Review: Space Bandits #1

Coverprijs: $ 3,99

Dynamisch getekend. Boeiende invulling van vertrouwde personages.

Traditioneel eerste nummer. Voorspelbaar verloop.

De samenwerking tussen Millarworld en Netflix levert ons deze maand Space Bandits #1 op. In deze recensie bespreken we het eerste nummer in deze 80s sci-fi western van Mark Millar en Matteo Scalera…

Posted 08/07/2019 by

I Like to Think I’m Something of a Romantic.

De samenwerking tussen Millarworld en Netflix levert ons deze maand het eerste deel van Space Bandits op. Mark Millar (Jupiter Legacy, Kick-Ass, The Magic Order) schreef het scenario voor deze reeks en artiest Matteo Scalera (Black Science) zorgde voor de tekeningen.

In dit eerste nummer neemt Millar uitgebreid de tijd om de twee vrouwelijke hoofdpersonages, Cody en Thena, aan ons voor te stellen. De comic start met Cody en haar team die een ruimteschip overvallen vol koppels die op huwelijksreis zijn. Hun deal loopt echter helemaal fout en Cody blijft zwaargewond achter. Vervolgens maken we kennis met Thena Khole, die samen met haar vriend een oplichtersroutine uitvoert. Ook zij komt na jaren samenwerking in de kou te staan.

We leren beide dames kennen als intelligente oplichtsters en geslepen dievegges. Tegelijkertijd geloven ze net iets te veel in de mensen die hen omringen en dat breekt hen zuur op. Een van de sterke punten van dit nummer is dat je als lezer een nauwe band opbouwt met de personages. Toch worden ze nog niet uitgediept: zowel hun achtergrond als hun motivaties komen nog niet ter sprake.

Mark Millar schreef Space Bandits als scenario voor een tv-reeks bij Netflix. Hij koos daarbij voor een herkenbaar en actievol scenario. De invalshoek is zeker niet origineel en Millar kiest voor de vertrouwde personages, relaties en gebeurtenissen: sterke en intelligente vrouwen die van hun mannelijke kompanen het mes in de rug krijgen, het concept van ‘de laatste klus’ en verraad binnen een oplichtersteam. De comic leest heel vlot en nergens is het verhaal saai. Daar staat tegenover dat het verhaal ook nergens echt verrast; er is geen enkele plotwending die je niet ziet aankomen. Ook de mengeling van sci-fi en western, en het jaren 80 design zijn ondertussen gemeengoed. Fijn is dat Millar de vertrouwde elementen omarmt en er een goed verhaal mee vertelt.

Artiest Matteo Scalera (Black Science, Indestructible Hulk) zet het verhaal om naar een comic en doet dat zeer behoorlijk. Hij slaagt er perfect in het tempo en de gebeurtenissen te volgen. Alle actie wordt dynamisch weergegeven, zowel in de individuele panels als bij de paginacompositie. Ook de inkleuring – voor dit nummer verzorgd door Marcelo Maiolo – werkt. Hun samenwerking levert enkele knappe pagina’s op waarbij een aantal traditionele en kleurige panels overgaan in een achtergrondtekening met één steunkleur.

Hoewel je nergens zwaar kritiek kunt hebben op deze comic, is er ook niets dat het geheel er echt doet uitspringen. Deze opener blinkt uit in veiligheid en kiest voor een – misschien te – herkenbare set-up voor de nieuwe minireeks. En dat zorgt ervoor dat we – op The Magic Order na – weer een reeks binnen Millarworld krijgen waarbij we op onze honger blijven zitten. De belofte na de Netflix-overname om verhalen te krijgen met een originele invalshoek wordt, net als met Prodigy, dus weer niet ingelost.

Space Bandits #1 is een veilige start die kiest voor bekende concepten met bekende personages in een bekende setting. Deze vertrouwde invulling levert geen dof en saai verhaal op; echt interessant wordt het echter nooit. We kunnen ons goed voorstellen dat een scifireeks met twee sterke vrouwelijke hoofdpersonages het zeker niet slecht zal doen op Netflix. Het moet ons echter van het hart dat we het Millarworld van Kick-Ass, Jupiter’s Legacy en Kingsman missen.

Space Bandits #1 bij Archonia