Review: High Level #1

Uitgeverij: ,

Coverprijs: $ 3,99

Opmerkelijk kleurgebruik. Knap tekenwerk. Veelbelovende schets van de verdere tocht.

Matige dialogen. Clichématige invulling van de personages. Trage start.

De eerste pagina’s van High Level werden rond de jaarwisseling verspreid en spraken ons onmiddellijk aan. In onze review van deze nieuwe Vertigo-reeks kom je te weten of we verder meegaan op de tocht van dit sci-fi-reisverhaal dat de bijnaam “punk Star Wars” heeft meegekregen…

Posted 01/03/2019 by

What if life is just doing the best you can with the hand you’re dealt?

Met High Level levert schrijver Rob Sheridan zijn comicbookdebuut af. Hij kon voor deze DC/Vertigo-titel rekenen op de samenwerking met artiesten Barnaby Bagenda (The Omega Men) en Romulo Farjardo Jr. (Wonder Woman, G.I. Joe).

Deze comic vertelt het queesteverhaal van Thirteen, een vrijgevochten jonge vrouw die in haar wereld na The Migration probeert te overleven door voedsel en materiaal bijbij elkaareen te zoeken. Hiernaast verdient ze geld door in te breken, sabotage uit te voeren en objecten te stelen of te transporteren. De gemeenschap waarin ze leeft, Ordell Faire in het zuidelijke Onida, is troosteloos en veel bewoners verlaten dit gebied omdat de omgeving schijnbaar leeggeroofd en opgebruikt is.

De meesten trekken naar High Level in de noordelijke New Republic, een stad waarrond allerlei mythes de ronde doen. Het gerucht gaat dat mensen er veilig en in grote luxe leven en dat ze er door Ascension een nieuw doel in hun leven vinden. Tegelijkertijd worden er ook dystopische verhalen rond deze stad verteld.

Tijdens een routineklus raakt Thirteen in de problemen, maar wordt ze gered door een jeugdvriend. Hij geeft haar de opdracht om op tocht te vertrekken en een speciaal persoon naar High Level te begeleiden.

Sheridan is met dit verhaal zeker niet aan zijn eerste creatieve project toe. Op zijn palmares blinken videoclips, concertfilms en fotoreeksen van bekende artiesten. Sheridan is bij het grote publiek vooral bekend als art director van de band Nine Inch Nails. Dat deze nummer 1 zijn comicbookdebuut is, blijkt uit de matige dialogen: de gesprekken tussen personages bevatten gigantisch veel expositie, diepen weinig uit en bevatten te veel herkauwde oneliners.

Heel wat personages en elementen in bovenstaande beschrijving zullen vertrouwd klinken. Zowel Thirteen als de andere figuren met wie we in Ordell Faire kennismaken, niet in het minst de robot-sidekick, worden als herkenbare types neergezet. Ook de climax waar de comic naartoe werkt, komt niet echt als een verrassing. De gebruikte terminologie (Silver City, Ascension), hints naar de Bijbel in de eerste monoloog van Thirteen, mensenoffers aan afgoden en een tocht door de woestijn zorgen voor een sterk religieuze ondertoon. Hoewel ook dit geen nieuwigheid in het genre is, werkt dit aspect dan weer goed.

Waar de comic aanvankelijk heel vlot leest en we de personages in een hoog tempo leren kennen, neemt naar het einde toe het aandeel tekst te sterk toe. Sheridan wil hier te veel letterlijk vertellen. Op dat vlak had hij wat meer vertrouwen mogen hebben in de artiesten die deze comic vormgeven; de samenwerking tussen Romulo Fajardo Jr. en Barnaby Bagenda  levert immers bijzonder knap tekenwerk op. De decors zijn met zorg en veel oog voor detail vormgegeven; de personages zijn realistisch maar hebben toch een unieke uitstraling en het tekenwerk geeft ons de nodige achtergrond en ondersteuning in de onderlinge relaties. Het enige minpunt hier is dat de indeling van de panels soms warrig is en de individuele tekeningen oneer aandoet.

De visuele kracht van deze comic komt het meeste uit het kleurenpallet van Fajardo Jr. Zo illustreren de doffe en oranje tinten op een schitterende manier de hitte en het drukkende van de woestijn in Onida Falls. Deze sfeer scheppende invulling van het kleurgebruik staat in scherp contrast met de opvallende tinten waarmee Thirteen wordt vormgegeven. Hoewel we doorgaans niet staan te springen voor comics met schreeuwerige kleuren, werkt het gemengd gebruik van turquoise en magenta schitterend. Deze comic leent zich overigens enorm tot het lezen op een beeldscherm: de kleuren krijgen door het schermlicht nog een stevige extra push en de guided view helpt om elke tekening naar waarde te schatten.

Een knap detail is dat de letterkleur in de tekstvelden die de gedachten van Thirteen weergeven, verandert wanneer zij haar haar verft. Het is een van de vele zaken die aantonen dat Fajardo Jr. voor deze comic de tijd nam om een heel eigen stempel op het geheel te drukken. Het markante kleurgebruik levert de comic in heel wat reviews de omschrijving ‘punk star wars’ op, een geuzenterm die wat ons betreft mooi aansluit bij dit eerste nummer van deze reeks.

High Level blinkt zeker niet uit op vlak van originaliteit in de verhaalaanzet en bouwt iets te veel voort op bekende concepten binnen de sci-fi-queestestructuur. Door de matige dialogen en karakterschetsen krijg je ook niet onmiddellijk een band met de personages. Het tekenwerk en vooral de inkleuring zijn dan weer wel bijzonder fris. Het is de vormelijke uitwerking van deze nummer 1 die ons overtuigt om verder op tocht te gaan met Thirteen.

High Level bij Archonia