Review: Daredevil #600

Coverprijs: $5.99

Een visueel aantrekkelijk en impactvol zeshonderdste nummer!

Het mocht net iets langer zijn.

Charles Soule en Ron Garney kwamen deze week met het einde van hun Mayor Fisk-verhaal en #600 voor Marvel’s Daredevil! Niet alleen heerlijk getekend, maar ook gewoon een héél goed Daredevil/Kingpin-verhaal!

Posted 02/04/2018 by

New York City is my city. Not his. No. I’m wrong. It’s ours!

Onder het mom van “Legacy” kreeg bij Marvel ook Daredevil een nieuwe nummering. Dat betekende vooral dat afgelopen week schrijver Charles Soule (Daredevil, She-Hulk) en artiest Ron Garney (The Amazing Spider-Man) een zeshonderdste nummer en dus een nieuw jubileum mochten aftrappen voor de geliefkoosde advocaat uit Hell’s Kitchen. Hoewel feestelijk voor ons, werd het dat voor Matt Murdock een pak minder:

Wilson Fisk – ook wel crimineel meesterbrein the Kingpin – is nog steeds de burgemeester van New York City die het de superhelden al even moeilijk maakt. Zo zijn de helden opnieuw illegaal en kunnen ze zo hun broodnodige taak niet uitvoeren. Dat de stad geplaagd wordt door Muse – een artistieke seriemoordenaar en Inhuman – en Kingpins eigen criminele praktijken, is natuurlijk ook geen goed nieuws.

Aan Matt Murdock, niet alleen Marvel’s Daredevil, maar ook de rechterhand van Fisk, om samen met een opgetrommeld team “straathelden” de grote slag van “Mayor Fisk” tegen te gaan.

Als laatste deel van de Mayor Fisk-verhaallijn die in Marvel Legacy #1 van start ging (of eigenlijk zelfs als in Secret Empire afgelopen zomer) én natuurlijk #600 moesten Soule en Garney hier wel met een knaller eindigen. Gelukkig deden ze dat. Niet alleen is er plaats voor de intieme relatie tussen Fisk en Murdock – niet alleen als vijanden, maar ook collega’s nu -, maar ook doet het creatieve team hun best om de impact op New York City niet uit het oog te verliezen.

Vooral de opzet voor de volgende verhaallijn en de cliffhangers aan het einde maken van dit zeshonderdste nummer een meer dan geslaagd slot. De personages zijn natuurlijk allemaal on-point met op kop de tragische Murdock en zakelijke Kingpin. Soule is nu eenmaal een meester in zijn vak.

Dat ondergetekende al jaren fan is van Ron Garney en hem beschouwt als een van zijn favoriete tekenaars, zal misschien dit volgende stukje wat onderuithalen. Alleszins: Garney is op zijn sterkst bij een beweeglijk personage zoals Daredevil (of Spider-Man) waar hij de natuurlijke, maar ietwat uitvergrote gymnastiek uitvoerig kan tonen. Vaak begeleid van stevig en duister inkt- en kleurwerk weet Garney hoe hij zijn personage via een inwendige camera moet positioneren om een zo duidelijk mogelijke prent te creëren. Bekijk gewoon maar deze prachtige splashpage waar één beeld meer vertelt dan vele woorden:

Marvel’s Daredevil  #600 is een emotionele en actievolle climax die een langdurige impact zal hebben op zowel Matt Murdock/Daredevil als Kingpin en hun verhaal voor de komende maanden/jaren zal sturen. Toch mocht dit extra dikke nummer nog net iets langer geduurd hebben. Op naar #700!

Daredevil #600 bij Archonia.com