Review: Shuri #1

5 total ratings

Shuri krijgt eindelijk de reeks die ze verdient. Toegankelijk.

Een beetje voorkennis van het Black Panther-verhaal is gewenst.

De zus van T’Challa aka Black Panther schittert in een eigen Marvel-reeks! Hier onze recensie!

Posted 11/11/2018 by

It was always about my brother!

Bijna een jaar na de release van Black Panther krijgt zijn zus haar eigen reeks bij Marvel. Prinses Shuri is het genie van de familie en ontwikkelde een groot deel van de technologie die Wakanda groot maakt. Meer dan tijd dat ze haar eigen comic krijgt, dachten heel wat fans, Marvel en sommige van onze redactieleden!

T’Challa en de mutant Manifold vertrekken op een missie naar de ruimte in een schip, ontworpen door Shuri. Terwijl T’Challa op missie is, doet Shuri waar ze goed in is: technologie ontwikkelen in de strijd tegen het kwaad en ter verdediging van Wakanda. Het zou een routineklus moeten worden, maar na twee weken van afwezigheid beginnen Shuri en de raad van de ouderen zich zorgen te maken. Waar zijn T’Challa en Manifold en wie moet Wakanda nu beschermen?

Nnedi Okorafor (Black Panther: Long Live The King,  Wakanda Forever) en Leonardo Romero (Captain America, Hawkeye) proberen in dit verhaal de dappere en slimme zus de aandacht te geven die ze verdient. Wie de issues van Hawkeye NOW! gevolgd heeft, zal zeker fan zijn van het gelijkaardige artwork van Romero hier. Daarnaast merk je dat de artist zich ook een beetje heeft laten beïnvloeden door het artwork van andere Black Panther-verhalen, die op zijn manier een prachtige Wakanda-vibe weet te creëren.

De schrijver beging bij het begin en introduceert ons tot Shuri, waar ze vandaan komt en vooral wat ze vroeger als personage al heeft meegemaakt. Op deze manier maakt Okorafor het eenvoudig genoeg om niet de hele voorgeschiedenis te moeten lezen. Met Shuri versterken ze bij Marvel het aanbod aan vrouwelijke superhelden, in deze voornamelijk (blanke) mannelijke wereld. Waar vrouwen vroeger als ondersteuning dienden, krijgen ze nu een verhaal dat op zichzelf kan staan!

Naast het schitterend verhaal en het prachtige artwork binnenin moeten we het zeker nog eens hebben over de cover artist. Sam Spratt is een illustrator die in het verleden al filmposters heeft gemaakt voor een aantal Netflix-producties. Spratt maakt gebruik van een digitale techniek waardoor zijn tekeningen levensecht lijken. Op zijn website kan je een prachtige time lapse vinden van één van zijn werken, maar je kan natuurlijk al genieten van de prachtige cover op deze en volgende issues.

Shuri is een verrassend verhaal binnen het ruime Marvel-universum. Okorafor weet een goed gevuld verhaal te scheppen in deze eerste issue die de (nieuwe) lezer zeker snel zal boeien. Dit aangevuld met het mooie artwork zorgt ervoor dat we deze reeks van dichtbij gaan volgen.

Shuri #1 bij Archonia