Review: Bully Wars #1

Een verhaal met een onderliggende boodschap

We missen de stijl van Young als tekenaar

Posted 15/09/2018 by

I’m the bully of Rottenville High

Na de leegte die Skottie Young heeft nagelaten na de laatste issue van I Hate Fairyland, is BullyWars van schrijver Skottie Young (I Hate Fairyland, Deadpool,…) en tekenaar Aaron Conley (Sabretooth Swordsman, Rocket Raccoon & Groot) bij Image Comics zijn langverwachte opvolger. Het verhaal gaat over een topic dat we allemaal kennen: namelijk pesten en gepest worden, maar kan het voldoende bekoren?

Wanneer Rufus, de grootste pester van Rottenville naar de middelbare school gaat, keren de rollen om. Nu is hij degene die gepest wordt. Er zit niets anders op dan een pact te sluiten met de ‘geeks’ die hij al pest sinds de kleuterklas.

Samen moeten zij een plan bedenken om de Bully Wars te winnen. De Bully Wars zijn dan weer een soort van hunger games die bepalen wie de grootste pestkop zal zijn van Rottenville High.

Toen Skottie Young bekendmaakte dat hij zou stoppen met I Hate Fairyland, waren heel wat fans teleurgesteld. Maar zodra de verhaallijn van deze reeks onthuld werd, hadden we toch al iets om naar uit te kijken. Vaak weet je na het lezen van issue 1 nog niet waar het verhaal heen wil, maar dat is hier niet het geval. Young heeft ervoor gezorgd dat de lezer de richting al kent, maar toch al smeekt om meer.

Hoewel het artwork niet van de hand van Young zelf is, kan je wel gelijkenissen opmerken met I Hate Fairyland. Daarom voelden de eerste bladzijden van Bully Wars als thuiskomen. Het soms karikaturale artwork werkt perfect in dit verhaal. Terwijl je doorheen het verhaal leest en kijkt, merk je de invloeden op Conleys werk. Sommige van de overdreven emoties in de tekeningen doen bijvoorbeeld duidelijk denken aan Ren and Stimpy

Kortom, Bully Wars is aardig op weg om een waardige opvolger te worden van I Hate Fairyland. Daarnaast proberen ze ook met deze comic een heikel, maar hedendaags probleem te integreren in hun verhaal. Bully Wars is dus zeker een plaatsje op jouw pull list waardig!

BULLY WARS #1 BIJ ARCHONIA