Random Article


Review: Conan the Barbarian #1

 
 
Overzicht
 

Uitgeverij:
 
Schrijver:
 
Tekenaar:
 
Inkter:
 
Inkleuring:
 
Lettering:
 
Covertekenaar:
 
Universum:
 
Personages:
 
Coverprijs: $4.99
 
Score
 
 
 
 
 


User Rating
2 total ratings

 

Op zijn best


Het gevoel van geschiedenis, bloederige actie, voortreffelijke dialogen.

Op zijn slechtst


Crom cares not about your negativity!


Hither came Conan, the Cimmerian, black-haired, sullen-eyed, sword in hand. Lees hier over zijn triomfantelijke terugkeer naar Marvel in onze recensie van Conan The Barbarian #1…

Posted 07/01/2019 by

 
Full Article
 
 

Crom wouldn’t give a damn

Hij is terug, bij Crom! Niet dat hij echt weg was, want tot voor kort werden zijn Hyboriaanse avonturen nog bij Dark Horse gepubliceerd in de handen van hoogwaardige creators als Kurt Busiek, Mike Mignola, Tim Truman, Brian Wood, Fred Van Lente aan de schrijverskant en tekenaars als Cary Nord, Tomas Giorello, James Harren, Ricardo Burcchielli en nog veel meer. Maar die tijden zijn voorbij en zoals Marvel het presenteert (met onder andere een guest spot voor Conan in een tijdreisverhaal van de Avengers) is de Cimmerische Barbaar terug thuis en zal hij niet gauw weer weggaan.

Conan werd in 1932 bedacht door Robert E. Howard, in een tijd toen pulpmagazines bol stonden van verhalen over misdaad, mysterie en avontuur. Zoals H.P. Lovecraft (een tijdgenoot en vriend van Howard) een nieuw soort horror bedacht met de Chtulhu-mythologie, stond Howard zonder het zelf te beseffen aan de wieg van het sword and sorcery of sword and sandals subgenre. Zelf zou hij daar niet meteen het succes van ervaren, maar zijn hersenspinsel overleeft hem moeiteloos en is nu, een kleine eeuw later, vitaler dan ooit.

In 1970 was Roy Thomas op zoek naar ideeën. Iets anders dan superhelden, maar met minstens evenveel actie, dynamiek en bevallige dames. Door een storm van geluk en toevalstreffers publiceerde Marvel kort nadien de allereerste Roy Thomas en Barry Windsor-Smith klassieker in Conan The Barbarian #1. Tussen die reeks en het zwart/wit magazine Savage Sword of Conan, talloze graphic novels en nog veel meer, was Conan decennia-lang een belangrijk deel van Marvel. Een paar Schwarzeneggerfilms later werd de barbaar vaak als een bodybuilder voorgesteld, een beeld dat ook in het collectief bewustzijn verankerd zit. Tijden en interesses veranderen, en aan het einde van de 20ste eeuw liet Marvel Conan gaan.

Na interessante en erg leesbare omzwervingen bij Dark Horse (die ongetwijfeld binnenkort de Marvel Epic-behandeling zullen krijgen) start Conan The Barbarian nu met een nieuwe #1. Dat is #276 in de legacy-nummering. Jason Aaron, die zelf zegt dat hij geboren is om Conan-verhalen te vertellen en Mahmud Asrar geven de start aan ‘The Life and Death of Conan’. Als je de Thor-run van Aaron al volgde, vind je hier zeker een aantal plot en sfeerelementen terug: Conan heeft van bij het begin de zekerheid dat hij als oudere man de koning wordt van Aquilonia, het machtigste land van Hyboria. Net zoals in Thor, is dat dus het perfecte excuus om een verhaal een heden en een toekomst te geven, met een jonge, ruwe, wilde Conan en een doorwinterde old-school koning Conan.

Ook het taalgebruik is gelijkaardig aan de lollige purple prose die al sinds jaar en dag in Thor gehanteerd wordt, maar waar Conan ook al sinds de eerste Howard-verhalen gebruik van maakt. Die taal maakt ook veel van de sfeer van Hyboriaanse verhalen en avonturen en Aaron hanteert ze met flair. Dialogen klinken geinig en vol leven door de ongewone omschrijvingen van bekende daden en ideeën.

Het verhaal haalt het beste uit de splitsing in heden en toekomst (of verleden en heden, zoals je’t wil bekijken). We starten met viriele, wilde Conan als pitfighter/gladiator die wordt verleid door een heks. Zij zag zijn lotsbestemming en weet dat hij zal sterven. Conan laat zich uiteraard niet zomaar doen en overleeft . Dit verhaaltje op zich is een afgerond avontuur en tussen script en art zet het meteen de sfeer, de stijl en het plezier van de Hyboriaanse wereld neer. Op zich genomen zou het een perfecte intro en smaakmaker kunnen zijn, en zo een bevredigend eerste nummer.

Maar het gaat verder: het tijdvak wisselt naar Koning Conan. Na zoveel jaar keert dezelfde dreiging terug en misschien delft Conan deze keer wel het onderspit? Want waar de lezer (en misschien zelfs Conan zelf) heel goed weet dat jonge Conan niks te vrezen heeft, na zijn koningschap zit het lot van Conan erop en is elke dreiging echt. Het zou zeker interessant zijn als deze eerste arc die Death uit de titel meteen ook definitief neerzet.

Aaron is alvast goed thuis in Hyboria, en omringd door voortreffelijke tekenaars als Asrar, Esad Ribic op covers en aangekondigde lovelies als Gerardo Zaffino en Andrea DiVito, betekent dat niet alleen dat Conan terug is, bij Bel, zijn voeten in sandalen zullen menig troon omverwerpen!

 

conan the barbarian #1 bij Archonia

Comments

comments


nout

 
avatar
I do comics. All. The. Time.