Review: DIE #1

Coverprijs: $ 3,99

Boeiende intro met genoeg mysterie en hints. De personages worden in drie verschillende contexten neergezet. De paginacompositie.

Echte horror blijft voorlopig uit. Toch wat cliché in de opzet en relaties tussen de personages.

Kieron Gillen en Stephanie Hans omschreven hun nieuwe Image-reeks DIE als “Goth Jumanji”. Het horror/fantasy verhaal past mooi in het rijtje van It, Stranger Things of Survivors’ Club en plaatst zes personages in drie contexten naast elkaar: in hun jeugd, in 2018 en als avatar binnen een RPG. Lees hier onze recensie van het eerste nummer…

Posted 11/12/2018 by

If I hadn’t treated her like a friend, I’d have saved her all of this.

In DIE #1 vertelt Kieron Gillen (The Wicked + The Divine, Star Wars: Darth Vader) het verhaal van zes tieners die voor de gedeelde zestiende verjaardag van twee van hen een RPG spelen in 1991. Ze verdwijnen echter en verschijnen twee jaar later zonder aanwijsbare reden op een landweg. Een van hen bleef echter achter en de andere vijf weigeren te praten over wat er gebeurde. In de tweede helft van de comic zien we wat er in 2018, 25 jaar na hun terugkeer, van deze personages geworden is. Aan het einde van dit nummer brengt een heel concrete aanleiding hen weer bij elkaar, waardoor ze opnieuw de confrontatie moeten aangaan met de RPG-gerelateerde gebeurtenissen uit hun verleden.

Gillen lanceerde de reeks op zijn Twitter-pagina als Goth Jumanji en bleef in interviews deze omschrijving gebruiken als geuzenterm die de reeks samenvat. De synopsis en andere omschrijvingen als ‘pitch-black fantasy’ en ‘horror-fantasy’ deden DIE zo aansluiten bij Survivors Club, Stephen Kings It en de Netflix-hit Stranger Things.

Echt horror kun je dit eerste nummer echter niet noemen. Ook de cliffhanger aan het einde kwam voor ons heel verwacht en een echte dreiging of spanning hebben we niet ervaren. In dit eerste nummer ligt de focus op de personages en de relaties tussen de verschillende jongeren. Wat er in de wereld van de RPG gebeurde en hoe de personages zich uit hun nieuwe situatie moeten redden, zal verder in de reeks moeten worden uitgediept. Toch krijgen we heel wat hints in de weergave van de personages (littekens met een specifieke vorm, een personage mist een arm…), de veranderde verhoudingen binnen de vriendengroep en de dialogen tussen de personages, zonder dat er veel expliciet wordt prijsgegeven. Dat doet de lezer fantaseren en dus zin krijgen om verder te lezen.

Er valt heel wat te lezen en er gebeurt veel, maar dat zorgt er allerminst voor dat het tekenwerk op de achtergrond komt te staan. Wat Stephanie Hans (Angela: Asgard’s Assassin, The Wicked + The Divine) doet, is knap. Haar tekenwerk sluit perfect aan bij de fantasy-invulling, maar vooral de paginacompositie is bij momenten meesterlijk. Haar covers zijn naar ons gevoel vaak (net als deze keer) wat te scherp, maar het tekenwerk binnenin is veel zachter. Hans kiest er resoluut voor om de personages op de voorgrond te zetten door de decors meestal minimaal in te vullen. De inkleuring en het licht-schaduwwerk zijn bijzonder sfeervol en zorgen ervoor dat je naar de afbeeldingen blijft kijken.

De hechte samenwerking tussen Gillon en Hans valt op en was noodzakelijk voor dit project. Beiden stonden immers voor de uitdaging om de hoofdpersonages drie keer voor te stellen: als tiener in 1991, als veertiger in 2018 en als avatar in de wereld van de RPG. Ze slagen erin om zowel in hun uiterlijk als in hun onderlinge gesprekken en relaties de personages herkenbaar te houden, maar toch duidelijk te maken welk effect hun verleden heeft gehad. Vakwerk!

Gillen werkte trouwens een RPG uit parallel aan het schrijven van deze comic. Het oorspronkelijke plan was om dit spel samen met het eerste nummer te lanceren, maar dit zou een aantal mysteries in dit nummer onmiddellijk verklaren. In interviews lazen we dat Image Comics het spel als pdf beschikbaar wil maken bij het verschijnen van de eerste trade. Ons lijkt het alvast boeiend om te zien hoe deze twee media op elkaar inspelen.

Ook al zijn de opzet van deze reeks en de personages die Gillen uitwerkte niet volledig origineel, toch is deze DIE #1 er eentje die doet verlangen naar het vervolg van de reeks. Het tempo van de gebeurtenissen ligt hoog en Gillen weet perfect het midden te houden tussen enerzijds informatie prijsgeven om de toon neer te zetten en anderzijds vage hints te geven die de lezer doen speculeren en laten uitkijken naar het vervolg. Het tekenwerk en de inkleuring zijn goed en sluiten naadloos aan bij de opzet van deze reeks. Wij volgen zeker verder!

DIE #1 bij Archonia.com