superior wel eens verstrekkende gevolgen zou kunnen hebben. Doorheen de verschillende tijdvakken bemerk je wel een thematische lijn die heel erg wijst op het gewicht van het verleden op de toekomst, het juk van de determinatie: genen bepalen wie je bent, hoezeer je daartegen ook in opstand zou willen komen. Of toch niet?

Er zijn dan nog meer info-graphs en geschiedenislessen over de toekomst, die op het eerste gezicht het leesritme onderbreken, maar uiteindelijk in het geheel een verlichtende annotatie zijn, en een heel duidelijke indicatie van een weidse, rijke mythologie met heel veel boeiends in het vooruitzicht. De graphics en layout (opgemaakt door local boy Tom Muller) overdonderen nooit, maar hebben een spitsvondige stilering die ervoor zorgt dat die uiteenliggende delen van proza/tekst, comics en grafische elementen versmelten tot een beter, coherenter geheel dan die delen apart ooit hadden kunnen zijn.

Doorheen dat alles brengt het art-team van Silva/Gracia en DiBenedetto dit alles perfect tot leven. De tekeningen hebben een fijn lijnwerk dat het allerbeste van tekenaars als Immonen, Kirk of Cheung distilleert tot zijn eigen ding. Gracia’s kleur draagt enorm veel bij en verheft het geheel tot iets voortreffelijk. Silva gebruikt heel duidelijke, moeiteloos leesbare beelden en actie van panel naar panel. Zijn grote Science Fiction beelden zijn een streling voor het oog en geven elk tijdvak een heel overtuigende plek in de tijdlijn.

De toekomst-verhalen zien er echt futuristisch uit, met knappe designs voor nieuwe evoluties van bekende elementen, zowel bij de mutants als de man-machines. Hij heeft geen schrik om de pagina zo optimaal mogelijk te gebruiken, maar altijd primeert het verhaal vertellen boven de mooie prentjes. De prent met future Magneto, Wolverine, Xorn & Groot (?) bijvoorbeeld is maar 1/3 van een pagina, zodat er nog steeds plaats is voor verhaal. Bovendien complementeert zijn stijl die van Pepe Larraz in HoX, wat het geheel ook aan het einde van de rit een leesbare, consistente look zal geven.

Het is momenteel nog giswerk voor de lezer om te zien waar dit allemaal naartoe gaat, maar ook dat is een staple van klassieke X-Men comics. De desoriëntatie van het nieuwe, onbekende maar herkenbaar genoeg en vooral boeiend genoeg gebracht dat het de aandacht grijpt. Dat lukt hier alvast zonder veel inspanning.

Het volgende deel in deze nieuwe X-saga is dan House of X #2, dat op 7 augustus verschijnt. Dat is al bij al maar een laffe truc van Marvel, maar tegelijk ook geen nieuwe. Zeker in de X-Men geschiedenis keert dit soort praktijken vaak genoeg terug. Het lijkt ook uit de informatie achteraan de comics niet dat HoX & PoX bedoeld zijn om alleen te lezen. Waarom ze dan niet als 1 12-delige reeks aan de man te brengen, zal misschien nog blijken. Trouwens, in de Reading Order is HoX#2 rood, net als HoX#5 & PoX #6. Dat belooft voor volgende week.

Powers of X #1 is verkrijgbaar sinds 31 juli in alle zichzelf respecterende comicszaken.

Powers of X #1 bij Archonia

Comments

comments


nout

 
avatar
I do comics. All. The. Time.