Review: Batman – Last Knight on Earth #1

Coverprijs: $5.99

Een geweldige start voor wat één van de ultieme post-apocalyptische DC-verhalen belooft te worden. Art van Capullo is verbazingwekkend, zoals gewoonlijk.

Er gebeurt nog niet erg veel dat we nog niet konden opmaken uit de trailer.

Scott Snyder en Greg Capullo brengen beloven met het post-apocalyptische Batman: The Last Knight on Earth onder DC’s Black Label één van de gekste (en laatste) Batman-verhalen ooit. Een kruising tussen The Dark Knight Returns en Old Man Logan. Lees hier onze recensie van het eerste boek!

Posted 30/05/2019 by

We’ve had many adventures together, he and I…

Scott Snyder en Greg Capullo, het bejubelde team achter DC’s New 52 Batman-reeks en het monsterevenement Dark Nights: Metal, keren terug naar de Caped Crusader voor Batman: Last Knight on Earth, een driedelige Elseworlds-saga onder DC’s nieuwe Black Label-imprint voor volwassen lezers. Gepromoot als “The Last Batman Story” leest het als een Batman: The Dark Knight Returns (1986) voor een nieuwe generatie, gekruist met gelijkaardige post-apocalyptische superheldenverhalen als DC’s Superman: Distant Fires of Marvel’s Old Man Logan.

Een jongere Bruce Wayne wordt wakker in een volledig veranderde wereld. Batman was nooit echt, slechts een nachtmerrie van Bruce tijdens een jarenlange periode in Arkham Asylum. Of toch niet? Wanneer Bruce wakker wordt en ziet hoe de wereld er écht aan toe is, moet de ware nachtmerrie nog beginnen…

Het eerste boek van Last Knight on Earth doet wat het moet doen. Na een aangrijpend introductiehoofdstuk, bedoeld om de lezer op het verkeerde spoor te zetten, gaan Snyder en Capullo over tot het echte werk. De volgende hoofdstukken lichten een tipje van de sluier op over al wat er gebeurde met het DC-universum om deze post-apocalyptische wereld te bekomen. Scott Snyder geeft nog niet alles prijs en laat nog voldoende over om te ontdekken in de twee volgende boeken. We weten al even dat de schrijver een goed beeld schetst van Batman, maar ook zijn kennis van het grotere DC-universum komt hier van pas – met referenties naar verhalen die vandaag de dag nog zelfs lopende zijn. We zijn alvast niet meer zo geïntrigeerd geweest door een Elseworlds/alternatieve toekomst sinds Flashpoint uit 2011.

Dit wordt allemaal ook extra geholpen door de prachtige art van Greg Capullo, dewelke in topvorm is en enkele nieuwe designs aflevert voor bekende DC-personages. We kunnen niet wachten om meer van deze wereld te ontdekken in de volgende delen, waar Batman en het afgehakte, maar nog steeds levende, hoofd van The Joker eropuit trekken in één laatste poging alles te redden. Dat is misschien het enige minpuntje aan The Last Knight on Earth: wat we op de cover zien is in het verhaal het einde van het eerste deel, waardoor het hele boek niet veel meer biedt dan louter een opzet voor wat komen zal.

Last Knight on Earth #1 bij Archonia.com