Review: Criminal #1

Coverprijs: $3,99

Sterke opener van deze nieuwe reeks. Trouw aan het noirgenre, maar met eigen accenten. Bekende elementen. Schitterende inkleuring. Zalige dialogen.

Soms overbodige en te lange voice-over. De toegevoegde filmbespreking.

Het crime-duo Ed Brubaker en Sean Phillips start deze maand bij Image een nieuw verhaal in hun Criminal-universum. Wij lazen deze nummer #1 en kregen wat we verwacht hadden: een sterke opener met een eigen invulling van de bekende elementen uit het noirgenre…

Posted 12/01/2019 by

But the past, the olden days… He could still reach them.

Ed Brubaker (Gotham Central, The Marvels Project) en Sean Phillips (Hellblazer, Marvel Zombies: Dead Days) zijn voor de meeste comicbooklezers geen onbekenden. Samen werkten zij aan verschillende geslaagde projecten waardoor ze een ijzersterke status als duo opbouwden. Hun noirprojecten Fatale en Criminal staan bekend als iconen binnen het crimegenre. Het verwonderde dan ook niet dat Image eind vorig jaar hoog inzette en hen kon strikken voor een exclusieve samenwerking.

Aan de start van 2019 levert ons dat een eerste nummer in een nieuwe reeks van Criminal op. Waar de vorige reeksen opgevat waren als graphic novels die in delen uitkwamen, kiezen Brubaker en Phillips nu voor een vrijer patroon. De maandelijkse nummers zullen elkaar soms opvolgen, soms alleenstaande verhalen opleveren, soms kleine reeksen vormen of soms tijdsprongen van verschillende jaren bevatten.

In dit eerste nummer van de nieuwe reeks (de eerste reeks Coward dateert alweer van 2006) krijgen we drie aaneengeschakelde verhalen. Een jonge boef breekt in 1988 in bij een dementerende man om er een kostbare ketting te stelen. De oude man betrapt hem en vertelt hoe hij als jonge bokser aan dit sieraad kwam. Wanneer de jongen het juweel toch kan stelen, brengt dit Teeg Lawless in een moeilijk parket. Hij moet buigen voor maffiabaas Sebastian Hyde en krijgt de opdracht om binnen de twee weken met 25.000 dollar over de brug te komen. Dit brengt hem via enkele omwegen op de begrafenis en afscheidsplechtigheid van een oude vriend. Daar krijgt Teeg na een dronken knokpartij een inzicht en via de informatie over het overlijden van zijn kompaan zet hij de plannen voor een overval op.

Omdat we de leeservaring zo open mogelijk willen houden, gaven we in bovenstaande samenvatting niet alle namen en hielden we sommige beschrijvingen bewust vaag. Zo blijven de relaties tussen de personages en de wendingen in het verhaal een verrassing voor de lezer. Wie eerdere reeksen van Criminal las, zal echter zeker een aantal namen herkend hebben. Het verbaast waarschijnlijk ook niet dat de vaste elementen en locaties, zoals The Undertow(n) ook in dit verhaal een centrale plaats krijgen.

Brubaker en Phillips geven hun eigen invulling aan de traditionele noirelementen, die opnieuw sterk aanwezig zijn: sloten whisky, de femme fatale, oudere hoofdpersonages, cafégevechten, autoritten, scherpe dialogen en de binnen het genre oh zo gigantisch belangrijke voice-over. Deze laatste is in dit nummer op sommige momenten iets te aanwezig.

Het eerste nummer van deze nieuwe reeks is een heel rechtlijnig verhaal dat makkelijk te volgen is. De dialogen – altijd al een sterktepunt van Brubaker – spelen met de verwachtingen van het genre, maar typeren de personages, geven hun onderlinge verhoudingen meteen weer en dragen voor een groot stuk bij tot de sfeer van het verhaal. Brubaker blijft ook nu ver weg van massagesprekken of verbale ruzies tussen een grote groep personages. Zoals het genre het voorschrijft, verlopen gesprekken één-op-één en in gedempte sfeer, de ruzies in groep zijn fysiek.

Het tekenwerk van artiest Sean Phillips ligt perfect in de lijn van de vorige reeksen. De zware schaduwen, het hoge contrast en de traditionele pagina-indeling werken ook hier en sluiten perfect aan bij de sfeer van het verhaal. Phillips geeft personages schitterend weer, zowel in close-ups als in overzichtsplaten. Nergens wordt het tekenwerk overdadig. Ook in dit nummer slaagt de artiest er in om veranderingen in de sfeer of in de gedachten van personages over te brengen door wisselingen in gezichtsuitdrukkingen van eenzelfde personage naast elkaar weer te geven.

De inkleuring liet Phillips over aan zijn zoon Jacob, die eerder al het prachtige My Heroes Have Always Been Junkiesinkleurde. Hij zet het contrast en de schaduwen van zijn vader sterk in de verf en levert zowel sfeerschepping als bevreemdende platen af. Knap is ook de flashback waarbij louter gewerkt wordt met grijstinten. Vakwerk!

In het nawoord geven de makers expliciet aan dat ze zich tot nieuwe én vertrouwde lezers richten. Waar deze spreidstand zelden goede verhalen oplevert, slagen ze er met dit nummer heel knap in om beide groepen te bedienen: het geheel speelt zich af op bekende plaatsen, zonder dat er te dikke knipogen gegeven worden. Sommige verwijzingen zijn dan weer heel expliciet en vertellen kort gebeurtenissen uit eerdere reeksen, maar deze zijn allerminst storend. Volgens ons zou je dit verhaal zelfs helemaal op zichzelf kunnen lezen, waarbij de cliffhanger naar het volgende nummer dan een open einde is.

Alsof een verhaal van 38 pagina’s niet genoeg was, krijgen we voor onze $3,99 nog een nawoord van Brubaker waarin hij ingaat op zijn eerste samenwerking met Sean Phillips bij de culthit Sleeper. Hoewel dit relaas ongetwijfeld deels geromantiseerd is, vormt het een knap instappunt voor nieuwe lezers met verwijzingen naar andere graphic novels van dit duo. Bovendien geeft Brubaker een overzicht van de eerdere Criminal-verhalen met een algemene beschrijving van de centrale personages en gebeurtenissen.

Afsluitend bespreekt Kim Morgan Blood Simple, de eerste film van de Coens. Haar analyse is gedetailleerd, haar mening is sterk en haar pen is scherp. Toch boeit het geheel onvoldoende en vroegen we ons constant af wat deze bespreking nu toevoegt. Brubaker kondigde aan dat Morgan in volgende nummers ook een bijdrage zal leveren. We kijken uit naar interviews, een column over andere comics of een sterk kortverhaal, maar eerlijk: voorlopig willen we enkel te weten komen hoe Teeg zijn volgende heist zal uitvoeren.

Criminal #1 is een veelbelovende opener van een nieuw verhaal, al vermoeden we dat nieuwe lezers dit nummer net iets beter zullen vinden dan lezers die al met het universum vertrouwd zijn. Het tekenwerk en de inkleuring zijn schitterend, net als de dialogen en de sfeerschepping. Brubaker en Phillips geven weer hun eigen invulling aan het noirgenre en vertellen een duidelijk verhaal, met voldoende verrassingen en wendingen.

De cliffhanger schetst de lijnen voor het vervolg van de reeks, maar stiekem hopen we dat de makers zich een uitstap, een intermezzo of een geïsoleerd verhaal permitteren. Als het niet volgende keer is, dan graag wel de keer nadien! We kijken alvast uit naar nummer 2 volgende maand en halen in afwachting Sleeper nog eens uit de boekenkast.

Criminal #1 bij Archonia