Review: Invincible #144

Coverprijs: $5.99

Een mooi en emotioneel einde voor een van de betere superheldencomics.

Het gaat soms nogal snel.

Of het echt de beste superheldencomic in het universum was, kunnen we niet zeggen, maar een glorieus einde voor Image’ Invincible was het wel…

Posted 16/02/2018 by

When the times comes, you’re going to do a lot of good here.

Het lijkt een zoveelste nummer te zijn, maar fans van Invincible bij Image Comics keken al enkele maanden uit naar issue 144. Of tegenop liever. Schrijver Robert Kirkman (The Walking Dead, Outcast) en tekenaars Cory Walker (Battle Pope, The Irredeemable Ant-Man) en Ryan Ottley (Spawn, Death Grub) breien immers een einde aan de langlopende, archetypische superheldenreeks. En wat een einde…

Wie de laatste nummers wat gevolgd heeft, weet dat Invincible nog best wat verhaal uit de kast heeft gehaald voor deze finale “The End of All Things”-verhaallijn. Zo heeft Mark plots een zoon en moet hij zijn taak als keizer zien te voldragen.

Dat dit 144e nummer populair zou worden, hadden Kirkman en co blijkbaar zien aankomen. Het nummer begint met een korte samenvatting van het leven van Mark Grayson/Invincible en hoe de vader van twee doorheen vijftien jaar aan comics volwassen is geworden. Het houdt het begrijpelijk voor iedereen en zo toegankelijk als maar kan voor een allerlaatste nummer van een langlopende reeks.

Qua verhaal is deze extra dikke comic opgedeeld in twee delen. Enerzijds volgen we het leven van Mark, keizer van de Viltrumites (denk een mix van Kryptonians en Saiyans), en zijn familie. Zij proberen de kosmos op een vreedzame manier te sturen en de gewelddadige geschiedenis van hun ras achterwege te laten.

Aan de andere kant van het universum volgen we de familie van Mark en hoe ze omgaan met zijn vertrek en hun alledaagse sleur weer oppikken. Vooral Marky, de zoon van Mark, krijgt hierbij veel aandacht en wordt uiteindelijk de nieuwe Invincible. Jaren gaan voorbij. Personages groeien op, worden ouder en sterven.

Je merkt het al: het werd een emotioneel afscheid. Niet alleen voor ons, maar ook voor Mark viel het afscheid zwaar. Van zijn moeder. Van zijn pas ontdekte zoon. Van de aarde. Zoals verwacht worden enkele oudere plotlijnen afgehandeld en krijgen enkele oude getrouwen een kans om terug te keren. Op vlak van artwork worden vijftigtal pagina’s mooi opgedeeld onder Walker en Ottley. Er is duidelijk over nagedacht.

Toch kijkt de comic niet alleen naar het verleden. Doorheen het slot krijg je immers ook een prachtige blik op de toekomst van de personages en hun verhalen. Soms gaat het wel wat snel en zouden we die plotlijnen ook wel uitgewerkt willen zien, maar we snappen waarom Kirkman het zo deed. Niet dat we die (meteen) in de comics nog gaan zien, maar de toekomst in het Invincible-universum is verzekerd.

De rit is voorbij. De bestemming is bereikt. Het ga je goed, Invincible! Na vijftien jaar aan avonturen houdt het creatieve team definitief op met hun “beste comic in het universum” en dat deden ze in stijl. Soms ging het misschien nogal snel, maar Kirkman en co spelen op de juiste manier in op de gevoelens van de lezer. Al te emotioneel moeten we echter niet worden, want die Hollywoodverfilming van Invincible komt er natuurlijk ook nog aan.

Invincible #144 bij Archonia.com