Review: X-Men – Grand Design #1

Coverprijs: $5.99

Een onderneming om 'u' tegen te zeggen! Wat een handige opzoeklijst achteraan!

Onvermijdelijk een "informatiedump".

Altijd al nood gehad aan een coherent en chronologisch oorsprongsverhaal van Marvel’s X-Men? Dan heeft Eisner Award-winnaar Ed Piskor de ideale biografie voor zowel ervaren lezers als nieuwelingen!

Posted 21/12/2017 by

Okay, X-Men. On my mark.

Je kent het wel: je bent op zoek naar een ideaal instappunt voor jouw favoriete held en kiest dan maar een nummer één, maar merkt dat je absoluut niet kan volgen. Niet met X-Men: Grand Design bij Marvel! Eénmansleger en Eisner Award-winnaar cartoonist Ed Piskor, bekend van Hip-Hop Family, duikt immers de archieven in en vertelt enkele hoogtepunten uit vijf decennia aan X-Men-verhalen.

We volgen het verhaal van kosmische voyeur Uatu The Watcher en zijn relaas over de mutanten op aarde. Concreet is dat het tragische verhaal van Charles Xavier, de latere leider van de X-Men, en zijn minder positieve tegenhanger Magneto. Niet alleen hoe zij elkaar ontmoeten, maar ook hoe spilfiguren zoals Cyclops, Jean Grey, Angel, Iceman, Beast en Storm ten tonele komen.

Grand Design is een indrukwekkende onderneming. Piskor zal maar liefst 280 nummers aan Uncanny X-Men-nummers in deze minireeks compileren. Het openingsnummer gaat in op de eerste ontmoetingen tussen Charles Xavier en Magneto, maar verweeft ook de verhalen van Cyclops, Jean Grey, Moira McTaggert en pakweg Storm. Jawel, Piskor biedt hier een duidelijk en coherent chronologisch narratief in plaats van de complexe rompslomp die de X-Men-comics soms zijn. Het gebeurt natuurlijk wel met respect voor de voorgaande schrijvers en artiesten, zoals die prachtige splash page bewijst.

Grappig genoeg eindigt deel één waar X-Men #1 (1963) eigenlijk zou moeten beginnen. Over humor gesproken: Piskor maakt er geen droge geschiedenisles van, maar houdt het allemaal heel verteerbaar en ook aangenaam voor ervaren X-Men-lezers. Voldoende humor en verwijzingen naar obscure verhalen zijn dus ook schering en inslag.

Natuurlijk zijn er ook raakvlakken met eerdere series als X-Men: Children of the Atom (1999) of X-Men: The Hidden Years, alsook die vorige literaire biografie van Piskor, Hip Hop Family TreeNiet alleen qua genre, maar ook visueel staat deze 46 pagina tellende comic weer bol van zijn “retro” tekenwerk, continu knipogend naar de jaren 60 en 70. Je kan je bovendien niet van de indruk ontdoen dat Piskor, net zoals bij zijn vorige werk, de typische karakterkenmerken van zijn personages visueel uitvergroot.

X-Men: Grand Design wordt een minireeks om in de gaten te houden. Voor zowel ervaren X-Men-lezers, als mensen die op zoek zijn naar een handig instappunt, kan dit werk van Ed Piskor zijn nut hebben. Een ideaal naslagwerk voor Marvel’s merry mutants, dus!

Alles over de geschiedenis van de X-Men vind je in onze START TO READ: X-Men.

X-Men: Grand Design #1 bij Archonia.com