Random Article


Special: Kerstmis in Comics

 

Posted 22/12/2018 by

De komende feestdagen brengen weer wat zekerheid in ons leven: een overvolle maag, de verplichte Christmas Classis Jazz-playlist in je favoriete koffiezaak, Home Alone op tv en het omslagje van oma met het nieuwjaarsgeld. Ook lopende tv-reeksen brengen hun jaarlijkse kerstaflevering; waarbij het eigenlijk gaat om de gewone koek, maar dan met sneeuw in de straten, kleurige verlichting en een kerstboom in de huiskamers van onze helden.

Comics moeten op dit vlak niet onderdoen. Ook deze maand brengen verschillende uitgeverijen specials uit en zullen een aantal reeksen verwijzen naar ‘the most wonderful time of the year’. In dit artikel zetten we enkele opvallende comics rond Kerstmis uit de recente geschiedenis in de kijker.

 

BATMAN NOËL

Batman Noël is een adaptatie van het klassieke kerstverhaal A Christmas Carol van Charles Dickens. De rol van Scrooge wordt hier opgenomen door een oudere en verbitterde Bruce Wayne. Hij volgt Bob, een kleine crimineel, en hoopt zo op het spoor van The Joker te komen. Net als het hoofdpersonage Scrooge in Dickens’ klassieker, krijgt Batman een visioen van een overleden vriend, Robin in zijn geval. Dit beeld doet hem nadenken over wie hij nu is en vroeger was, wat leidt tot een bezoek van drie geesten tijdens de kerstnacht.

Als eerste brengt Catwoman (als Ghost of Christmas Past) hem een bezoek dat hem doet terugblikken op een zorgeloos en avontuurlijk verleden. Daarna is Superman aan de beurt (als Ghost of Christmas Present) om Batman het positieve in de wereld te laten zien en tegelijkertijd een spiegel voor te houden: zo luistert hij een gesprek af tussen commissioner Gordon en een andere agent, waaruit blijkt dat ze Batman zeker niet als redder zien.

Joker zelf speelt de rol van Ghost of Christmas Future: hij neemt Batman na een explosie mee en begraaft hem levend. Batman krijgt in een droom een donker toekomstbeeld van Gotham dat overgeleverd is aan overvallen, geweld en moord.

Deze drie bezoeken brengen een verandering bij Bruce Wayne teweeg, wat tegelijkertijd ook het thema is van deze comic. Centraal staan de vragen: Hoe kan iemand met goede bedoelingen en engagement cynisch worden? en Is het mogelijk om dit cynisme om te keren?

Het verhaal vertrekt van schitterend bronmateriaal en weet aan het einde te raken. De vertelstem doet wat gekunsteld aan en het verhaal is door de opbouw uit verschillende scènes nogal schokkerig. Lee Bermejo schiet als schrijver misschien wat tekort, maar het tekenwerk is prachtig, zoals we dat van hem gewoon zijn. Op enkele mindere beginpagina’s na, is elke pagina een kunstwerk op zich met dynamiek in de indeling, schitterende personagetekeningen en gigantisch veel zorg en detail in de weergave. De inkleuring door Barbara Ciardo vult dit perfect aan.

 

MARVEL FANFARE #1 – SNOW

In Marvel-comics staat van bij de start de relatie tussen personages centraal. Het verbaast daarom niet dat ook hier heel wat kerstverhalen te vinden zijn. Zo maken we in het eerste nummers van Marvel Fanfare (nog altijd een van onze favoriete showcase-reeksen) kennis met Lewis. Jaarlijks staat hij verkleed als Kerstman op de straat in New York om geld in te zamelen. Hiermee koopt hij geschenken voor dakloze kinderen.

Zijn collectebus wordt echter gestolen door drie verslaafden, die de inhoud gebruiken om er drugs mee te kopen bij de crimineel Haskill. Omdat Lewis niet komt opdagen, gaat Matt Murdock op onderzoek uit. Foggy vult de rol van Kerstman tijdelijk in, maar Daredevil dreigt in de donkere achterstraten van New York de overvallers af en jaagt vervolgens op Haskill, die er met een zak bankbiljetten vandoor gaat. Aan het einde van het verhaal valt de crimineel tijdens een achtervolging van een dak. Hij breekt zijn nek, maar het geld dwarrelt uit de lucht, net boven het hoofd van een ontmoedigde Lewis.

Deze plotstructuur is een patroon in veel comics. Of het nu gaat om Batman, Spider-Man, Wonder Woman of zelfs Spawn; elke held heeft wel een aantal kerstverhalen waarin goede personages beloond wordt en slechte (soms hard, brutaal en definitief zoals in dit voorbeeld) gestraft. Vaak wordt ook de Kerstman, of een verklede sterveling, opgevoerd in de rol van slachtoffer. Een beetje melig allemaal, maar de Amerikaanse invulling van ‘the Spirit of Christmas’ krijgt zo een directe vertaling binnen het genre van de superheldenstrip. Marvel Fanfare #1 steekt er voor ons bovenuit omwille van het donkere en goed opgebouwde verhaal en het tekenwerk van Paul Smith.

 

JUDGE DREDD: A SANTA AFFAIR

Lezers van Judge Dredd Megazine mogen zich in december jaarlijks ook aan een kerstverhaal verwachten. De toon is hier nog enkele tinten donkerder omdat het vaak voor alle personages in het verhaal slecht afloopt. Niet enkel de misdadigers worden gestraft (of door een van de iconische Judges neergeknald), vaak ook sterft het belaagde slachtoffer of een familielid. Niet zelden is er aan het einde een commentaarstem of een Judge die zich rechtstreeks tot de lezers wendt om aan te geven dat ook dit verhaal een kerstverhaal is. Zo staat de inhoud in contrast met de sfeer die je rond een kerstverhaal gewoon bent.

Dit jaar bevat Megazine 403 het fijne A Fright Before Christmas, waarin we getuige zijn van een uit de hand gelopen rijkeluisfeest in Mega-City One. We krijgen vervolgens een chantageverhaal waarin de nodige doden vallen. Een van onze favorieten is Judge Dredd: The Santa Affair van Alan Grant en Arthur Ranson. Deze comic vertelt, in de vorm van een kerstgedicht, over de dramatische afloop van een mislukte bankoverval. Aan het einde geeft de commentaarstem ons een duidelijke waarschuwing: ‘Gedraag je, lezer, want Dredd houdt je in de gaten en het kan slecht met je aflopen.’

Ook de Future Shocks van uitgeverij 2000AD (scifi-kortverhalen waarin een donker toekomstbeeld centraal staat) trekken deze lijn door. Een knap voorbeeld hiervan is One Christmas during Eternity van Alan Moore waarin we een gelukkig gezin volgen op kerstdag. Lars en Amarylis blijven eeuwig dertig en vieren voor de 307de keer Kerstmis samen. Ze zetten de boom, leven naar het moment toe en overladen hun zoontje, Timmy, met pakken cadeaus, lekker eten en feestvreugde. In de laatste panels zien we echter dat Timmy door een mecanicien wordt uitgezet en opgehaald. Omdat iedereen eeuwig leeft, mogen er geen kinderen zijn om zo de wereldpopulatie in evenwicht te houden…

 

MARVEL HOLIDAY SPECIAL (2005)

Deze Marvel-kerstspecial bevat twee verhalen rond de Fantastic Four. In een verhaal moet ons viertal het opnemen tegen moloids die alle kerstmannen uit de warenhuizen van New York ontvoeren. De familie Richards gaat vervolgens op zoektocht naar de verdwenen Mole Man. Dit verhaal bevat gastoptredens van heel wat helden, vooral She-Hulk en Namor die zich als kerstman moet verkleden stelen de show. In het tweede verhaal helpen de Fantastic Four hun vijand Hurricane, nadat ze hem betrappen tijdens het stelen van cadeaus. Ze werken samen om zijn gezin een fijn kerstfeest te bezorgen.

Het hoofdverhaal is echter Yes, Viginia, There is a Santron, waarin we kennismaken met Virgie Hanlon, een geniaal meisje van 8 dat van haar klasgenoten te horen krijgt dat de Kerstman niet bestaat. Ze bouwt daarom een robot om de wereld toch een Kerstman te geven, maar deze heeft een duidelijk doel: de Avengers vernietigen.

Familiesfeer, lichte humor en relaties tussen de personages staan centraal. De kwaliteit van deze drie verhalen ligt zeker niet hoog, maar deze special charmeert met zijn oneliners en de herkenbare relaties en gênante situaties waarin de Marvel-helden zich bevinden.

 

KLAUS (BOOM! STUDIOS)

Grant Morrison schreef de miniserie Klaus in 2015 voor Boom! Studios. We krijgen we het verhaal van Klaus die samen met zijn wolf het opneemt tegen de tirannieke Lord Magnus. Deze buit zijn onderdanen niet alleen uit, hij ontneemt hen ook alle plezier. Klaus verspreidt daarom ’s nachts speelgoed bij de arme kinderen om hem te pesten. Binnen de setting van een fantasyverhaal krijgen we te lezen hoe in Grimsvig – het dorp van Magnus – en het omliggende bos met zijn magische geesten en demonen de kersttraditie ontstond.

Een origin story dus, met veel knipogen naar het Amerikaanse kerstfeest en de bijhorende tradities. Deze komen echter gedoseerd aan bod en vormen geen rem op het verhaal. Het geheel leest enorm makkelijk en is bijzonder rechtlijnig in vergelijking met wat we van Morrison gewoon zijn. Er gebeurt veel en de actie ligt hoog, zonder dat het echt een gewelddadig geheel wordt.

Het tekenwerk van Dan Mora is sterk en leunt aan bij de Europese striptraditie. De paneling is sterk, vooral het gebruik van zooms en terugkerende details zit goed. De gebouwen en decors in deze comics zijn prachtig, net als de wolf die Klaus vergezelt.

 

Wanneer je in de zomer je favoriete reeks aan het bingen bent, komt een kerstspecial wat ongelegen. Nu de dagen donker zijn, past zo’n verhaal in kerstsfeer voor ons wel. Je moet al wel erg goed zoeken om een reeks te vinden die geen thema-aflevering rond de feestdagen bevat. Laat hieronder gerust jouw favoriete kerstmoment in een comic achter.

We schreven dit artikel met kerstboom en een bijpassende soundtrack op de achtergrond. Voor wat het waard is: we wensen je bijzonder warme Brainfreeze-feestdagen! Volgende week mag je onze eindejaarslijstjes verwachten.

Comments

comments


Gino

 
avatar