Review: Sea of Stars #1

Schrijver: ,

Covertekenaar: ,

Coverprijs: $ 3,99

3 total ratings

Boeiend uitgediepte vader-zoonrelatie. Visueel indrukwekkend.

Weinig achtergrond bij de personages.

Ruimtereizen spreken doorgaans tot de verbeelding. In Sea of Stars #1 laten Dennis Hallum en Jason Aaron ons echter kennismaken met de negenjarige Kadyn, voor wie het tegenovergestelde waar lijkt. En dat levert een boeiende start voor een nieuwe Image Comics sci-fi-reeks op…

Posted 11/07/2019 by

Momma Woulda Let Me.

Ruimtereizen spreken tot de verbeelding. In de meeste sci-fi- en fantasyreeksen zijn ze een bron van spannende avonturen en zorgen ze voor ontmoetingen met vreemde wezens en beschavingen. Niets is echter minder waar voor de negenjarige Kadyn: omdat zijn alleenstaande vader geen opvang vond, moet hij mee op een transportmissie. Dat is de opzet van Sea of Stars, een lost-in-space-verhaal dat deze maand bij Image verschijnt en waarvoor schrijvers Jason Aaron (Thor, Scalped) en Dennis Hallum (Avengers Arena, WWE) de handen in elkaar slaan.

De eerste helft van deze comic zet mooi de relatie tussen vader en zoon neer en toont vooral hoe Kadyn probeert om zijn verveling tijdens deze saaie ruimtereis toch enigszins te verdrijven. Het gaat echter fout wanneer het ruimteschip wordt aangevallen door een gigantisch monster. Gil en Kadyn raken elkaar kwijt en beginnen aan een tocht doorheen de ruimte waarbij ze elkaar proberen terugvinden. Deze opzet maakt van Sea of Stars een klassiek verhaal: twee personages zijn verloren op zee en proberen weer bij elkaar te komen. Alleen is de zee hier de ruimte en krijgen de wetten van de fysica een mysterieuze interpretatie.

De comic moet het niet hebben van de spannende gebeurtenissen of dramatische wendingen. Aaron en Hallum zetten vooral in op de uitwerking van de relatie tussen Kadyn en zijn vader. De dialoog die zij voeren, is heel natuurlijk en bewandelt mooi de grens tussen herkenbaarheid en cliché. Hun onderlinge verhouding wordt echter vooral getypeerd door wat niet letterlijk wordt uitgesproken: niet reageren op wat de ander zegt, weglopen na een opmerking, het tegenovergestelde doen van wat gevraagd wordt en vooral: weten wat de ander doet zonder hem in het gezichtsveld te hebben.

Het tekenwerk van Stephen Green (Hellboy and the B.P.R.D.) is indrukwekkend. De scènes binnen het ruimteschip voelen beklemmend aan, waar bij de gebeurtenissen na de aanval net de onmetelijkheid van het heelal voelbaar is. De wezens die we in dit nummer tegenkomen zijn bijzonder fraai uitgewerkt en doen uitkijken naar allerlei creaturen die we verderop in dit reisverhaal kunnen tegenkomen.

Ook de inkleuring door Rico Renzi (The Unbeatable Squirrel Girl) laat niets te wensen over. Waar de binnenkant van Gils schip gedomineerd wordt door turquoise en blauwtinten, kiest Renzi voor paars en lila met diepe schaduwpartijen om de ruimte weer te geven. De samenwerking tussen Green en Renzi levert prachtige splash pages op die het gevoel van verlorenheid schitterend illustreren.

Aan het einde van dit nummer blijven we samen met Kadyn verweesd achter, waar zijn vader al onmiddellijk een eerste dreiging ervaart. Onze zin om onmiddellijk verder te lezen, geeft aan dat Aaron en Hallum ons mee hebben! In de loop van dit introductienummer krijgen we bovendien enkele hints aangeboden die later nog uitgediept kunnen worden, niet in het minst de dood van Kadyns moeder, de afkomst van de wezens die hij na de aanval ontmoet en de cargo die Gil vervoert. Ook de weg naar vreemde planeten met spannende avonturen en vreemde wezens ligt open.

Dat de reeks verschijnt nu Saga even op pauze staat, zal ongetwijfeld geen toeval zijn. We hopen dat het verhaal tempo aanhoudt, dat Kadyn echt nog leeft (en we na een aantal afleveringen geen coma- of locked-in-verhaal krijgen) en dat Aaron en Hallum onthouden dat voor de gemiddelde negenjarige geen enkele alien zo vreemd is als zijn eigen vader.

Sea of Stars #1 is zowel visueel als inhoudelijk een bijzonder sterke opener van wat voor ons een lange queeste mag worden. Gil en Kadyn zijn charmante en herkenbare personages die een breed publiek kunnen aanspreken en het mysterie en de wezens in dit nummer zijn boeiend. De manier waarop de ruimtedecors met felle kleuren worden ingevuld, is een eigenzinnige en geslaagde keuze. We zijn benieuwd of wanneer het verhaal in het volgende nummer echt begint, deze lijn wordt aangehouden…

Sea of Stars bij Archonia