Random Article


De Beste (en Slechtste) Comics van 2018

 

Posted 28/12/2018 by

We hebben 2018 alweer achter ons gelaten, dus dat betekent dat de Brainfreeze-crew naar jaarlijkse gewoonte over hun favoriete (en minder favoriete) films, tv-series en comics komt vertellen. Hieronder vind je het eerste overzicht boordevol subjectiviteit, meningen en persoonlijke opvattingen!

 

KILLIAN

Voor mij was 2018 voornamelijk een inhaaljaar. Klassiekers moeten ook eens aangekocht en gelezen worden. Daarnaast las ik ook vooral wat oudere reeksen, zoals Star Wars bij Dark Horse en Daredevil. Desalniettemin vind je hieronder mijn bescheiden top vier:

  1. DARTH VADER van Charles Soule & Giuseppe Camuncoli. Gewoon al voor de aanvulling op de Star Wars- en Darth Vader-lore mag deze hier staan. Bovendien hondsbrutaal en een herinnering aan het Dark Horse-tijdperk waar alles nog mogelijk was. Komaan, Marvel, meer van dat! Je kan het!
  2. BATMAN: WHITE KNIGHT – Deze alternatieve take van creatief éénmansleger Sean Murphy stond vorig jaar al op mijn lijstje en ook de tweede helft van de minireeks verdiende een plaats in mijn top 3.
  3. SPECTACULAR SPIDER-MAN van Chip Zdarsky was alweer een absolute topper. Vooral dat slot, #310 in september & helemaal geschreven en getekend door hem, vormt een hoogtepunt in recente Spidey-geschiedenis. Evenwaardig aan dat zesde nummer uit 2017 – ook van Zdarsky.
  4. AMAZING SPIDER-MAN van Nick Spencer & Ryan Ottley/Humberto Ramos was dan weer een mooie ode aan de Spider-Man van jaren geleden. Ik ben voorzichtig optimistisch naar de toekomst!

EERVOLLE VERMELDINGEN waren het sterke VENOM van Cates/Stegman; THE IMMORTAL HULK & het (nog te) weinige MISTER MIRACLE dat ik las.

TELEURSTELLINGEN waren voor mij MILES MORALES: SPIDER-MAN (na die excellente film); de trouw-arc rond BATMAN & CATWOMAN; XERXES van Frank Miller.

 

GINO

  1. BARRIER – Free Comic Book Day is een jaarlijks event dat je laat kennismaken met reeksen van verschillende uitgevers. Zelden zit er tussen de gratis exemplaren echter een nummer dat echt blijft hangen. Dat was dit jaar anders: het knappe Barrier van Brian K. Vaughan en Marcos Martin trok meteen de aandacht. In deze minireeks (van 5 afleveringen) komen de elementen taal, man-vrouw en eenzaamheid-groep (de traditionele thema’s in Vaughans werk) samen in een reisverhaal. De comic houdt het midden tussen een science-fictionverhaal en een rauwe schets van de dagelijkse realiteit aan beide kanten van de Mexicaanse grens. De pagina’s zijn landscape vormgegeven en het formaat is net iets groter dan normaal. In januari brengt Image een verzamelbox uit. Wat mij betreft, is dit een bijzonder verstandige besteding van het eindejaarsbudget dat je in oma’s envelopje vindt.
  2. AMERICAN CARNAGE – Sinds de aankondiging van deze comic op SDCC in juli, keek ik uit naar de nummer #1. Hoewel hooggespannen verwachtingen zelden ingelost worden, stelde deze comic niet teleur. Vertigo brengt niet alleen een aantrekkelijk geschreven verhaal met maatschappelijke diepgang, maar laat deze reeks zowel inhoudelijk als vormelijk aansluiten bij 100 Bullets. Artiest Leandro Fernandez werkte samen met Eduardo Risso en dat blijkt duidelijk uit zijn tekenstijl. Een review van het eerste nummer kun je hier terugvinden.
  3. FANTASTIC FOUR #2 – In 2018 kregen we, na jaren wachten, weer een nieuwe reeks rond de Fantastic Four. In Marvel Two-in-One hielden The Thing en Johnny Storm de stoel warm in een charmante en lichte avonturenreeks. Echt uitkijken was het echter naar het eerste nummer door schrijver Dan Slott en artiest Sara Pichelli in augustus, wat helaas niet meteen de sterkste opener was. Fantastic Four #2 maakte echter ongelooflijk veel goed: een grappig en actievol verhaal met ongeveer alle helden die ooit lid waren van de groep. Dan Slott en Sara Pichelli tonen aan dat ze een heel uitgebreide cast kunnen inzetten zonder dat de verschillende helden elkaar voor de voeten lopen. Het nummer bevat ook veel verwijzingen naar andere comics en de wereld daarbuiten. Tijdens het lezen besef je pas hoe hard je dit gezelschap gemist hebt. Hopelijk houdt Dan Slott deze toon aan want, eerlijk, nummer 3 was weer een pak minder…
  4. THE DREAMING – Dit jaar kwamen er vier nieuwe reeksen uit in Vertigo’s Sandman-universum. The Dreaming van Simon Spurrier en Bilquis Evely stak er echt bovenuit. Als fan van de originele reeks was het voor mij een zalig weerzien met Mervyn Pumpkinhead, Lucien, Cain en Abel. Het verhaal en de toon sluiten heel mooi aan bij Gaimans verhaal en het tekenwerk (vooral de pagina-indeling) is schitterend. Het ontvangst voor de reeks was niet unaniem positief, maar ik blijf volgend jaar zeker volgen.
  5. BATMAN: WHITE KNIGHT – Sean Murphy startte deze reeks in 2017, maar ook dit jaar bleef ik met veel interesse volgen. Tot het laatste nummer blijft deze reeks overeind. De Elseworld-invulling is bijzonder boeiend: Murphy geeft een eigen interpretatie van bekende personages en hun onderlinge relatie. De invulling van Freeze is genuanceerd, de relatie tussen Nightwing, Batman en Batgirl heeft diepgang en de introductie van twee Harley Quinns is sterk. Bovendien speelt Murphy met klassieke thema’s (Wat is goed en slecht?, Hoe ver kun je gaan om een doel te bereiken?, Wat is de waarde van trouw?) en krijgen we eindelijk nog eens een Batman-verhaal waarin Gotham een centrale rol speelt.

In oktober kwam de verzameltrade van deze reeks uit als onderdeel van DC’s Black Label. Een betaalbaar eindejaarscadeau waar je elke comicslezer een plezier mee doet.

Verder vond ik A Walk Through Hell bij AfterShock sterk, was ik fan van het tekenwerk in The Dark Prince Charming 2 en vond ik de invulling van The Midnight Sons in Doctor Strange: Damnation door schrijvers Donny Cates en Nick Spencer heel aangenaam. Een eervolle vermelding gaat uit naar: Judge Dredd Megazine 400. Hoewel het hier niet echt om een comic gaat, is het feit dat dit maandblad in september zijn vierhonderdste nummer uitbracht na alle financiële en redactionele moeilijkheden, op zich al het vermelden waard.

Teleurstellingen: Lucy Dreaming, The Freeze, Mark Waids minireeks Ant-Man and The Wasp en Rogue & Gambit. Ook de plot van Mark Millars Prodigy kon de hoge verwachtingen niet inlossen.

 

ARNO

  1. DOOMSDAY CLOCK: De Watchmen/DC cross-over blijft alle verwachtingen inlossen. Geoff Johns en Gary Frank doen hun beste Alan Moore/Dave Gibbons-imitatie en ze komen er nog mee weg ook. Eén van de interessantste comics in jaren.
  2. INVINCIBLE: Het einde was in zicht voor Robert Kirkmans zelfverklaarde beste superheldencomic in het universum. De avonturen van Mark Grayson en de zijnen kwamen tot een hoogtepunt met de epische The End of All Things-verhaallijn, waarin Invincible nog maar eens aantoonde één van de meest onvoorspelbare en beste superheldenreeksen aller tijden te zijn. We zullen hem missen.
  3. SAGA: Brian K. Vaughan en Fiona Staples weten hoe ze een cliffhanger moeten maken. Saga blijft één van de beste non-superheldencomics van dit moment en de pauze die ze nu inlassen doet pijn aan het hart.
  4. DARK NIGHTS METAL: Scott Snyder herschreef de regels van het DC-multiversum in één van de betere mainstream superheldenevenementen sinds tijden. De art van Greg Capullo was de kers op de taart.
  5. SUPERMAN REBIRTH: Brian Michael Bendis maakte eindelijk de overstap van Marvel naar DC en kreeg meteen ‘s werelds eerste en meest iconische superheld op zijn bord. Heerlijk om Lois Lane eens wat Bendis-banter te zien verkopen.

OOK GOED: Het merendeel van DC Rebirth, de terugkeer van de Fantastic Four én de Uncanny X-Men bij Marvel.

TELEURSTELLINGEN: DC’s Heroes in Crisis (hier zat meer in), Mark Millars Prodigy en Kick-Ass (don’t believe the hype), Marvel’s onnodige Black Panther-uitbreidingen

 

JOFFREY

  1. THE LIFE OF CAPTAIN MARVEL – In 2019 mogen we de eerste Captain Marvel-film verwachten. Dit is voor Marvel de uitgelezen kans om reboots en oorsprong verhalen uit hun mouw te schudden. Persoonlijk ben ik niet de grootste Marvel-fan, maar naar dit personage kijk ik enorm uit. In The Life of krijgen we het oorsprongsverhaal van Carol Danvers te zien volgens Margeret Stohl. Deze minireeks weet uitermate te bekoren mede door het prachtige artwork en een vernieuwend verhaal dat afwisselt tussen heden en verleden.
  2. COVER – Bendis ging in 2018 in overdrive bij zijn overstap naar DC. Van alle nieuwe titels bij Jinxworld werd ik het meest verrast door deze titel. Van het verhaal kan ik niet te veel vertellen, maar tijdens het lezen van de eerste issue zou je niet verwachten dat het die kant uit zou gaan. Gooi nog eens het prachtige artwork van David Mack in deze creatieve cocktail en je hebt een knaller in je bezit.
  3. OBLIVION SONG – De nieuwe reeks van Robert Kirkman en Lorenzo De Felici vertelt over een misgelopen experiment en een “held” die zijn fouten wil rechtzetten. Kirkman zorgt ervoor dat hij zijn lezers van issue 1 volledig in het verhaal weet te sleuren. We weten allemaal dat de Kirkman zijn runs ellendig lang kunnen zijn, dus ik hoop dat hij ons blijft boeien! Aan het artwork moest ik wennen, maar uiteindelijk kon het me wel bekoren.
  4. SEVEN TO ETERNITY – Een jaar hebben de fans van deze reeks moeten wachten op een nieuwe issue. Door andere verplichtingen van Opeńa werd dit project tijdelijk on-hold gezet. The God of Whispers is zijn krachten kwijt en nu moeten ze proberen de band te verbreken die hij had met zijn volk. Dit unieke verhaal van Remender kan een puntje zuigen aan sommige verwaterde Marvel-reeksen! Opeńa en Hollingsworth zorgen ervoor dat elke issue een kunstwerk is.
  5. UNNATURAL – In een antropomorfe wereld moet je trouwen onder 25 jaar met een man van je eigen “soort”. Leslie heeft gevoelens voor een Wolf, één probleem: Leslie is een varken. Op basis van de cover nam ik deze comic mee naar huis, maar ik was onmiddellijk fan van het verhaal en het artwork van Mirka Andolfo!
  6. JESSICA JONES – Er is maar één Marvel-personage waarvan ik alles in mijn collectie heb. Maar door het vertrek van Bendis bij Marvel kwam er een einde aan een spannende run met Jessica Jones, de excentrieke detective die afstand nam van haar bestaan bij The Avengers. Bendis wist de lezer nieuwsgierig te houden voor deze veel te korte run, maar toch kreeg ze een waardig afscheid!

Deze titels verdienen ook nog een eervolle vermelding: The Seeds, Barrier, Legion, Star Trek: The light of Kahlees en A Walk Through Hell. Teleurstellingen waren dan weer Domino, Gideon Falls, Hit-Girl, Scarlet.

 

Wat vonden jullie de beste comics van 2018?

Comments

comments


Killian

 
avatar
Schrijft sneller dan zijn schaduw. Misschien ook beter. Maar zeker sneller.