Review: Collapser #1

Schrijver: ,

Coverprijs: $ 3,99

Creatieve pagina-invullingen. Boeiende inkeuring. Herkenbare situaties.

Klassieke origin story. Trage voortgang van de hoofdplotlijn.

Mikey Way en Shaun Simon kondigden met veel bravoure hun bizarre nieuwe superheld aan. In Collapser #1 volgen we hoe Liam James een superheld wordt… met een zwart gat op zijn borst. In deze review bespreken we het eerste nummer van deze DC/Young Animal-reeks.

Posted 20/07/2019 by

Shit. Okay. This is really happening.

De aankondiging van Collapser maakte veel mensen benieuwd, maar deed ook veel wenkbrauwen fronsen. Het hoofdpersonage is immers een superheld tegen wil en dank, met een zwart gat op zijn borst. Deze maand verscheen het eerste nummer van deze reeks bij de DC-imprint Young Animal.

Mickey Way, ex-bassist van My Chemical Romance en broer van Young Animal-oprichter Gerard Way (The Umbrella Academy), schrijft samen met Shaun Simon (The True Lives of the Fabulous Killjoys) zijn debuut. Het duo laat ons in dit nummer uitgebreid kennismaken de met New Yorkse twintiger Liam James. Waar we zijdelings een introductie krijgen op wat goed gaat in zijn leven (zijn vriendin, de kansen die hij als DJ krijgt, de veilige omgeving waarin hij woont), ligt de focus hoofdzakelijk op zijn angsten, de moeilijkheden in zijn job als bejaardenverpleger en het feit dat hij zonder moeder moest opgroeien. Wanneer er op een dag een zwart gat bij hem thuis wordt afgeleverd (gewoon zo, in een postpakket), start een reeks mysterieuze gebeurtenissen waarbij Liam in het midden van een kosmische oorlog terechtkomt.

Way en Simon nemen uitgebreid de tijd om ons vertrouwd te maken met het denken en handelen van het hoofdpersonage. Dit lukt aardig, al zijn sommige scènes net iets te lang. Centraal staat het contrast tussen wat Liam zegt en doet enerzijds en de twijfel en commentaar van een stem in zijn hoofd. Dat de vorm en kleur van de tekstballonnen van deze interne stem (zwart, met een kartelrand) sterk lijkt die van de aliens aan de start van dit nummer, is een van de vele eindjes die op tafel worden gelegd.

Collapser #1 is een druk nummer. Dit komt in eerste instantie door de vele gebeurtenissen en de waanzinnige dialogen, maar ook door het artwork van Ilias Kyriazis (Dirk Gently, Grimm Fairy Tales). Elke pagina is anders ingedeeld en elk panel staat propvol, vaak met heel veel beweging. Op momenten van actie levert dit knappe pagina’s op waarbij je als lezer niet enkel ziet wat er gebeurt, maar je je ook kunt verliezen aan de vele details die hierbij zijn opgenomen. De veelheid aan informatie zorgt ervoor dat je vaak niet weet waar eerst te kijken.

Opmerkelijk bij deze comic is de inkleuring door Braziliaanse Cris Peter (Cassanova). Zij gebruikt voor elke scène een heel beperkt palet van bijna uitsluitend doffe kleuren. De rasterpunten die Peter gebruikt om schaduw en diepte in te vullen, geeft het geheel de uitstraling van een oude krantenstrip. Een aparte vermelding verdient ook het letterwerk van Simon Bowland. Hij slaagt erin om de veelheid aan tekst heel gedoseerd en knap verdeeld over de pagina’s te spreiden.

Collapser #1 is een drukke opener van een bizarre reeks. Er gebeurt gigantisch veel en de pagina’s staan propvol. De mengeling van alledaagse situaties en vreemde, kosmische gebeurtenissen levert een verrassend geheel op. De comic barst van de losse eindjes die je – willen of niet – doen uitkijken naar het vervolg. Dit nummer ligt wat humor en gebeurtenissen betreft volledig in de lijn van het vervolg op Doom Patrol dat eerder deze maand bij Young Animal verscheen.

Collapser #1 bij Archonia