Review: Section Zero #1

Covertekenaar: ,

Coverprijs: $ 3,99

Evenwichtige nummer 1. Duidelijke structuur. Degelijk tekenwerk.

Weinig originele teamsamenstelling. Geen boeiende cliffhanger. Traditioneel op vlak van inhoud en vormgeving.

Bijna twintig jaar na zijn eerste verschijning, krijgt Section Zero van Karl Kesel en Tom Grummett een tweede (of was het vierde) leven bij Image. Wij waren benieuwd of het verhaal overeind blijft…

Posted 09/04/2019 by

Voor alle duidelijkheid: helemaal nieuw kunnen we Section Zero niet noemen. Image brengt met deze miniserie van zes afleveringen immers een verhaal dat Karl Kesel (Superman, Fantastic Four, Hawk and Dove) en Tom Grummett (Thunderbolts, Avengers Academy, Robin) een kleine twintig jaar geleden al op de markt brachten. Hiermee is de comic aan zijn spreekwoordelijke tweede (maar reëel vierde) leven toe.

De publicatiegeschiedenis van Section Zero leest als een boeiende saga, die we als volgt kunnen samenvatten: in 2000 lanceerden Kesel en Grumett de reeks bij Gorilla Comics – een imprint van Image. Na het verschijnen van nummer 3 moest deze imprint de boeken sluiten. Daarna volgden tal van pogingen om een vervolg op deze nummers uit te brengen, maar alle deals sprongen af. In 2012 bracht het duo een doorstart van de reeks in de vorm van een webcomic: de bestaande nummers werden op wekelijkse basis online gepubliceerd en nieuw materiaal werd toegevoegd. In 2017 verzamelde een Kickstarter-project alle materiaal en een jaar later kwam er via een campagne op hetzelfde platform zelfs een prequel: Section Zero 1959.

Het opnieuw verschijnen van deze comic trok om twee redenen onze aandacht: enerzijds waren we benieuwd hoe de reeks nu verder zal lopen en anderzijds leek het ons boeiend na te gaan of dit verhaal in 2019 overeind blijft.

In Section Zero #1 maken we kennis met de kernpersonages van het gelijknamige team: Sam Wildman en zijn ex-vrouw Doc Tina Challenger, leider en vaderfiguur A. J. Keeler en de technologisch onderlegde alien Tesla. Boeiend is dat we alle figuren leren kennen tijdens een missie: in Cambodia zijn ze op zoek naar een groot insect, dat later een deel van dit team wordt. Naast de introductie van de personages krijgen we een blik op het grotere verhaal van deze reeks: in de buurt van het Australische Ayers Rock doodt een vreemd katachtig wezen ’s nachts vee en wolven. Het wordt Section Zero al snel duidelijk dat hierachter een grotere, monsterlijke dreiging schuilgaat…

De eerste helft van het verhaal heeft een hoog tempo, waarbij we de leden van Section Zero in een aantal boeiende actiescènes aan het werk zien. De verschillende karakters worden goed neergezet, maar de samenstelling van het team is weinig verrassend. Ook de relatie tussen de verschillende personages is cliché. Het tweede deel van het verhaal lijdt wat onder de te grote stukken dialoog. Hierdoor komen we snel heel wat te weten over de achtergrond van de verschillende personages, maar de veelheid aan informatie zorgt ervoor dat de rek uit het verhaal gaat. De laatste pagina’s worden dan weer in te korte scènes verteld en het is nog maar de vraag of de cliffhanger waarmee het verhaal afsluit in 2019 voldoende is om lezers echt het verhaal binnen te trekken.

Kesel en Grummett kiezen voor een duidelijke en rechtlijnige manier om het verhaal te vertellen. De opbouw is helder en gaandeweg leren we alle personages kennen door wat ze doen en zeggen. Nergens wordt er geëxperimenteerd in de verhaalopbouw of wordt het verhaal moeilijk om te volgen. Deze opmerking kunnen we ook doortrekken naar het tekenwerk. De personages zijn bijzonder degelijk en zorgvuldig getekend, de pagina-indeling is helder, de decors worden gedetailleerd uitgewerkt en de actie wordt mooi weergegeven. Ook hier blijft alles vrij van experimenten. Wie negatief wil zijn, kan het artwork daardoor als te traditioneel bestempelen.

De inkleuring door Ben Dimagmaliw (JLA: Act of God, Danger Girl) sluit goed aan bij het geschetste tijdkader. Ook hier is de invulling heel degelijk, maar weinig verrassend; bijvoorbeeld de overgang naar sepiatinten voor de enige flashback in dit verhaal. Opvallend is de keuze om de decors overwegend met blauwtinten in te vullen.

In de aankondiging van deze comic werd steeds de omschrijving ‘Jack Kirby meets The X-Files’ naar voren geschoven. Vooral het X-Files-element is duidelijk in deze comic aanwezig: de dialogen en spanning tussen Tina en Sam doen sterk denken aan de relatie tussen Scully en Mulder, de hiërarchie en dubbele agenda’s binnen de organisatie komen op de voorgrond, de monsters en mysteries die centraal stonden in de tv-reeks vinden we terug in deze comic en ook de sfeer en het tijdkader sluiten hierbij aan.

Bij het (her)lezen van dit nummer, blijft het verhaal voor ons zeker overeind. We maken kennis met de personages, maar krijgen ook voldoende gebeurtenissen om in het verhaal te komen. Al konden we aan het einde van deze comic de vraag ‘Waarom zou ik verder lezen?’ niet overtuigend positief beantwoorden.

Of de reeks deze keer echt een succes wordt, betwijfelen we. Voor wie Section Zero kent, voegt deze publicatie niets toe. Voor echt nieuwe lezers biedt deze nummer 1 weinig weerhaken. Toch wordt de comic opgepikt en merken we op nieuwssites en podcasts heel wat buzz. Wie fan is van de jaren 90 zal in deze comic zeker zijn gading vinden, zowel in de samenstelling van het team, als in de verhaallijn en de weergave van de tijdsgeest. Section Zero #1 is een solide start. Niets minder. Ook niets meer.

Section Zero #1 bij Archonia.com