Review: Savage Avengers #1

3 total ratings

Veel stabbies, beheadings, mad cults, grave robbing, the Hand

Periodes zonder stabbies.

De meest gewelddadige ‘helden’ in één team tegen de duistere onderbuik van het Marvel-universum komen samen in Savage Avengers. Join the stabbies!

Posted 04/05/2019 by

%#@$ Crom. And %#@$ you.

Het moest gebeuren. Conan the Barbarian keerde niet zomaar terug naar Marvel, hij zou ook deel uitmaken van het Marvel-universum, want zo zitten mainstream superheldencomics in deze conjunctuur ineen. Everything’s connected.

Cue de verdeeldheid onder fans: geen Conan in mijn Avengers of geen Avengers in mijn Conan, je kiest vanzelf een kant. Nochtans zagen Gerry Duggan en Mike Deodato wel brood in Savage Avengers en als iemand de goudklompjes uit de spreekwoordelijke aalput weet te vissen, is het Duggan wel.

Ook al zijn er best wel wat personages te introduceren, openen we toch met een nogal lange scène met een operazanger en een krankzinnige, aan de ninjacult de Hand geaffilieerde sekte, die in de City of Sickles Joathun Lau tracht op te roepen. Alleen een gigantische put vol bloed van de mensen met de grootste talenten zal voldoen, en ze waren net aan de W van Warriors (komt net na operazanger?). Enter the Savage Avengers, die met een paar, laten we zeggen uiteenlopende, methodes door de Hand ter plaatse gebracht worden.

Hoe idioot het basisconcept ook klinkt (en dat doet het zeker), Duggan zorgt voor meer dan voldoende flair, in het bijzonder tijdens de eerste interactie tussen Conan & Wolverine. Brother Voodoo, Punisher en Venom moeten er ook bij betrokken worden, want die staan op de cover (met Elektra, die nog niet in dit nummer verschijnt) en associëren vlot met Savage. Een Wolverine/Barbarian buddy-comic had de perfectie geweest, en maakt ook het grootste deel uit van dit eerste nummer.

De andere ‘Avengers’ van dienst (New Warriors, Defenders en andere bekende teamnamen waren al ingenomen en van “Avengers” krijgt de massa toch nooit genoeg) hebben nog niet echt veel in de pap te brokken: Venom krijgt 1 panel, Punisher een eerder generische cameo in de regen bij het graf van zijn familie (dat zagen we nog nooit) en de voortgezette aanwezigheid van Voodoo is eerder twijfelachtig.

Ondanks die kritiek, weet Savage Avengers precies wat het is en wat het nodig heeft om dat op de meest liefdevol idiote manier waar te maken. Het geweld is veelvuldig, overdreven en uitzinnig, zonder dat het zich een moment te serieus neemt. Als iedereen in deel twee ook geïntroduceerd geraakt en Duggan aantoont dat het loont voor verhaal en coolness factor om al deze personages samen onder een banner te hebben en ze zich voor de rest minder met de Marvel U betekenis van de Avengers bezighouden en zich concentreren op het letterlijke wreken, zit er zeker wat in deze nieuwe reeks.

Deodato’s tekeningen werken goed, ook al heerst er een duisternis en bloederigheid die hier en daar een lichtpunt kon gebruiken. Het vlakke kleurgebruik, zelfs al past het bij de tekenstijl, houdt de hele sfeer in de comic eerder oppressief en donker. Een eerste nummer met veel potentieel, dus, dat zich met plezier midden in het Marvel-universum nestelt…

Savage Avengers #1 bij Archonia