Review: The Amazing Spider-Man #800 (+ Go Down Swinging)

Tekenaar: , , , ,

Inkter: , , ,

Inkleuring: , , ,

Coverprijs: $9,99

Een actievol jubileum. Er is een wissel van de wacht op komst!

Het kon beter. Weinig impactvol. Gaat misschien iets te lang door.

Het is zover! Een episch conflict tussen de Red Goblin en Spider-Man! Tachtig pagina’s! Onvermijdelijke slachtoffers! Lees hier onze recensie van Marvel’s The Amazing Spider-Man #800, de voorlaatste Spidey van Dan Slott!

Posted 31/05/2018 by

Anyone can be a hero.

Met tientallen variant covers, heel wat reclame, tachtig pagina’s en continu uitverkochte comics bij deze verhaallijn moest The Amazing Spider-Man #800 wel iets speciaal worden. Aan schrijver Dan Slott en zijn persoonlijke garde aan artiesten van de afgelopen jaren om Marvel’s allereerste nummer achthonderd, het belangrijke jubileum voor de populairste Marvel-held en de voorlaatste Spidey-comic van de schrijver memorabel te maken. Wie anders dan de grootste Spidey-schurk ooit keerde dan ook terug om de hoofdrol te spelen in Go Down Swinging!

Norman Osborn is terug. Om zijn grootste plan ooit te realiseren en om voor eens en altijd af te rekenen met Spider-Man/Peter Parker versmelt een wanhopige Green Goblin met de moordlustige symbiont Carnage. Het betekent de gevaarlijke en gestoorde geboorte van de Red Goblin

Samen met Miles Morales, Silk, de Human Torch en Agent Anti-Venom poogt Spidey de zwakke plek te vinden van dit nieuwe wezen en onvermijdelijke slachtoffers te voorkomen. Het is het begin van een lange en meedogenloze strijd tussen de webslingeraar en deze nieuwste Goblin!

Sinds Brand New Day in 2008 zit Dan Slott op Amazing Spider-Man. Maar liefst zeven jaar was hij de primaire Spidey-auteur. Met dit voorlaatste deel en een beloofde climax vanjewelste komt daar dan ook verandering in. De tachtig pagina’s van Amazing Spider-Man #800 zijn opgebouwd rond een ietwat uitgesponnen conflict tussen aartsvijanden Peter en Norman, dat eindigt in een intieme climax in het hart van New York City (Slott is immers zelf een New Yorker). Karaktermomenten in de vorm van heldenrollen voor J. Jonah Jameson, Doc Ock en Flash, beslissingen van Harry Osborn en een monoloog van Aunt May zijn er, maar zijn onderhevig aan de actie, explosies en het bloedvergieten.

Meer dan ooit merk je dat het dit keer “serieus” is en dat deze Red Goblin niet zomaar gestopt zal worden, wat inhoudt dat verschillende Marvel-helden en -gadgets de revue passeren. Zo kan Spidey rekenen op de hulp van Agent Anti-Venom, Silk, Venom en zelfs enkele onverwachte figuren. Met zo’n cast en een bloeddorstig conflict in een speciaal nummer moest er wel een slachtoffer vallen. Het werd uiteindelijk een slachtoffer dat in de toekomst niet zo veel betekenis meer zou krijgen en eigenlijk relatief veilig was om weg te werken. De verplichte “Spidey-humor” botst jammer genoeg enkele keren met dit duidelijk emotionele moment.

Hoewel het op papier allemaal heel episch en onvergetelijk klinkt, voelden we dat niet zo aan. De uitgebreide cast, de slachtoffer(s), de actie en een nieuwe rol voor Norman Osborn: de uiteindelijke impact blijft steeds klein en tachtig pagina’s aan actie op verschillende plaatsen was misschien te veel van het goede. Ook de manier waarop het verhaal plots afgerond wordt, zal niet iedereen aanstaan.

Of alles er goed uitziet, hangt vooral van je voorliefde voor de artiesten af. De tachtig pagina’s werden opgedeeld onder vijf (zes inclusief de post-creditsscène) tekenaars die Slott goed kent en waar hij mee heeft samengewerkt op zijn jarenlange run, namelijk Nick Bradshaw, Humberto Ramos, Giuseppe Camuncoli, Marcos Martin en natuurlijk Stuart Immonen. De overgang van artiest naar artiest kan niet anders dan stroef aanvoelen, maar het is eens iets anders.

Het voorlaatste nummer van Dan Slott die ook al #600 en #700 schreef, werd zeker niet de comic die de fundamenten van Spidey op zijn grondvesten deed daveren. Het gevecht ging net iets te lang door, sommige gastoptredens voelden geforceerd aan en de uitkomst en het slachtoffer vielen al enkele weken geleden te voorspellen. Op artistiek vlak weet de comic Spider-Man-volgers zeker te beroeren, al blijft één lang verhaal met verschillende tekenstijlen wel wat wennen. Het was niet slecht, maar het kon zeker beter.

The Amazing Spider-Man #800 bij Archonia.com