Review: Batman – Creature of the Night #1

3 total ratings

Een interessante tragedie.

Gaat misschien nogal traag, gezien de 48 pagina's.

Kurt Busiek en John Paul Leon komen met een spirituele opvolger op “Superman: Secret Identity”, maar dan rond DC’s Batman!

Posted 30/11/2017 by

Batman was a hero. For children.

Zeven jaar. Zolang zijn schrijver Kurt Busiek (Marvels, The Avengers) en artiest John Paul Leon (Static, Earth X) maar liefst bezig geweest aan hun Batman: Creature of the Night. Afgelopen woensdag verscheen dan eindelijk het eerste nummer van deze spirituele opvolger op het innovatieve, vierdelige Superman: Secret Identity van Busiek en Stuart Immonen (The Amazing Spider-Man) bij DC Comics.

In Batman: Creature of the Night worden we voorgesteld aan Bruce Wainright, een jonge Batman-fan uit Boston in de jaren 60. Wanneer zijn ouders op brutale wijze vermoord worden, loopt zijn leven plots opvallend parallel aan dat van DC’s Dark Knight en moet hij proberen de draad weer op te pikken. Bijgestaan door zijn oom Alfred en de vriendelijke politieagent Gordon verwerkt hij zijn verlies, maar wat als de Caped Crusader plots in Boston opduikt? Wat als fictie en realiteit in elkaar overlopen?

Busiek toont ons, net zoals in Superman: Secret Identity, een wereld waar de DC Comics-personages als comicbookhelden bestaan, maar uiteindelijk een reële impact hebben op het leven van een jonge, doodgewone tiener. Vergeet de traditionele superheldenactie, deze comic vertelt een tragisch, maar ook traag verhaal van een jongen wiens ouders hem ontnomen werden. Dat Creature of the Night geen typische comic is, merk je ook aan de ietwat “ouderwetse” tekenstijl – ondersteund door het cursief schrift.

Niet dat het Batman ontbrak aan interessante What If-verhalen of alternatieve takes op het personage, maar Busiek en Paul Leon tonen met dit openingsnummer van Creature of the Night alvast een voor Batman vernieuwend concept dat ook nog eens goed wordt uitgevoerd. Wie is deze “Batman” en wat is zijn relatie tot Bruce? We kijken uit naar het vervolg!

Batman: Creature of the Night #1 bij Archonia.com