Review: Miles Morales – Spider-Man #1

4 total ratings

Veilig en makkelijk instappunt voor nieuwe lezers.

Te braaf. Bendis' laatste onthullingen worden vergeten. Teleurstellend tekenwerk.

Pfew, Miles Morales verdiende beter na die geweldige Spider-Verse-film. Lees hier onze recensie van zijn nieuw Marvel-debuut!

Posted 14/12/2018 by

My name’s Miles Morales.

Net op tijd voor Spider-Man: Into the Spider-Verse lost Marvel een nieuwe nummer één rond ex-Ultimate Spider-Man Miles Morales, toepasselijk getiteld Miles Morales: Spider-Man. Aan schrijver Saladin Ahmed (Black Bolt) en artiest Javier Garrón (Ant-Man and the Wasp) om de run van Brian Michael Bendis over te nemen, geen makkelijke taak nadat Bendis jarenlang de enige auteur op het personage was.

We ontmoeten Spider-Man/Miles Morales terwijl hij slingert doorheen New York City en nadenkt over enkele recente gebeurtenissen. Voor een schoolopdracht moet hij nu een dagboek bijhouden wat de ideale gelegenheid biedt om terug te grijpen naar zijn oorsprongsverhaal. Hij praat met zijn ouders (die van zijn dubbelleven weten), spreekt af met vrienden en stopt ook nog eens een roofoverval met de Rhino.

“Mijn naam is Miles Morales” op de eerste pagina geeft het al weg, maar dit is een debuutnummer volgens het boekje en vormt vooral een instappunt voor fans van/na Spider-Man: Into the Spider-VerseAhmed biedt zelfs een uitgebreide recap vanaf zijn oorsprong tot de Iron Spider-arc. Kortom, alles van Bendis wordt nog eens even aangestipt.

Echt nieuwe informatie of een diepgaand verhaal wordt voorlopig vermeden. O, en die onthullingen over Miles aan het einde van Bendis’ run voor hij naar DC Comics overstapte? Die worden ook vakkundig verzwegen. Wél pikt deze eerste arc van Ahmed & Garron  blijkbaar stevig in op de huidige sociaalpolitieke toestand in Amerika en biedt het duo sociaalpolitieke commentaar.

Het tekenwerk van Garron is technisch goed en qua stijl acceptabel, maar omvergeblazen door zijn talent zijn we hier zeker niet. Om eerlijk te zijn? Enkel de eerste pagina – een splash page met een slingerende Miles, die perfect als cover had gewerkt – blijft echt bij. Zelfs het coverwerk van artist’s artist Brian Stelfreeze maakt ons niet echt warm.

Als dit de nummer één is die nieuwe fans met haar creativiteit en innovativiteit moet overtuigen, gaan ze bij Marvel van een kale reis thuiskomen. Hoewel we de beslissing van een toegankelijk debuut, inclusief oorsprongsverhaal, begrijpen, keert het sociaalpolitieke aspect wel vaker terug en weet ook het tekenwerk ons niet te overtuigen. Jammer, want na die film verdiende Miles Morales beter.

Miles Morales: Spider-Man bij Archonia