Review: Excellence #1

Coverprijs: $ 3,99

Schitterende personage-uitwerking. Verhaal vol actie en diepgang. Prachtig samenspel tussen vorm en inhoud.

Niets. Echt niets.

De nummer 1 van de nieuwe Image/Skybound-reeks Excellence kreeg van ons een vijfsterrenbeoordeling. In deze recensie lees je waarom we je op dit moment geen andere comic harder kunnen aanraden…

Posted 11/05/2019 by

I am now ready to become more.

Bij Image’s Skybound kwam deze week het eerste deel van Excellence uit. Dit verhaal over magische families van Brandon Thomas (Noble, Horizon) en Khary Randolph (TechJacket, Bitter Root) stond aanvankelijk niet op onze pull-lijst, maar we zijn enorm blij dat het toch in onze handen viel.

Excellence speelt zich af in een futuristische setting waar een geheim genootschap van tien grote families een traditie van regels en magie in eer houden. Het verhaal start met de geboorte van Spencer Dales, die als laatste afstammeling een heel grote druk ervaart van zijn vader om snel hoog op te klimmen in de magische rangorde. We zien Spencer opgroeien en merken dat hij niet voldoet aan de snelle leerweg die zijn vader voor hem in gedachten had.

De comic beslaat een periode van 19 jaar. Brandon Thomas slaagt er schitterend in om dit groeiproces te tonen en halt te houden bij enkele belangrijke scènes in Spencers leven. Naast het avonturenaspect en de actiemomenten in dit verhaal, staan sociale relaties centraal: verwachtingen van ouders, de band tussen kinderen en hun grootouders en het evenwicht tussen regels en eigen keuzes. Deze oerthema’s worden bijzonder doorleefd en genuanceerd uitgewerkt.

De vertelstem in dit verhaal is die van Spencer zelf. Waar voice-overs veelal opduiken als een makkelijke keuze om heden en verleden aan elkaar te linken of commentaar te geven op gebeurtenissen , zit er af en toe een comic tussen waar deze vertelstem echt werkt. Excellence is er zo een: het is prachtig hoe Spencers begeleidende stem en de afbeeldingen elkaar aanvullen. Thomas gaat bovendien spaarzaam om met de innerlijke reflectie en laat deze ook vallen op plaatsen waar dit hinderlijk zou zijn voor het tempo.

Het tekenwerk en de lay-out van Khary Randolph zijn ook schitterend. De lijnen zijn scherp, de gezichten zitten vol uitdrukking en de kledij van de personages is eigenzinnig. Bijzonder knap vonden we de pagina’s waar één grote prent naast een strook kleinere panelen staat, zeker wanneer er op die manier een periode van een aantal jaar overbrugd wordt. Op momenten dat spreuken en magie de bovenhand nemen in het verhaal, wordt de pagina-indeling ook heel dynamisch. Een knappe vondst is ook dat personages midden in de magische actie soms dubbel of drievoudig weergegeven worden, wat een bevreemdend effect heeft.

De inkleuring van Emilio Lopez (Noble, Batman Beyond, Soulfire) verdient een bijzondere vermelding. Hij kiest ervoor om locaties een kleurtint te geven, wat het lezen begeleidt en – zeker in een actie- en informatievol eerste nummer – houvast biedt. Lopez slaagt er ook in om in donkere scènes of bij schaduwen heel veel detail te behouden. Magistraal is ook hoe op dubbele pagina’s het kleurgebruik tussen panels wordt doorgetrokken, wat een sterk dynamisch effect oplevert. Vakwerk! We kunnen ons ook voorstellen dat in een elektronische weergave de kleuren door de lichtbron een extra push krijgen.

Randolph en zijn creatieve team hebben echt samengewerkt en dat spreekt uit elke pagina. Een mooi voorbeeld hiervan zijn de twee infographics aan de start van de comic: hier krijgen we een overzicht van o.a. de voornaamste magische wetten, de rangorde tussen magiërs en de gemiddelde leeftijd waarop krachten zich manifesteren. Zonder expositie of lappen tekst krijgt de wereld van Excellence zo een eerste vorm.

Excellence #1 is vakwerk over de hele lijn. Het verhaal bevat een gezond evenwicht tussen actie en emotie, de vormelijke uitwerking is geniaal en de twee spelen op een zeldzaam knappe manier op elkaar in. De comic kwam ietwat toevallig in onze handen, maar daar zijn we gigantisch blij om. Het zou ons verbazen mocht je online elders negatieve reacties op dit nummer lezen. Als deze lijn doorgetrokken wordt – wat we hoe dan ook verwachten, dan kan het niet anders dan dat Excellence een hoge plaats zal innemen in de eindejaarslijstjes. Er is op dit moment geen comic die we meer zouden aanraden!

Excellence bij Archonia