Review: The Man of Steel #1

Tekenaar: ,

Universum: ,

Bendis toont dat hij Superman begrijpt. Prachtig tekenwerk.

Spring wat van de hak op de tak.

Het is zo ver! Marvel-legende Brian Michael Bendis stapt over naar DC Comics en belooft de wereld van Superman grondig dooreen te schudden in The Man of Steel. Lees hier onze recensie van het eerste nummer!

Posted 31/05/2018 by

Krypton must be cleansed!

Eindelijk is het zo ver. Na wat previews in DC Nation en Action Comics #1000, maakt Marvel-legende Brian Michael Bendis (Avengers, Ultimate Spider-Man, X-Men) zijn debuut bij DC Comics en neemt hij meteen ‘s werelds eerste en grootste superheld onder handen. De wekelijkse The Man of Steel-minireeks vormt een prequel op de herlancering van de Superman– en Action Comics-reeksen onder Bendis. De schrijver volgt hier in de voetsporen van John Byrne, die in 1986 na DC’s Crisis on Infinite Earths op min of meer exact dezelfde wijze de man van staal een moderne make-over gaf.

Brian Bendis lijkt geen gigantische aanpassingen te doen aan het oorsprongsverhaal van Superman of een geheel nieuwe status quo te creëren zoals Byrne dat deed, maar geeft wel een extra dimensie aan de verdoemenis van Supes’ geboorteplaneet Krypton met de introductie van de villain Rogol Zaar. Het conflict tussen Zaar en Superman zagen we al deels in Action Comics #1000, maar wordt hier nog opgebouwd. In Metropolis zien we vooral Superman en alter ego Clark Kent hun dagdagelijkse dingen doen, ditmaal voorzien van wat typische “Bendis banter” en de introductie van her en der nieuwe personages.

Veel actie en plot is er dus nog niet, maar Bendis toont met deze scènes dat hij het personage Superman wel degelijk begrijpt. En dat is zeer belangrijk. The Man of Steel lijkt zich ook te onderscheiden van de reeks uit 1987 en andere moderne hervertellingen van Superman’s oorsprong zoals Birthright en Secret Origin, door zich – op enkele flashbacks na – volledig in het heden af te spelen. Ivan Reis (Blackest Night) en Joe Prado leveren eveneens oerdegelijk werk in de vaste DC-huisstijl. Of de nieuwe villain (en de aanpassing/retcon dat Kryptonianen en hun expansiedrang mogelijk een bedreiging tot het universum vormden à la de Viltrumites in Invincible) zullen aanslaan, daarvoor is het nog iets te vroeg. Maar we weten wel dat deel 2 niet snel genoeg kan verschijnen. Een schot in de roos, deze nieuwe The Man of Steel #1 en uiteraard een ideaal instappunt.

The Man of Steel #1 bij Archonia.com