Review: Journey into Unknown Worlds #1

Schrijver: ,

Tekenaar: ,

Inkter: ,

Coverprijs: $ 3,99

Knappe cover. Het tekenwerk. De body horror in het eerste verhaal.

Onvoldoende beklijvend. Weinig verrassend. Geen link tussen de verhalen.

Met de lijn 80 Years brengt Marvel genres die in het tijdperk voor de grote superheldenverhalen populair waren. Journey into Unkown Worlds #1 brengt twee verhalen die aansluiten bij de traditie van scifi en horror.

Posted 25/02/2019 by

We are what you would call parasites.

Marvel pakt dit voorjaar uit met de reeks Marvel 80 Years, waarin we verhalen krijgen die een hommage brengen aan genres die voor de superheldencomics populair waren. Zo sluit Gunhawks aan bij de westerncomics uit de jaren ’50 en brengt Love Romances verhalen op de grens tussen love story en scifi. Journey into Unkown Worlds koppelt terug aan de rijke traditie van scifi-horrorverhalen.

In Bones of Earth van schrijver Cullen Bunn (Harrow County, Deadpool Kills the Marvel Universe) en artiest Guillermo Sanna (Iron Fist, Bullseye) legt een groep wetenschappers contact met een buitenaardse parasiet, die een mutatie van het menselijk skelet veroorzaakt. Vormelijk zet Sanna een knap staaltje body horror neer. Het tekenwerk van deze artiest is sterk en de afwisselende pagina-indeling zorgt voor een hoog leestempo. De plot van dit verhaal is op zich boeiend, maar te onevenwichtig: in de opbouw neemt Bunn rustig zijn tijd, maar de afwikkeling gaat nodeloos snel. De voiceover waarmee het verhaal begint, verveelt al snel en valt halfweg plots weg.

Waar Bones of Earth verrast en speelt met bekende elementen, voelt de plot van het tweede verhaal, Chrysalis van schrijver Clay Mcleod Chapman (Iron Fist, Lazaretto) en artiest Francesco Manna (Old Man LoganCrossed) heel vertrouwd aan. Te vertrouwd, naar ons gevoel. Bij een kampvuur vertelt een scoutsgroep horrorverhalen en een gepeste jongen muteert ’s nachts na contact met een buitenaarde meteoriet. De plot en personages verrassen in dit verhaal nergens en zijn een eerder lauwe invulling van het bekende thema. Ook de body horror komt door het luchtige (maar prima) tekenwerk van Manna minder tot zijn recht.

Hoewel de twee verhalen heel wat gelijkenissen bevatten (setting en decor, meteoorinslag, contact met buitenaards leven, mutaties en body horror) is er geen samenhang tussen de twee. En dat is een gemiste kans. Een gemeenschappelijk thema, een doorsteek tussen de verhalen of een overgang of raakvlak zou de bundeling echt tot een geheel maken. Nu krijgen we twee losse verhalen. Niets meer.

De inkleuring in beide verhalen gebeurde door Lee Loughridge. Hij gebruikt twee keer een compleet verschillend pallet dat perfect aansluit bij de toon van elk verhaal. Hierop valt echt niets aan te merken. Ook de cover van Mike McKone spreekt aan en vormt een warme hommage aan de oorspronkelijke reeks Journey into Unknown Worlds bij Timely en Atlas, zowel wat sfeer als wat tekenstijl betreft. Volledig in lijn met deze traditie, krijgen we overigens een beeld dat wel raakt aan (het tweede verhaal in) de comic, maar eigenlijk niet aansluit bij de inhoud van het verhaal. Of dit een sterkte of een zwakte is, laten we in het midden.

Korte verhalen in comicsvorm waarbij op een beperkt aantal pagina’s een verrassend of beklijvend verhaal gebracht wordt, zijn zeldzaam. Zeker in een genre dat door en door verkend is. Geen van beide verhalen in deze oneshot blijft echt hangen.

Fans van de originele reeks zullen deze verhalen een behoorlijke hommage vinden. Voor ons vielen ze tussen twee stoelen: enerzijds zijn ze niet tijdloos genoeg om volledig aan te sluiten bij de oude verhalen, anderzijds wordt de invulling te weinig naar onze eigen tijd gebracht. Door een van deze twee keuzes te maken, had hier een pak meer in gezeten.

Journey into Unknown Worlds bij Archonia