Review: American Carnage #1

Coverprijs: $ 3,99

Boeiend uitgangspunt. Sterke setup die zin geeft om verder te lezen. Knappe inkleuring en paneling.

Traditionele introductie.

Vertigo-fans kregen in juli op SDCC dit eerste nummer al in handen. Sinds dat moment zaten we te watertanden om American Carnage te lezen. Afgelopen woensdag kwam #1 van deze reeks uit en in deze review lees je meteen waarom wij enthousiast waren over dit nummer.

Posted 24/11/2018 by

Not looking for redemption. My private investigation price is 750 a week.

In 2018 brengt Vertigo naar aanleiding van zijn vijfentwintigjarig bestaan een aantal reeksen op de markt die teruggrijpen naar de roots van deze imprint. Eerder dit jaar verschenen Border Town en Hex Wives en deze week werd American Carnage gelanceerd, een reeks door schrijver Bryan Hill (The Totally Awesome Hulk en Postal) en artiest Leandro Fernandez (Northlanders en Punisher).

Het verhaal start met de ondervraging van Sheila Curry, een agente die op zoek is naar de moordenaar van haar FBI-partner. Tijdens een huisbezoek bij een extreem-rechtse verdachte komt deze man en zijn gezin op brutale wijze om het leven. Voor de FBI is het onderzoek hiermee afgesloten, maar Curry vermoedt dat Wynn Morgan, een conservatief industrieel en leider van een nationalistische organisatie, het echte brein achter de moord op haar partner is.

Ze gaat daarom langs bij privédetective Richard Wright, een ontslagen oud-collega, aan wie ze vraagt om in de kringen van Morgan te infiltreren en verslag uit te brengen.

Hill wil met American Carnage een maatschappelijk verhaal vertellen dat verder gaat dan louter vaststellen dat er racisme en haat in Amerika is. Hij wil in deze reeks ingaan op de oorzaken en de gevolgen hiervan. Om zich te documenteren, sprak hij met white supremacists en probeerde hij na te gaan wat ze denken en hoe ze zich voelen. Deze informatie gebruikt hij om de personages in zijn verhaal vorm te geven en aan te tonen hoe racisme op alle vlakken van de samenleving aanwezig is.

In interviews in de aanloop van deze comic geeft Hill aan dat  hij een genuanceerd beeld wil vertellen en verschillende kanten van een personage wil belichten, met het uiteindelijke doel één vraag te beantwoorden: ‘Welke factoren zorgen ervoor dat mensen beestachtige dingen doen?’

Dit uitgangspunt komt onmiddellijk naar voren in de directe en expliciete opener. Voor het overige bevat dit eerste nummer de traditionele introductie: we maken kennis met de personages en zien Hill gaandeweg de toon, sfeer en omgeving voor zijn verhaal vormgeven. Naast de traditionele noir-elementen, worden al maatschappelijke aspecten in de kijker gezet: vooroordelen over afro-Amerikanen, geweld door wapenbezit, opmerkingen over Spaans in restaurants en populistische speeches.

Deze comic bevat een goede afwisseling van dialoog en actie; de gebeurtenissen volgen elkaar ook in een hoog tempo op. De achtergrond van de personages wordt daardoor beperkter belicht, maar de opbouw doet vermoeden dat de uitdieping hiervan in volgende nummers centraal zal staan.

Toch slaagt Hill erin om relaties al direct vorm te geven, vaak op subtiele manier: een bijnaam, verwijzen naar eerdere ontmoetingen en hints naar gemaakte afspraken.

Op basis van dit eerste nummer komen we tot de voorlopige conclusie dat deze reeks het midden houdt tussen Incognegro en 100 Bullets. Twee reeksen die, naast Preacher, door de makers als inspiratiebron genoemd worden. Artiest Leandro Fernandez was een leerling van Eduardo Risso en dat blijkt overduidelijk in deze comic. Zowel de personages als de decors lijken bij momenten haast weggenomen uit Moonshine of 100 Bullets. De paneling in dit verhaal is afwisselend en de inkleuring door Dean White past perfect bij de crime- en noir-stijl van het geheel. White kiest voor een breed kleurpalet dat een knap tegengewicht biedt voor de vele schaduwen.

American Carnage #1 is de sterke opener van een reeks waarop we ons onmiddellijk abonneerden. Dat er iets te veel setup in dit nummer aanwezig is en dat de opbouw logisch en verwacht is, zien we graag door de vingers. We kijken er sterk naar uit om te zien hoe Hill en Fernandez dit maatschappelijk vraagstuk verder uitwerken. We zijn er ook bijna zeker van dat het beeld dat we tijdens nummer van de personages krijgen verderop in de reeks op losse schroeven zal komen te staan.

American Carnage bij Archonia