Review: The Wild Storm

Uitgeverij: ,

Coverprijs: $3.99 per issue, $16.99 per TP

Verzamelt: The Wild Storm #1-24

Een toegankelijke en zeer universele take op het Wildstorm-universum. Tal van easter eggs naar het verleden.

Zeer uitgebreide cast, niet elk personages krijgt evenveel tijd om uitgediept te worden.

Warren Ellis en Jon Davis-Hunt leveren in DC’s The Wild Storm een aparte, maar zeer toegankelijke take op het inmiddels 25 jaar oude Wildstorm-universum. Een ideaal instappunt voor wie mee wil zijn met de nieuwe versies van The Authority, WildC.A.T.S., Gen 13 en meer!

Posted 07/07/2019 by

Main engine start

Eind jaren 90 nam Warren Ellis de Wildstorm-comic Stormwatch onder handen. Hij maakte van de superheldenserie in de (toen nog) traditionele vroege en edgy Image Comics-stijl een sci-fi thriller met politieke ondertonen, alvorens het hele team te massacreren in een WildC.A.T.S./Aliens cross-over en als vervolg samen met Bryan Hitch The Authority te starten – de eerste widescreen superheldencomic. Later verblufte Ellis, bijgestaan door John Cassaday, vriend en vijand met Planetary. Wederom een hoogtepunt voor Wildstorm. En dan hebben we het nog niet over zijn introductie van The Bleed, de ruimte tussen universa, gehad…

Het Wildstorm-universum was al enkele jaren aan het slabakken. Na enkele reboots en relaunches en een korte omweg waarin de Wildstorm-helden in het grotere DC-universum gesmeten werden tijdens The New 52, gooit men het opnieuw over een andere boeg. De meer edgy, door sci-fi geïnspireerde antihelden van het door Jim Lee opgericht imprint werken immers beter in een wereld zonder een Justice League. En wie beter dan Warren Ellis om deze relaunch in goede banen te leiden? Met The Wild Storm geeft Ellis, samen met artiest Jon Davis-Hunt (2000 AD), een nieuwe start voor het hele Wildstorm-universum in een 24-delige maxireeks. Ultimate Wildstorm, zeg maar.

Waar Wildstorm begin jaren 90 begon onder de visie van Jim Lee, maar met verschillende schrijvers en artiesten op tal van reeksen, heeft Ellis nu de luxe om alles in één allesomvattend verhaal samen te voegen. The Wild Storm leest niet alleen als een oorsprongsverhaal voor The Authority, maar ook voor de WildC.A.T.S., Gen 13, Deathblow én Stormwatch. Centraal staat de clandestiene strijd tussen IO (International Operations) onder leiding van Miles Craven en de Halo Corporation onder Jacob Marlowe, met nog een derde speler in de Skywatch-satelliet onder Weatherman Henry Bendix. Doorheen dit alles worden we voorgesteld tot de nieuwe versies van bekende personages als Deathblow (Michael Cray), Grifter, Zaelot, Voodoo, Midnighter, Apollo, Jenny Sparks, John Lynch en The Engineer en de achterliggende strijd tussen de buitenaardse Kherubim en Daemonites die zich op Aarde afspeelt. The Engineer, Angela Spica, is het point-of-view character van dienst en haar rol in een mislukte moordpoging op Jacob Marlowe zet de gebeurtenissen van The Wild Storm in gang…

Die-hard Wildstorm-fans zullen hiervan smullen. Warren Ellis kent zijn oorspronkelijke Wildstorm-continuïteit zeer goed, maar geeft er hier een nieuwe draai aan in een verhaal dat alle verschillende Wildstorm-reeksen op een natuurlijke manier samenvoegt. Toch hoef je geen diploma in 90s/00s Wildstorm te hebben om de reeks te kunnen volgen. Doorheen de 24 delen houdt Ellis alles zeer toegankelijk voor nieuwe lezers. The Wild Storm is op zijn best wanneer je al wat affiniteit hebt met de personages en de talrijke easter eggs weet te spotten, maar ook wanneer dit je eerste ervaring is met dit universum krijg je een oerdegelijk sci-fi/superhelden/spionagethriller voorgeschoteld. Hardcore Warren Ellis-fans zullen misschien wat op hun honger blijven zitten, want de schrijver houdt het – zoals altijd bij zijn mainstream superheldenwerk – nog redelijk braafjes en breekt geen potten zoals hij dat met The Authority wel deed. Nu, de Wildstorm-helden zijn op zich al gewelddadiger en meer seksueel actief dan hun DC-collega’s en dat merk je ook in deze reeks, maar The Wild Storm blijft nog wel onder de DC Comics-banner zitten.

Ook de tekenstijl van Jon Davis-Hunt weet te bekoren. Geen over-the-top 90s flash, maar een gestroomlijnde, toch dynamische stijl die mooi het midden houdt tussen de widescreen van Bryan Hitch en de quirkyness van Frank Quitely, de twee beste tekenaars die de The Authority-reeks al heeft gekend. Er is uiteraard wat race-/genderbending ingeslopen, maar de nieuwe designs voor de klassieke personages mogen er zijn en blijven herkenbaar.

Volgende maand start Ellis met Ramon Villalobos aan een nieuwe WildC.A.T.S.-relaunch. The Wild Storm is dan de obligatoire beginnersbijbel voor de nieuwe incarnatie van het Wildstorm-universum en is de perfecte introductie tot de hedendaagse versies van de personages (de spin-off Michael Cray is echter enkel voor de fans). Een ideaal instappunt dus voor wie één van de meest onderschatte superheldenuniversa wat beter wil leren kennen. Aanrader!

The Wild Storm is beschikbaar in 4 trade paperbacks die elk 6 deeltjes bundelen.

Een integrale omnibus-editie lijkt onvermijdelijk.