Review: John Wick #1

Het beginpunt van "John Wick: Year One". Knap en bij momenten opvallend kleurrijk tekenwerk.

Erg veel gebeurt er niet.

John Wick, ieders favoriete stoïcijnse actieheld, is terug! Na maanden wachten en meerdere vertragingen verscheen onlangs het allereerste nummer door Planet Hulk-schrijver Greg Pak en tekenaar Giovanni Valletta!

Posted 07/12/2017 by

I like it quiet.

In 2014 verscheen als een bliksem bij heldere hemel de eerste John Wickfilm in de bioscoopzalen. Acteur Keanu Reeves ontpopte zich tot een actieheld van weleer en keerde natuurlijk terug in een sequel, waarin ook nog eens de mythos van de John Wick-franchise werd uitgediept. Dynamite pikt daarop in met deze comic van Greg Pak (Marvel’s The Totally Awesome Hulk, DC’s Action Comics) en Giovanni Valletta (Eternal) die ondanks maanden aan vertragingen dan toch nog verscheen.

Terwijl John Wick rustig probeert te genieten van een stukje taart, pikt hij in een diner in El Paso, Texas een interessant gesprek op. Het vormt het beginpunt van een actievolle achtervolging voor deze stoïcijnse actieheld, maar wekt ook herinneringen op aan zijn jeugd. De Baba Yaga is op zoek naar Pecos, iemand uit het gewelddadige verleden van John, en komt natuurlijk ook weer in conflict met de immer aanwezige Russen.

Greg Pak belooft met John Wick een prequelverhaal te vertellen. Een John Wick: Year One over hoe Wick net in de wereld van The Continental terechtkwam en hij zo’n levende legende werd. Voorlopig vernemen we nog niet zo bijster veel, maar duiken wel enkele bekende figuren en plotpunten op. Fans van de films zullen ongetwijfeld de cameo van Charon en Wicks voorliefde voor katten en honden opmerken.

Aan artiest Giovanni Valletta (Eternal) om de prentjes vorm te geven in deze toch wel prestigieuze comic bij Dynamite. Dat Valletta kon tekenen bewees hij al met Eternal bij BOOM! Studios. Bij John Wick gaat het vooral over de typische “licensing”-valkuil. Ga je voor een zekere vorm van eigenheid en creatieve uniciteit of kopieer je in elk panel het gezicht van de bekende acteur of actrice? Valletta gaat voor een combinatie van de twee en zet een “herkenbare John Wick” neer – zonder dat je denkt een comic over Keanu Reeves te lezen.

Een epische actiescène met een potlood in een bar zagen we nog niet, maar gevechten waren er wel. Naar het midden van dit eerste nummer toe vindt er een episch vuurgevecht plaats in ware “John Wick”-stijl waar Pak en Valletta tonen dat het personage niet enkel in de cinema, maar ook op de comicbookpagina’s een badass kan zijn. Wel spijtig van dat potlood.

Met John Wick krijgen we eindelijk wat nieuw materiaal over deze mysterieuze actieheld. Stukje bij beetje zou zijn achtergrondverhaal en de hele werkwijze van de mysterieuze organisatie huurlingen verduidelijkt moeten worden, maar heel verhelderend was dit eerste nummer echter niet. Op naar het tweede deel!

John Wick #1 bij Archonia.com