Review: The Fearsome Dr. Fang #1

Schrijver: ,

Boeiende personages. Dynamische actiescènes. Knappe artwork in de lijn van pulpcomics.

Zwakke verhaallijn. Weinig verrassing.

We reviewen één van de eerste reeksen van de nieuwe uitgeverij TKO Studios, The Fearsome Dr Fang. Deze pulpcomic brengt een avonturenverhaal waarin actie, mysterie en oosterse personages centraal staan!

Posted 28/12/2018 by

In november maakten we kennis met TKO Studios, een nieuwe uitgeverij in Californië die comics als reeksen uitbrengt. Net zoals bij populaire streamingdiensten, bieden ze een hele verhaallijn als geheel aan.  Een van de eerste vier reeksen is The Fearsome Dr Fang, geschreven door mede-oprichter van TKO Studios, Tze Chun.

Chun heeft ervaring als producent en schrijver: voor tv-reeksen als Once Upon a Time en Gotham combineerde hij beide jobs immers al. Ook mede-auteur Mike Weiss produceert en schrijft voor o.a. The Mentalist en Code Black. Het verbaasde ons dan ook niet dat de opbouw, de personages en de plotlijn heel sterk aanleunt bij die van een mainstream tv-aflevering.

Het verhaal start middenin een actiescène: de broers Patrick en Nayland Kelly, beiden politieagenten, volgen het spoor van Dr. Fang. Ze vallen binnen in een magazijn in Chinatown en achtervolgen na een knokpartij de criminelen door het rioolnetwerk van de stad. In een confrontatie met een mysterieuze gemaskerde, laat Patrick het leven.

Twee jaar later heeft Nayland de zoektocht naar Dr. Fang doorgezet. Samen met een collega bezoekt hij een gala-avond in het museum, waar de Franse onderzoekster en avonturier Alice Lecroix een artefact voorstelt: de puzzeldoos van de Mongoolse heerser Kubla Kahn. Dr. Fang maakt zijn entree, steelt de puzzeldoos en Alice en Nayland zetten de achtervolging in. Na een wilde motorrit door de straten van San Francisco, komt het duo aan in Fisherman’s Wharf waar ze de confrontatie aangaan met Dr. Fang. Daar blijkt echter dat niet hij de vijand is en het trio besluit samen naar Shangai te trekken in de zoektocht naar de schat van Kubla Kahn.

Het vervolg belooft een avonturentocht te worden. De actiescènes in deze comic zitten goed, zeker de ondersteunende pagina-indeling van tekenaar Dan McDaid (Judge Dredd: Mage City Zero, Doctor Who Magazine) is sterk. McDaid kiest geregeld voor een collage-opbouw waarbij verschillende gebeurtenissen naast en door elkaar worden weergegeven. Zeker bij de splash pages heeft dit een krachtig effect.

Het eerste nummer van deze reeks speelt zich af in San Francisco aan het begin van de twintigste eeuw en deze sfeer wordt prima opgeroepen. Het tekenwerk ligt in de lijn van de pulpcomics uit de jaren ’70 en McDaid sluit schitterend aan bij het legendarische Master of Kung Fu. De inkleuring door Daniela Miwa stelt niet teleur en versterkt de sfeer in deze comic.

Ook de personages zijn aantrekkelijk. De invulling van de oosterse personages is fris en biedt een krachtig alternatief voor de cliché-invulling van ‘het gele gevaar’. Aan het einde van deze comic is het team samengesteld. De combinatie van de drie protagonisten is boeiend en de schrijvers kozen voor een klein team, waardoor de helden elkaar niet telkens voor de voeten lopen.

Hoe sterk en dynamisch de actie ook wordt weergegeven, de plot is weinig verrassend en doet te veel denken aan de doorsnee aflevering van een tv-reeks. Op zich is daar niets mis mee, maar de invulling is te weinig origineel: het verhaal bevat de verwachte elementen en te voorspelbare wendingen. Daardoor komen de cliffhangers wat klungelig over, zeker wanneer ze in grote splash pages worden aangekondigd.

Een ander minpunt van deze comic zijn de geforceerde dialogen. De oneliners zijn zelden geslaagd en wat de personages zeggen, hangt te clichématig samen met de types die ze zijn. Bij momenten is er ook te veel tekst, wat de vaart uit het verhaal haalt.

The Fearsome Dr Fang #1 zet de toon voor een spannend avonturenverhaal. De actiescènes zijn dynamisch en worden visueel sterk ingevuld. Ook het team hoofdpersonages is boeiend. De plot is die van een gemiddelde tv-reeks en wist ons minder te boeien. Lezen we verder? Dat wel. We kijken uit naar de zoektocht naar de schat van Kubla Khan. Een tweede seizoen bestellen, doen we op basis van deze intro voorlopig nog niet.

The Fearsome Dr Fang bij Archonia