Review: Virus 3 – Absolute Power

4 total ratings

Ambitieus qua zowel verhaal als tekenwerk.

Soms te cliché.

“Een Black Panther om mee te nemen, klootzak! Zonder slagroom!” We lazen de nieuwe “Virus” en zagen dat het goed was! Hier onze recensie!

Posted 28/08/2018 by

Een Black Panther om mee te nemen! Zonder slagroom!

Ondertussen wordt het een jaarlijkse gewoonte: een nieuw jaar betekent ook een nieuwe episode in de Virus-saga van bedenker/auteur/tekenaar Patrick Cornelis. Nog steeds scheert de Belgische zombiecomicbooksensatie hoge toppen, maar de vraag is of dat succes ook dit keer kan worden verdergezet.

Europa is verscheurd. De zombie-uitbraak zet zich voort en land na land valt, maar de ware destructie ligt hem in de strijd tussen de leider der Highborns en zijn demonische dochter Saren. Als ware titanen vernielt hun gevecht de omgeving en de mensheid doet nog een finale poging om hen te stoppen. Heel veel succes hebben we niet…

Op de planeet Xylos zet onze Warlock Will zijn tocht verder en probeert hij zijn krachten te begrijpen. Vooral zijn hij en zijn kompanen natuurlijk benieuwd naar hoe ze Saren kunnen verslagen. Zonder de hulp van Sarens broer, X’Ylos, lukt dat echter niet…

De nieuwe Virus draait helemaal rond het thema “escalatie”. Meer zombies en meer nefaste goddelijke krachten betekenen ook meer chaos op de pagina’s. Onze focus bij het lezen lag grotendeels ook bij dat knappe tekenwerk op die negentigtal geïllustreerde pagina’s. Niet dat het verhaal van Virus slecht is, maar als je al wat achter de kiezen hebt, zal je veel kunnen voorspellen.

Is het verhaal dus af en toe wat cliché? Ja. De held die een groep kinderen beschermt, wordt tegen zijn wil omgetoverd. Onze hoofdfiguur moet een ritueel doorstaan dat hem zal confronteren met zijn verdrongen emoties (lees: zijn tragisch overleden zoon). Je kent het wel. De combinatie van heel wat actie en hier en daar een geslaagd grapje doet gelukkig veel om niet al te veel stil te staan bij het overkoepelende plot.

Wel moeten we zeker vermelden dat dat verhaal een pak ambitieuzer geworden is. Met meer verhaallijnen en meer personages op verschillende locaties die duidelijk wat meer aandacht van de lezer vergen. Af en toe kun je dus echter wel ontspannen en genieten van enkele herkenbare locaties zoals Parijs, Dubai, Italië en natuurlijk ons eigenste België – met een wel heel bekende locatie uit Sint-Niklaas!

Creatieve escalatie is het woord van de dag. Zowel qua tekenwerk met meer naakt en gruwel (Uiteengereten kinderen? Geen probleem.) als qua verhaal met meer verhaallijnen en plottwists gaat Cornelis de ambitieuze toer op. Slaagt hij overal? Nee, maar gelukkig doet hij dat wel waar het telt in een graphic novel. Absolute Power leest dan ook snel weg waardoor je op het einde nog kan bekomen met die extra toegevoegde karakterstudies. Op naar deel vier!

Virus 3: Absolute Power is vanaf zaterdag 15 september beschikbaar.