Review: Gideon Falls Vol. 1 – The Black Barn

Verzamelt: Gideon Falls #1 - #6

Een meesterlijke horror-thriller, tot stand gebracht door ware virtuozen. Meeslepende intrige en boeiende personages.

Nog maar weinig, voldoening gevende antwoorden te vinden omtrent het centrale mysterie in dit eerste luik.

Het eerste luik van Gideon Falls is niet minder dan opmerkelijk. Jeff Lemire herschikt herkenbare elementen uit zijn oeuvre tot een extreem spannende horror-thriller.

Posted 02/11/2018 by

Hello, Father… I’ve been waiting for you.

De maand oktober hebben we zojuist afgesloten met het vieren van all things horror, maar we blijven in huiveringwekkende sferen en nemen een kijkje naar het openen van The Black Barn, in de eerste bundeling van Jeff Lemire en Andrea Sorrentino’s horror-thriller: Gideon Falls.

In deze paperback, worden we ondergedompeld in een tweeledig mysterie. Enerzijds volgen we Father Fred, die de opdracht krijgt om de nieuwe dominee te worden van het afgelegen stadje Gideon Falls. Anderzijds maken we kennis met de paranoïde Norton, inwoner van een niet nader genoemde metropool. Hoewel Norton psychische bijstand krijgt, blijft hij dwangmatig afval en puin verzamelen doorheen de stad. Wat voor de buitenwereld niet meer is dan een obsessief-compulsieve stoornis, beschouwt Norton als zijn lotsbestemming. Door het verzamelen van vuilnis hoopt hij aanwijzingen te vinden naar een paranormaal fenomeen dat gekoppeld is aan trauma’s uit zijn jeugd: The Black Barn. Ondertussen ontdekt Father Fred, beetje bij beetje, dat de kalme aard van zijn nieuwe thuis maar een facade blijkt te zijn. Er schuilen donkere geheimen bij zowel de inwoners, als in de geschiedenis van Gideon Falls…

Anno 2013, bundelden Jeff Lemire en Andrea Sorrentino voor het eerst hun krachten, met een fantastische run van Green Arrow bij DC Comics. Na twee jaar van de New 52-reboot was DC Comics er nog niet in geslaagd om iets uitzonderlijk te doen met hun Emerald Archer. Het roer van de titel werd echter omgegooid zodra Lemire en Sorrentino respectievelijk het scenario en tekenwerk overnamen. Na twee jaar en 19 issues, kon men terecht stellen dat er tussen de twee comic auteurs een opmerkelijke samenwerking tot stand was gekomen.

Jeff Lemire kan, in tegenstelling tot zijn werk bij ‘The Big Two’, met dit Image Comics-project duidelijk zijn meer idiosyncratische ideeën botvieren. “De outsider als atypische protagonist”, “Geheim gehouden trauma’s”, etc. Het zijn herkenbare thema’s, die we kennen uit zijn eerder werk, zoals Essex County en Sweet Tooth. Als begenadigd schrijver, pent Lemire intriges neer die je onmiddellijk meeslepen. Hij doet dit onder meer door een rake karakteropbouw: zowel de vragen die de personages zichzelf stellen, als de keuzes die ze maken, lokken je mee in het mysterie. Als lezer ben je snel emotioneel betrokken bij het lot van Father Fred en Norton. Bovendien meet Lemire de actie en plot twists  zodanig uit, dat je de comic niet loslaat tot de onthulling op de laatste bladzijde.

Lemire heeft hier een meeslepend scenario afgeleverd, maar de grootste sterren van deze comic zijn ongetwijfeld Andrea Sorrentino en Dave Stewart. Sorrentino is sowieso een unieke comic artist, maar met Gideon Falls overtreft hij zichzelf. Het is zijn vertelkunde, de manier waarop hij zijn pagina’s opbouwt, die hem onderscheidt van zijn collega’s.

De composities van de panels blazen je pagina na pagina omver. De werkwijze is meesterlijk, zijn stijl neemt nooit de bovenhand ten opzichte van het verhaal. Hoewel hij jongleert met symboliek, non-lineair verloop van tijd, etc. ondersteunen deze elementen constant de thema’s, motieven en evolutie van de personages.

Als kers op de taart, krijgen we de inkleuring van Dave Stewart. Zowel Lemire als Sorrentino weten hoe ze een grimmige sfeer en toon moeten communiceren naar hun publiek, maar het is echter de inkleuring van Stewart die de laatste, perfecte toets geeft aan dit geheel. Stewart kijkt nauwgezet naar het ritme van het verhaal en de perikelen van de personages. Zijn kleuren onderstrepen de geestestoestand van de karakters in verband met de wereld waarin ze vertoeven. Tijdens de apotheose van het verhaal, krijgen Sorrentino en Stewart de kans om met psychedelische elementen te spelen. Ze doen dit zo moeiteloos, dat het des te opmerkelijker is hoe ze schipperen tussen de realistische passages en de meer abstracte elementen van het narratief.

Het eerste luik van Gideon Falls is niet minder dan opmerkelijk. Jeff Lemire herschikt herkenbare elementen uit zijn oeuvre tot een extreem spannende horror-thriller. Hierbij vertrouwt hij volledig op de expertise van Andrea Sorrentino en Dave Stewart om zijn scenario op te tillen naar een hoger niveau. De aangereikte antwoorden omtrent het mysterie van The Black Barn, zullen sommige lezers misschien op hun honger laten zitten. Gideon Falls: The Black Barn introduceert echter intrigerende personages en eindigt op zo’n sterke cliffhanger, dat je zo snel mogelijk zal willen terugkeren naar deze fantastische comic.

Gideon Falls: The Black Barn TPB bij Archonia