Review: The Freeze #1

Coverprijs: $ 3,99

4 total ratings

Boeiend uitgangspunt. Een aantal interessante zijpersonages. De cover.

Geen uitdieping. Fletse inkleuring. Weinig tempo en gebeurtenissen.

In The Freeze lijkt de hele wereldbevolking bevroren te zijn in de tijd, behalve Ray. Enkel hij heeft de gave om ze te ‘ontvriezen’. Lees hier onze recensie van de nieuwe sci-fi van Dan Wickline en Phillip Sevy…

Posted 07/12/2018 by

But not a single person was moving. I was the only one.

Heel wat sci-fi-verhalen starten met een plotse verandering die dramatische proporties heeft: alle mannen op de wereld zijn op slag dood, van het éne moment op het andere verandert iedereen in een zombie, zonder aanleiding verdwijnt 2% van de wereldbevolking of komen net 4400 mensen die in de loop van de tijd verdwenen op mysterieuze wijze terug… Voor schrijvers is dit een handige verhaalinstap; zij hebben immers twee verhaallijnen die parallel naast elkaar kunnen worden uitgewerkt: hoe is dit kunnen gebeuren en hoe passen mensen zich aan aan deze situatie?

In The Freeze vertelt Dan Wickline (Grimm Fairy Tales, 30 Days of Night) het verhaal van een doorsnee burger, Ray Adams. Wanneer hij op kantoor een stekker in het stopcontact steekt, krijgt hij een schok en stelt hij vast dat iedereen rondom hem bevroren is. Opmerkelijk is dat Ray de mensen die hij aanraakt weer tot leven brengt en dat enkel hij deze gave lijkt te hebben. In dit eerste nummer komen we te weten dat dit geen lokaal fenomeen is, maar dat deze ‘freeze’ wereldwijde proporties heeft.

Het overgrote deel van dit nummer speelt zich af kort na dit incident. We volgen de onmiddellijke reactie van Ray en maken kennis met enkele mensen uit zijn omgeving: zijn baas Mr. Ordway, zijn collega’s Lisa en Daisy, en Rays hulpbehoevende moeder. De comic begint echter met een korte scène middenin een reddingsoperatie waaruit onmiddellijk blijkt dat Ray later toch ook tegenstanders tegenkomt.

Goede sci-fi bouwt niet alleen een concept uit, maar gebruikt dit ook om de eigen wereld in vraag te stellen of maatschappelijke problemen aan te kaarten. In Brian K. Vaughns Y: The Last Man bijvoorbeeld, worden – naast het hoofdverhaal – heel wat ongelijkheden tussen man en vrouw in de maatschappij in het verhaal opgenomen. The Freeze schiet hier zwaar tekort, hoewel Wickline in de aanloop naar de publicatie net de nadruk op morele thema’s legde. Toegegeven, de vraag ‘wie zou je ontvriezen, wie niet?’ en relaties tussen mensen zijn wel aanwezig in de comic, maar worden nog niet uitgediept.

Het tekenwerk door Phillip Sevy (Tomb Raider, The House) is zeer behoorlijk. Knap is de manier waarop hij erin slaagt om binnen eenzelfde panel zowel bevroren personages als niet bevroren personages duidelijk van elkaar te onderscheiden. Waar tekenaars alles uit de kast halen om beweging en dynamiek in hun personages te steken, moet Sevy bovendien zonder woorden duidelijk maken welke personages bewegen en welke niet.

Minder onder de indruk waren we van de inkleuring van het geheel en het tempo van het verhaal. In deze comic werd grotendeels gekozen voor een heel klassieke indeling van 9 panels per pagina, wat het geheel heel statisch maakt. Hoewel dit vormelijk aansluit bij het idee van een ‘freeze’, wordt dit  naar het einde toe eentonig. In de laatste pagina’s bevat de comic ook te veel tekst, waardoor het lijkt of de makers zich van medium vergist hebben.

Dat Sevy heel wat potentieel heeft, bewees hij eerder met zijn Kickstarter-project Paradox, The House en zijn covers. Ook de intro van de comic, waar hij gebruik maakt van vijf langgerekte panels per pagina, is bijzonder fris. Jammer is dat de beweging van de personages in deze comic heel stuntelig wordt weergegeven en dat het decor weinig uitwerking heeft.

Wickline gaf aan dat The Freeze bedoeld is als een reeks van vier verhalen, die uitbreiding kan krijgen als de comic een breed publiek vindt. Voor dat laatste vrezen we echter. The Freeze #1 boeit onvoldoende, bevat bij momenten te veel tekst en stelt het hoofdpersonage en zijn entourage niet voor een hindernis of concrete opdracht. De stroomschok en de stilstaande klokken in dit verhaal doen ons vooral vermoeden dat het probleem niet bij de wereld ligt, maar bij Ray Adams. We hopen niet dat de reeks hiernaar toewerkt en dat Adams aan het einde ontwaakt uit een coma of locked-inperiode. Ons liet deze nummer #1 alvast eerder koud.

The Freeze #1 bij Archonia.com