Review: Young Justice #1

Coverprijs: $4.99

Leuke enthousiaste introducties. Geweldige jeugdige art.

Standaard superheldenvoer.

Mooi op tijd voor het nieuwe seizoen van de animatiereeks, krijgen DC’s tienerhelden ook een nieuwe start in de comics. Als kerntitel van het Wonder Comics-imprint leveren Brian Michael Bendis en Patrick Gleason een nieuwe Young Justice #1 af. En het is een pareltje!

Posted 11/01/2019 by

Call somebody! Anyone! Superman! The Justice League! Harry Potter!

Met Wonder Comics start sterschrijver Brian Michael Bendis (Action Comics, Superman) een nieuwe, op tieners gerichte imprint van DC Comics. De nieuwe reeks Naomi en herlanceringen van Dial H for Hero en Wonder Twins behoren dit jaar tot het gamma, maar de kernreeks is natuurlijk de nieuwe relaunch van Young Justice geschreven door Bendis himself met tekeningen van Patrick Gleason (Batman and Robin, Superman). Uiteraard ook mooi getimed van DC om samen te vallen met de start van de Young Justice: Outsiders-animatiereeks op DC Universe.

Young Justice startte in 1998 als een nieuwe versie van de Teen Titans, DC’s junior Justice League bestaande uit de sidekicks van ‘s werelds grootste superhelden. Doorheen de jaren werden de verschillende Young Justice en (Teen) Titans-reeksen inwisselbaar, maar het kernconcept van tienersuperhelden bleef altijd hetzelfde. In deze nieuwe nummer #1 zien we wederom een mix tussen bekende legacy-helden als Robin (Tim Drake), Superboy (Conner Kent/Kon-El), Impulse (Bart Allen) en Wonder Girl (Cassie Sandsmark) en nieuwelingen als de zeer tongue-in-cheek gekozen naam Teen Lantern en Jinny Hex (een afstammelinge van de gekende westernheld). Ook Amethyst, prinses van Gemworld, doet mee, vermits de eerste verhaallijn draait om een invasie van deze dimensie op Superman’s thuisstad Metropolis.

Standaard “laten we een nieuw team enkelingen samenbrengen” superheldenvoer, dus. Gelijkaardig aan het eerste deel van Justice League uit DC’s New 52, maar dan kleurrijker vol jeugdig enthousiasme – voornamelijk uitgebeeld door een overenthousiaste Bart Allen/Impulse. Waar de personages in sneltempo worden voorgesteld en voorzien worden van wat typische Bendis banter, slaagt Pat Gleason erin de jonge helden er echt te doen uitzien als tieners. Heel wat personages hebben een verjongingskuur opgelopen tegenover de andere DC-comics waarin ze verschijnen, maar dat is een goede zaak. Young Justice #1 volgt een vaste formule, maar het is veruit al de betere eerste issue van alle DC-tienerheldenseries in een lange tijd.

De nieuwste Young Justice #1 is allesbehalve vernieuwend en we hebben nu al een goed idee hoe deze eerste arc zal verlopen, maar het is nu al duidelijk dat Bendis een goed vat heeft op de personages en de titel “Seven Crises” (naar de zeven verschillende grote Crisis-events in het DC-universum) doet ons ook uitkijken naar de ideeën van de schrijver rond de geschiedenis van de verschillende DC-reboots. Eén van de reeksen bij DC om in het oog te houden, dus…

young justice #1 bij Archonia