Review: Star Wars – The Screaming Citadel

Verzamelt: Star Wars: The Screaming Citadel #1, Star Wars (2015) #31-32 en Star Wars: Doctor Aphra #7-8

Een Star Wars-horrorverhaal! Knap tekenwerk!

Mocht minder snel in een vechtpartij ontaarden en iets langer bij de horrormomenten stilstaan.

Horror én Star Wars? Een meer dan geslaagde combinatie in deze Marvel-comic! Onze recensie van “The Screaming Citadel” vind je hier!

Posted 12/11/2017 by

Imagine… What you could be like if you had some actual Jedi training.

Met The Screaming Citadel zijn we toe aan de tweede cross-over bij de Star Wars-reeksen van Marvel. Na Vader Down volgt er nu een ontmoeting tussen Star Wars-protagonist en verzetsheld Luke Skywalker en ex-Darth Vader-protegée Doctor Aphra. Het verhaal van Kieron Gillen, Jason Aaron en artiest Marco Checchetto werd bovendien een heus horrorverhaal…

Horox III, de Outer Rim. Luke Skywalker zit in een buitenaardse ruimtebar na te denken over zijn toekomst als potentiële Jedi Knight. Niet veel later wordt hij gestoord door enkele ontevreden, racistische aliens. Gelukkig duikt net op tijd… Doctor Aphra op? Zij helpt Skywalker en kan hem zelfs helpen een echte Jedi Meester op te sporen.

Een ruimtereis later bevindt het olijke duo zich op The Citadel of Ktath’atn – ook wel bijgenaamd “The Screaming Citadel”. Daar ontmoeten ze een mysterieuze koningin met wel heel vreemde, vampierachtige trekken. Wanneer ook nog eens symbiotische mind-control wezens opduiken, is het tijd voor Luke en Aphra om het hazenpad te kiezen. Als dat nog kan…

Het is altijd leuk wanneer schrijvers een nieuwe richting inslagen met een langlopende reeks, al is het maar tijdelijk. Auteurs Kieron Gillen en Jason Aaron penden met Screaming Citadel een boeiend horrorverhaal met enkele toch wel angstaanjagende momenten en wendingen. Je kan de cross-over nog het best vergelijken met de Star Wars: The Clone Wars-aflevering “Brain Invaders”. Fans weten wel waarover we het hebben.

Het tekenwerk wordt verzorgd door Marco Checchetto, Salvador Larroca en Andrea Broccardo. Zoals we in onze Captain Phasma-recensie al aanstipten, is Checchetto zonder twijfel een artiest om sci-fi-boekjes te illustreren. Van Doctor Aphra-artiest Andrea Broccardo en zijn minder gedetailleerd en realistisch tekenwerk zijn we dan weer minder fan. Zeker omdat het de plaatjes van Larroca opvolgt, een waar meester die zijn personages levensecht afbeeldt en spiegelt aan hun respectievelijke acteurs – wat zeker geen vereiste is voor knap tekenwerk, natuurlijk.

Horror en Star Warshet is een combinatie die jammer genoeg (te) weinig voorkomt. Nochtans toont Screaming Citadel duidelijk dat het een succesvolle combinatie kan zijn, zowel narratief als visueel. Zo mogen er meer cross-overs komen in a galaxy far far away bij Marvel!

Star Wars: Screaming Citadel TPB bij Archonia.com