Random Article


Politieke (in)Correctheid en Marvel Comics — “SJW” Mark Waid versus “Nazi” Richard Meyer

 

Posted 14/05/2018 by

Met een carrière zoals auteur Mark Waid, schrijver van moderne superheldenklassiekers als The Flash, Superman: Birthright, Irredeemable, Daredevil, JLA en Kingdom Come bij gevierde uitgeverijen zoals Marvel, DC Comics, BOOM! Studios, maar ook eigenaar van zijn eigen uitgeverij Thrillbent, hoeft de man waarschijnlijk geen introductie meer. Toch gaat het niet zo goed met Waid. De afgelopen weken is hij verwikkeld in een hevige online oorlog tegen “enkele conservatieve nazi’s”.

Misschien zag je #ComicsGate of #MoveTheNeedle al eens passeren op Twitter of Facebook, maar het zijn slechts enkele symptomen van een dieper conflict. Concreet gaat het over een langdurige vete tussen Waid en Richard Meyer, het gezicht achter het YouTube-kanaal Diversity & Comicsdat wel vaker kritiek geeft op het schrijf- en tekenwerk van comics. De kwaliteit bij bijvoorbeeld Marvel, net zoals de verkoopcijfers, zijn niet meer wat ze geweest zijn wat ook af te lezen valt in de verschillende stopzettingen.

Vooral heeft Meyer heel wat aandacht voor de zogenaamde “SJW-push” waarbij de politieke agenda van het creatieve team – volgens hem – primeert over de kwaliteit van de comics. Uiteraard valt over de concrete inhoud en kwaliteit van de strips een (gelukkig) oneindige discussie te voeren. Aanhangers van deze eerder linkse strekking en voordragers voor het uitvoerig tonen van meer diversiteit zijn onder meer Nick Spencer, Dan Slott en Mark Waid. Wanneer Meyer kritiek leverde op hun comics, zeiden die laatsten dat die commentaar vanuit conservatieve of zelfs racistische beweegredenen kwam. Waar het heen-en-weer-gevecht net precies begon, is nog maar moeilijk te achterhalen.

Dit leidde tot een nieuwe confrontatie wanneer Meyer besloot, onder het motto “Wat je zelf doet, doe je meestal beter.”, zelf een comic uit te brengen: Jawbreakers – Lost Souls. Samen met de succesvolle, maar niet onbesproken artiest Jon Malin, met covers door de zelf al controversiële Ethan Van Sciver werd het project opgestart. De comic ging online op IndieGogo en wist in een mum van tijd zijn doel en veel meer te bereiken:

Daarna werd een publicatiedeal gesloten met Antartic Press, dat trouwens eerder al controversieel materiaal uitbracht zoals de hilarische Hulk-spoof The Tremendous Trump. Niet veel na het succes van Meyer verschenen er online op Twitter en YouTube heel wat gewaagde of ronduit walgelijke reacties.

Meyer viel verschillende figuren publiekelijk aan en “onthulde” heel wat geheimen over de wereld achter de schermen bij Marvel en hun huidige staff. Dat deed hij ook al in juli vorig jaar na de “Marvel Milkshake”-foto waarop enkele vrouwelijke staff-leden pronkten en zij heel wat kritiek over zich heen kregen:

Ook enkele lokale comicbookshops konden niet ontkomen aan het online drama wanneer gepolst werd of ze Jawbreakers zouden verkopen. Online doken “blacklists” op waarbij de winkels lastiggevallen werden door aanhangers van beide kampen en overspoeld werden met één ster-recensies op sociale media. Antartic Press besloot daarom de publicatie van Jawbreakers op te geven. Meyers zegt dat Waid en zijn aanhang de verantwoordelijke zijn en in naam van Marvel de uitgeverij bedreigd hebben.

Niet veel later verscheen een ander anoniem bericht online dat massaal gedeeld werd. Het betrof de huidige Marvel-carrière van Waid (onlangs nog het jongerenteam The Champions). In reactie op dit hele drama zou Waid bij Marvel een paria zijn en door de hoofdredacteur C.B. Cebulski zelfs verplicht zijn om zijn sociale media-accounts te verwijderen. Nu richtte Meyers en co een eigen bedrijf op, Splatto Comics waarmee ze zo Jawbreakers zelf willen uitgeven.

 

Het is een discussie die je ook wel eens opmerkt in menig comicbookwinkel: gaat de politieke geladenheid van comics te ver? Of net niet ver genoeg? De afgelopen jaren pogen enkele Marvel-auteurs hun reeksen maatschappelijk relevanter te maken, met wisselend (verkoop)succes. Dat niet iedereen daar fan van is, moge een vluchtig bezoekje aan Twitter duidelijk maken. Eigenlijk gaat het over een diepe kloof tussen de zogenaamde “Social Justice Warriors”, een linkse en progressieve groep die voor verandering, diversiteit en een meer realistische representatie pleit, en de conservatieve tegenhangers die simpelweg comics willen maken zoals ze altijd al gemaakt werden en de status-quo van de afgelopen decennia wil behouden. Vaak lopen de discussies tussen deze groepen echter de spuigaten uit en volgen zeer reële doodsbedreigingen of lastercampagnes. Onbegrijpelijk. Extremisme langs beide kanten, ongeacht het gewenste doel, moet veroordeeld worden. 

Je kan je bovendien ook vragen stellen bij de twijfelachtige professionaliteit van de betrokken auteurs en artiesten, nog steeds publieke figuren en online uithangborden van bedrijven zoals Disney, Marvel, DC Comics en Image Comics. Wanneer zij zich op sociale media laten gaan, heeft dat ook meteen een impact op hun carrière én het bedrijf waarvoor ze werken…

Een kleine tussenstop bij het succes van Marvel Studios’ Black Panther bewijst natuurlijk nog maar eens hoe belangrijk representatie is (of zelfs hoe belangrijk bedrijven het vinden om die vaak “onaangeraakte” markt aan te boren). De publiekswissel die er ook gaande is bij comics, kan op kleine schaal misschien eenzelfde succes voorspellen. Heel misschien. Het blijft natuurlijk allemaal een business die moet opbrengen, maar tegelijkertijd kan een comic rond een vrouwelijke superheldin of een Afro-Amerikaanse held heel wat meerwaarde hebben:

Door artiest Tom Beland.

 

Voor discussie staan we altijd open, maar hou het beschaafd in de comments!

Comments

comments


Killian

 
avatar
Schrijft sneller dan zijn schaduw. Misschien ook beter. Maar zeker sneller.