Review: Fairlady #1

Coverprijs: $ 3,99

Een op zich staand verhaal. Knappe weergave van gelaatsuitdrukkingen. Wereld met veel potentieel.

Weinig boeiend verhaal. Geen band met de hoofdpersonages.

Image brengt deze maand Fairlady uit, een comic die politieverhalen in een fantasy-setting belooft. In deze review vind je onze bespreking van de eerste case in deze reeks.

Posted 14/04/2019 by

You had to say it.

Image Comics pakt deze maand uit met Fairlady, een comic van schrijver Brian Schirmer (Ultrasylvania, Black Jack Ketchum) en artieste Claudia Balboni (Star Trek, True Blood) die een politieverhaal brengt in een fantasysetting. Deze opzet is boeiend, te meer omdat elk nummer in de reeks een afgewerkte case bevat.

Aan de start van Fairlady komen we te weten dat de oorlog in Harshland is afgelopen. Het leger wordt opgeheven en soldaten proberen opnieuw een plek in de maatschappij te vinden, sommigen als bewaker of agent, anderen als misdadiger of huurling. Een deel verdient de kost als fairman, een soort privédetective. De jonge Jenner Faulds trok verkleed als man mee om te vechten. Zij werkt nu in The Feld als enige vrouwelijke fairman.

Fairlady #1 geeft geen origin story of lange introductie. We krijgen een onmiddellijk begin waarin we Jenner en haar compagnon, de katachtige Oanu, aan het werk zien. Het duo gaat op zoek naar Samanda, een boekhouder die er met een hoop geld vandoor ging. Al snel blijkt dat ze elders ook geld leende en bij elke persoon die Jenner en Oanu ondervragen, vergroot het het mysterie rond haar verdwijning.

De aankondigingen voor deze comic legden de lat hoog: ‘procedural case-solving of Magnum, P.I. and Fables, but set in a vibrant, RAT QUEENS-like high fantasy world’. Het politiewerk blijft echter beperkt tot van halte naar halte gaan om vragen te stellen aan verschillende personages. Ook de fantasy-elementen zijn dun bezaaid: we krijgen een tovenaar en fabelachtige wezens, maar eigenlijk voegen ze niets structureels toe aan het verhaal. Door het hoge tempo en de warrige plot, krijgen we in dit eerste nummer bovendien niet echt een band met Oanu en Jenner. En dat is jammer: beide personages zijn boeiend en de onderlinge relatie zit goed. Schirmer zet ze wel knap in om thema’s als discriminatie en vrijheid uit te werken, zonder dat deze het verhaal in de weg staan.

Ook The Feld, de wereld waar dit verhaal zich afspeelt, biedt heel wat mogelijkheden. Artieste Claudia Balboni – die eerder met Schirmer samenwerkte aan Black Jack Ketchum ­– vult de wereld heel knap in en de hommage aan Frank Quitely’s Batman and Robin #1 op de cover is een leuke toets. Ze geeft de personages in dit nummer ook interessant vorm en slaagt er vooral heel goed in om verschillende gelaatsuitdrukkingen heel naturel weer te geven. Dit staat echter in schril contrast met de magere decors in deze comic, waar bijna altijd gekozen wordt voor een minimale invulling (soms zelfs een kleur en een paar lijnen). De grootste moeilijkheid van Fairlady ligt voor ons in deze kloof: visueel ligt de nadruk op de personages, de plot focust echter op het verhaal. En daar bots je als lezer de hele tijd op.

De inkleuring door is weinig evenwichtig. Marissa Louise kiest ervoor om per scene van kleurpalet te wisselen, waardoor de comic niet echt als een geheel oogt. Bovendien bevatten sommige pagina’s heel veel verschillende kleuren, waar andere dan weer heel eentonig zijn. Over het algemeen is er ook weinig nuance in het kleurgebruik.

Aan het einde van deze comic krijgen we nog zeven pagina’s met extra informatie: een nawoord waarin Brian Shirmer ons welkom heet, een brievenrubriek met reacties van mensen op de aankondiging van Fairlady en een backstory-document rond de case in dit verhaal. Geen van deze elementen voegt echt iets toe aan het verhaal of onze beleving. Schirmer en Balboni hadden deze pagina’s volgens ons beter gebruikt om het verhaal sterker uit te werken of de personages meer uitdieping te geven.

Fairlady #1 is geen overtuigende start. Het tekenwerk is heel degelijk en zowel het universum als de twee hoofdpersonages hebben heel wat potentieel. Helaas worden deze elementen niet uitgewerkt en zijn ze ondergeschikt aan een case die te weinig boeit. Een evenwichtiger verhaal, met een sterkere focus op de personages had een sterkere opening gevormd. Waar we wel fan van zijn is dat elk nummer in deze reeks een op zich staand verhaal vormt. We geven de reeks volgende maand een tweede kans.

Fairlady #1 bij Archonia.com