Review: De Huivering 2

Coverprijs: € 10

Schitterend tekenwerk. Prachtige inkleuring. Sterk openingsverhaal.

Enkele verhalen zijn minder verrassend.

Tom Thys en Patrick Cornelis brengen het tweede nummer van De Huivering uit. In deze recensie geven we een bespreking van deze bundel met vier bloedstollende horrorverhalen.

Posted 03/06/2019 by

Jij bent nu gevangen tussen leven en dood.

Op zondag 26 mei stelden Tom Thys en Patrick Cornelis hun tweede volume van De Huivering voor. Deze comic is het resultaat van een geslaagde Kickstarter-campagne, waarbij het beoogde bedrag binnen de twee weken binnengehaald werd. Door de grote belangstelling werden ook enkele stretch goals gehaald, waaronder een knappe omslagcover door Romano Molenaar.

De huivering 2 bevat vier kortverhalen, twee in de vorm van een beeldverhaal en twee korte verhalen die vergezeld worden van illustraties. Het geheel wordt aan elkaar gepraat door Myrc, een duivelse MC die volledig in de stijl van Tales of the Crypt met een knipoog een brug maakt tussen de verhalen.

Patrick Cornelis staat voor kwaliteit. Zijn vorige werken (de Virus-trilogie, Mortinfernum, Verbonden zielen) konden op heel wat bijval rekenen en ook de commissies die hij aflevert, zijn van hoogstaand niveau. Deze bundel toont nog maar eens aan dat de man vakwerk brengt én blijft evolueren. Het volstaat om een blik op Myrc te werpen om te zien hoe sterk Cornelis nog gegroeid is als tekenaar. Ook de pagina-indeling – al van bij de eerste Virus een sterktepunt van Cornelis – is weer afwisselend, doordacht en fris.

Opvallend in De huivering 2 is de dynamiek en de emotie die Cornelis overbrengt. De manier waarop hij erin slaagt om in Proteïnen, het eerste verhaal van de bundel, de golving van de zee weer te geven en beweging in het verhaal te brengen, is ronduit knap. Bijzonder sterk in deze bundel zijn ook de gelaatsuitdrukkingen van de personages. Cornelis koos ervoor om veel details te isoleren in afzonderlijke panels: een bloeddoorlopen blik, een schreeuwende mond, kauwende tanden, maar ook prachtige vrouwenogen.

Ook Tom Thys is een gevestigde waarde. Hij bouwde al een schitterende reputatie als horrorauteur uit en oogst succes bij fans binnen en buiten het genre. Ook deze keer brengt hij drie klassieke horrorverhalen (Cornelis schreef er eentje zelf). Proteïnen verrast en krijgt door het tekenwerk en de inkleuring een extra laag, Wiegelied (eigenlijk al aangekondigd tijdens de Kickstarter van het vorige nummer) nam ons mee door zijn hoofdpersonage en de gore-elementen. Het beenderbos vonden we echter net iets te voorspelbaar, bovendien miste het verhaal uitwerking en konden we ons moeilijk in de keuzes van de personages inleven.

Net als vorige keer, doen Thys en Cornelis een beroep op Shirow Di Rosso voor de inkleuring van het geheel. Di Rosso ondersteunt perfect de toon van de verhalen en trapt niet in de val om zich te beperken tot een donker kleurenpalet. De pagina’s die donker zijn, bevatten toch heel veel nuance en schakering. Andere delen van eenzelfde verhaal zijn dan weer uitgewerkt als kleurrijke pagina’s met een breed palet, die schitterend confronteren met de soms lugubere inhoud van de plot. Deze variatie en veelzijdigheid tonen Di Rosso’s vakmanschap aan.

Proteïnen, het verhaal waarmee de bundel opent, is voor ons het sterkste element in deze bundel. Dit actievolle verhaal, met de nodige gore, boeit van bij de start en verrast tot op de laatste pagina. Het terugkerende plaatje zit als een donker motief verweven in het geheel en is een geweldige vondst. De sterkste eenheid zit dan weer in Doe een wens, waarin Cornelis een bekend horror-element uitwerkt en naar zijn hand zet, inclusief een geografische hertaling naar zijn huidige woonplaats, Bilzen.

De twee geïllustreerde korte verhalen zijn zeer behoorlijk, alleen is de plot telkens minder verrassend dan we van Thys gewoon zijn. Ze tonen zich inhoudelijk het kleine broertje van Proteïnen of Huis der Duizend Schreeuwen en Geboren in graffiti, twee topverhalen uit de vorige bundel.

Patrick Cornelis zal zich de volgende maanden ongetwijfeld toeleggen op de remake van De toverspiegel in de Rode Ridder-reeks. We hopen er echter stiekem op dat hij toch tijd vindt voor een zijproject. Ook Tom Thys en Shirow Di Rosso zullen zeker niet om werk verlegen zitten. Wij kijken alvast uit naar een derde deel in deze reeks en blijven deze heren met bijzonder veel interesse volgen!