Review: Batman – Annual #2

7 total ratings

Het beste, op zichzelf staande Batman (en Catwoman)-verhaal van het jaar. Emotioneel. Visueel uitdagend. Een einde om u tegen te zeggen!

Niets! Echt!

Een vijf op vijf? Een vijf op vijf! Nog snel worden we voor het einde van het jaar getrakteerd op de beste, op zichzelf staande Batman-comic van 2017. En ja, er vloeiden tranen.

Posted 02/12/2017 by

Maybe it’s okay. And then you hate yourself. You hate everything. Because it’s okay.

Het einde van het jaar betekent ook weer een nieuwe annual voor de langlopende reeksen. In deze tweede extra dikke comic van de huidige Batmanreeks pent Tom King, de vaste schrijver voor DC’s Caped Crusader, een schitterend verhaal, “Date Nights/Last Rites”, neer over Batman en Catwoman, maar vooral Bruce Wayne en Selina Kyle. Waarover kon het ook anders gaan, na dat recente huwelijksaanzoek van Bruce in de huidige Batman-serie?

Openen   doet deze annual met een verhaal uit het prille begin van de Batman-mythos: Selina Kyle/Catwoman breekt in in de Batcave en steelt de Batmobile. Een joyride in Gotham City (en gecrashte wagen) later en Bruce Wayne/Batman zit met de handen in het haar. Hoe moet hij ooit deze dievegge stoppen?

Flashforward naar een later avontuur wanneer Batman net The Riddler heeft tegengehouden. Een gehavende Bruce Wayne kan het laatste raadsel maar niet oplossen, maar wordt plots verstoord door een inbraak. Jawel, Catwoman is terug van (nooit echt) weggeweest. Het gestolen goed? Een pen. Het duurt niet veel langer of ze duikt weer op. En opnieuw. En opnieuw. Tot die allerlaatste keer…

Met “Date Nights/Last Rites”, een op zichzelf staand verhaal van veertig pagina’s, vertelt King een wondermooi en ontroerend liefdesdrama van Batman en Catwoman. Zoals het hoort, is Selina hier sluw en sensueel, maar tegelijkertijd ook een beetje grappig. De reacties van een stoïcijnse Batman zijn dan ook keer op keer schitterend. Naar het einde toe is er meer ruimte voor trieste momenten, maar telkens benadrukt King de band tussen zijn twee hoofdrolspelers. Deze tweede annual vat perfect de essentie van Batman en Catwoman, maar toont tegelijkertijd het onmiskenbare belang van Bruce en Selina – twee tragische geliefden.

Het tekenwerk is ditmaal een combinatie van artiesten Lee Weeks (Daredevil) en Michael Lark (Gotham Central, Terminal City). Het Last Rites-gedeelte is in handen van Lark, maar het opvallendere werk is ditmaal van Weeks. Zijn deel, zowat drie-vierde van de comic, is een pareltje. Niet enkel de gedetailleerde tekeningen met aandacht voor oudere, evoluerende outfits en hommages, maar ook de opbouw van de panels gebeurt prachtig. De achtervolging doorheen Wayne Manor is een schitterend voorbeeld van “less is more” en tijdens het inzoomen bij de intieme momenten toont Weeks zich een waar cameraman.

Als je je had voorgenomen maar één Batman-comic te kopen dit jaar, laat het dan deze zijn. DC Comics wist duidelijk dat het met deze combinatie van King en Week-Lark iets knap in handen had, want een tweede print is nu al onderweg. Laat het duidelijk zijn: dit is de beste one-shot rond Batman van het jaar en een triest, maar passend slot voor de Caped Crusader. Is het het definitieve einde? Nee, maar het mag het wel zijn…

Batman Annual #2 bij Archonia.com